خبرگزاری کار ایران

کارگردان مستند «چیزهایی که زمان با خود برد»:

درباره دانشمندی فیلم ساختم که می‌توانست مسیر ایران را عوض کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۶۲۳

کارگردان مستند «چیزهایی که زمان با خود برد» درباره سوژه اصلی این مستند گفت: حافظ اصفهانی مخترعی بود که می‌توانست مسیر فناوری را در ایران تغییر دهد.

 فرهاد بردبار نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «چیزهایی که زمان با خود برد» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره ایده ساخت این اثر اظهار کرد: زمانی که کتاب حافظ اصفهانی را مطالعه کردم، به نظرم رسید با فرد شگفت‌انگیز و مهمی روبرو هستم.

وی افزود: این مستند درباره مولانا محمد معروف به حافظ اصفهانی، مخترعی است که در اواخر دوران تیموریان یعنی حدود ۵۰۰ سال پیش می‌زیسته است. 

کارگردان مستند «چیزهایی که زمان با خود برد» خاطرنشان کرد: تنها یک کتاب از این مخترع باقی مانده که خود آن را به نگارش درآورده است. حافظ اصفهانی ۱۴ اختراع در کارنامه کاری خود ثبت کرده است، اما متاسفانه از این ۱۴ اختراع ما تنها از سه اختراع که در کتاب درباره سازوکار آن‌ها توضیح داده شده است، خبر داریم و از بقیه اختراع‌ها تنها نام آن‌ها در کتاب آمده است. 

وی درباره سه اختراع مطرح شده در کتاب اظهار کرد: این مخترع برای اولین بار ساعت مکانیکی را در ایران تولید کرده که یکی از مهمترین اختراعات او محسوب می‌شود، همچنین آسیاب و دستگاه روغن‌کشی دیگر اختراعات حافظ اصفهانی بوده است که در کتابی که از او به یادگار مانده، درباره شیوه کار آن‌ها توضیح داده شده است. 

بردبار افزود: در طول این ۵۰۰ سال تنها منبعی که وجود داشته همین کتاب است. ناگفته نماند که یوسف محبی یکی از مشاوران علمی این پروژه، تحقیقاتی درباره اختراعات این مخترع انجام داده و در بخش‌هایی از کتابی که خود به نگارش درآورده، بدان اشاره کرده است. 

این مستندساز تاکید کرد: کمبود منابع درباره اختراعات این مخترع کار ما را سخت کرد، از سوی دیگر کتاب حافظ اصفهانی با دستور زبان ۵۰۰ سال پیش نوشته شده بود و ما مجبور بودیم زمان زیادی را صرف تحقیق و نگارش کنیم تا به سازوکار سه دستگاهی که توسط او اختراع شده و قرار بود در مستند به آن‌ها بپردازیم، برسیم. 

وی با اشاره به اینکه این طرح از اواخر سال ۹۸ ارائه شد و نزدیک به یک سال و نیم هم کار تولید آن طول کشید، تصریح کرد: «چیزهایی که زمان با خود برد» مستندی از تصاویر واقعی است که از ترکیب انیمیشن و تصاویر رئال نیز بهره برده و طرز کار دستگاه‌ها به صورت انیمیشن سه بعدی در آن به نمایش درآمده است. 

بردبار در ادامه درباره مولانا محمد معروف به حافظ اصفهانی نیز گفت: زمانی که کتاب حافظ اصفهانی را خواندم به نظرم آمد با فرد بسیار شگفت‌انگیز و مهمی روبه‌رو شده‌ام که اگر به او بها داده می‌شد، فن و تکنولوژی در ایران مسیر دیگری را طی می‌کرد، اما متاسفانه در زمانه خودش دیده نشد و با مرگش اختراعاتش نیز به فراموشی سپرده شد. 

تهیه‌کننده «چیزهایی که زمان با خود برد» خاطرنشان کرد: همان زمان به نظرم آمد که این مخترع باید از گمنامی دربیاید پس برای همین این مستند را درباره سه اختراع مهم او ساختم. 

وی در پایان عنوان کرد: فکر می‌کنم به اندازه کافی موضوع برای ساخت یک اثر داریم و معضل و کم‌کاری نیز به اندازه کافی در جامعه وجود دارد، پس هرچه در آثار به وقایع تاریخی و اجتماعی بپردازیم و یا مستندهای علمی، محیط زیست و پرتره تولید کنیم، خوب است زیرا در همه بخش‌ها ضعف داریم و باید دست به کارهای بزرگی بزنیم.

درباره دانشمندی فیلم ساختم که می‌توانست مسیر ایران را عوض کند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز