خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

احداث مجموعه گردشگری و تاریخی شمس تبریزی در خوی/ کشف ۵۰۰ شیء مفرغی و فلزی در محدوده سد کانی سیب/ سردشت دارای موزه صلح می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۹۷۳۰

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از پیشرفت ۳۵ درصدی احداث مجموعه گردشگری و تاریخی شمس تبریزی در خوی خبر داد و گفت: درحال حاضر بازدید از میراث جهانی ایران مجازی شده است و طی سال گذشته بیش از ۵۰۰ شیء مفرغی و فلزی در محدوده سد کانی سیب کشف شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلیل جباری (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی) با اشاره به آنکه قبل از شیوع کرونا شاهد روند تساعدی در رشد گردشگری استان بودیم، گفت: در آن دوران شاهد رشد ضریب اشغال هتل‌ها تا ۷۰ درصد بودیم و بیش از ۶۵۰ هزار مسافر خارجی در حوزه گردشگری سلامت داشتیم اما با شیوع کرونا نه تنها ضریب اشغال هتل‌ها به حدود ۱۰ درصد رسیده بلکه از تعداد گردشگران سلامت استان نیز کاسته شده است؛ این درحالی است که محدودیتی برای پذیرش مسافر و گردشگر نداریم.

به گفته او، با بسته شدن مسیرهای زمینی به دلیل اعمال محدودیتی که ویروس کرونا ایجاد کرده، بیشترین مسافران استان آذربایجان غربی از طریق مسیرهای هوایی و قطار به این استان سفر می‌کنند. با این وجود این روزها به دلیل بسته بودن مرزها شاهد حضور تعدادی از گردشگران خارجی هستیم که اجازه ورود آن‌ها در پروتکل‌ها ذکر شده که همان گردشگران سلامت هستند.

جباری خاطرنشان کرد: گردشگران سلامت برای استفاده از امکانات پزشکی استان ویزا دریافت می‌کنند و بیشتر به ارومیه، پیرانشهر و خوی می‌روند. بیشترین گردشگران سلامت استان آذربایجان غربی از اربیل و شمال عراق هستند.

او ادامه داد: تلاش ما آن است که از ظرفیت فضای مجازی برای برگزاری تورهای مجازی بخصوص میراث جهانی استفاده کنیم تا علاقه‌مندان بتوانند از تخت سلیمان و قره کلیسا به صورت مجازی دیدن کنند.

میراث‌فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی درخصوص وضعیت میراث‌فرهنگی گفت: در طول یکسال گذشته بیش از ۷۰ اثر مرمت شدند و پروژه‌های پیشران در جریان است. احیای حجره‌های مسجد جامع ارومیه آغاز شده و در ضلع شرقی آن ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی را شاهد هستیم. شروع عملیات اجرایی سایت موزه باز جنگ چالدران در شمال استان هم در جریان است. احداث مجموعه گردشگری و تاریخی شمس تبریزی را در خوی در دست اقدام داریم که تاکنون حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته. دو موزه در شهرستان بوکان و میاندوآب در دست احداث داریم و عملیات اجرایی آن آغاز شده. موزه صلح سردشت را نیز در برنامه داریم، زمین آن آماده و تهیه شده و عملیات اجرایی آن از هفته جاری آغاز می‌شود. حدود ۴۰ مورد از بناها و محوطه‌ها نیز تعیین حریم شده‌اند.

او درخصوص وضعیت میراث جهانی استان آذربایجان غربی گفت: عملیات مراقبت و حفاظت مستمر در حال انجام است و زیرساخت‌های آن از جمله راه دسترسی، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و… را داشتیم و بیش از ۸ میلیارد تومان طی دو سال اخیر هزینه کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از عدم تعریف فصل جدید کاوش در مجموعه‌های میراث جهانی این استان خبر داد و گفت: درحال حاضر پروژه‌ای برای کاوش در تخت سلیمان نداریم اما در تکاب پروژه‌های باستان‌شناسی تعریف شده است.

به گفته جباری، آذربایجان غربی از جمله استان‌های نخست در حوزه کاوش باستان‌شناسی است و مهم‌ترین فصول کاوش نیز در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در محدوده سد کانی سیب انجام شد. حدود ۳۰ محوطه باستانی در این محدوده قرار دارد که توسط حدود ۱۵ هیات باستان‌شناسی مورد کاوش نجات بخشی قرار گرفته است. در حال پیگیری هستیم که فصل بعدی کاوش‌ها نیز آغاز شود.

او ادامه داد: بیشترین یافته‌های سال‌های اخیر در محدوده سد کانی سیب بود که باستان‌شناسان موفق به کشف گورستان شدند و بیش از ۵۰۰ شیء تاریخی از آن بدست آمد که عمدتا مفرغی و فلزی بودند که شامل انواع زیورآلات بودند. این اشیاء اکنون در موزه ارومیه نگهداری می‌شوند و در معرض دید عموم هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز