خبرگزاری کار ایران

در یک وبینار مطرح شد؛

آیت‌الله بهشتی نگاهی جهان شمول داشت

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۴۴۲

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: شهید آیت الله بهشتی در تبیین مبانی، نظام بخشی فکری، ساختارسازی نظام سیاسی، کادرسازی نیروی انسانی و جهت دهی افکار نخبگان و عموم مردم نقش بی‌بدیلی داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل موزه، به مناسبت سی امین سالگرد شهادت آیت الله دکتر شهید بهشتی و ۷۲ نفر از اعضای حزب جمهوری اسلامی وبیناری با همکاری و مشارکت خانه موزه شهید دکتر بهشتی و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با موضوع «بررسی آراء و اندیشه‌های آیت الله شهید دکتر بهشتی در حوزه حکمرانی اسلامی» سه شنبه ۸ تیر ماه در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. 

 علی اصغر جعفری؛ مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: شهید آیت الله بهشتی یک متفکر، اندیشمند و مدیر طراز انقلاب اسلامی بود و بعد از شهادت ایشان مشابهی از شخصیت فکری و انقلابی ایشان کمتر داشته ایم. امام خمینی (ره) فرمودند که بهشتی یک ملت بود و برای ملت ما، ایشان بر مظلومیت و وسعت نگاه شهید دکتر بهشتی تاکید بسیاری داشتند. 

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان داشت: شهید بهشتی یکی از اندیشمندان، متفکران و فلاسفه برجسته نهضت امام خمینی (ره) بود. شهید بهشتی بر جهان معاصر و جهان غرب اشراف داشتند. اسلام و تئوری‌های اسلام را می‌شناخت وآن‌ها را تبیین می‌کرد. بنابراین اندیشمندی جامع الاطراف، متفکر و فیلسوفی بود که با نگاه عمیق و برخورداری از جهان بینی اسلام به انقلاب اسلامی هویت بخشید. 

وی گفت: شهید آیت الله بهشتی یکی از شاگردان ممتاز امام خمینی (ره) و از معماران اندیشه تفکر نوین در عصر معاصر بود و امروز همچنان از سفره خوان اندیشه او بهره‌مند هستیم. ایشان یک فقیه، متفکر و نظریه‌پرداز در تبیین مبانی انقلاب اسلامی و دیدگاه‌های حضرت امام (ره) بودند و شهید دکتر بهشتی در گفتگو و مناظره با افرادی با تفکر غیر انقلابی، مارکسیستی وغرب زده یک تنه به میدان می‌رفت و طوفان فکری ایجاد می‌کرد و ما هنوز همچنان به مبانی فکری ایشان نیازمند هستیم. 

علی اصغر جعفری ابراز داشت: شهید آیت الله بهشتی انسانی حلیم، نواندیش، عاقل، شجاع، متقی و بلند نظر بود. ایشان با وجود اینکه رییس دستگاه قضا بود، با صعه صدر از مخالفین و کسانی که به ایشان تهمت می‌زدند، عبور می‌کرد. به یاد دارم در یکی از سخنرانی‌های ایشان در مشهد مقدس با معاندین و مخالفینی که در آن مجلس حضور داشتند و در سخنرانی ایشان مانع ایجاد می‌کردند با لبخند و بزرگواری برخورد می‌کرد و آن‌ها را فرزندان خود می‌دانست. 

معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: شهید آیت الله بهشتی در جمله معروفی می‌گفت: سکوت من و یاران همفکرم فقط یک سخن است و آن سکوت الهام بخش وحدت، ایشان معتقد بود باید با سکوت خود به وحدت و انسجام میان ملت ایران و مسلمانان کمک کنیم. بنابراین همه بد اخلاقی‌ها و نا مهربانی‌ها را زیر پا می‌گذاشت تا ارزش‌های انقلاب اسلامی حفظ شود؛ برای تبیین ارزش‌های انقلابی امام خمینی (ره)، از خودش عبور کرد؛ بدین منظور امام خمینی فرمودند شهید بهشتی مظلوم زیست و و با مظلومیت شهید شد و خار چشم دشمنان اسلام بود. 

وی ادامه داد: شهید آیت الله بهشتی در تبیین مبانی، نظام بخشی فکری، ساختارسازی نظام سیاسی، کادرسازی نیروی انسانی و جهت دهی افکار نخبگان و عموم مردم نقش بی‌بدیلی داشت. نظام دهی به حزب جمهوری اسلامی زمینه ساز تربیت نیروهای توانمند و مومن شد و هنوز از آن ظرفیت بهره مندیم. 

 علی اصغر جعفری در بحث قضا، ایشان را معمار قضا و قوه قضاییه جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: ایشان در این عرصه تحولات عظیمی در نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرد. بنابراین در سالهای اول انقلاب اسلامی هر حوزه‌ای شهید دکتر بهشتی ورود کرد، توانست گام‌های بزرگی بردارد که ماندگارترین یادگار شهید آیت الله بهشتی و یارانش و امام خمینی (ره) تبیین قانون اساسی است. 

معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: شهید دکتر بهشتی تدوین و تصویب قانون اساسی را راهبری کرد و با همکاری نخبگان نظرات جهان شمول اسلام و حضرت امام خمینی (ره) را در قانون اساسی جاودانه کرد. امروزه یکی از مدرن‌ترین و جامع‌ترین قانون‌های اساسی‌های دنیا را در ایران شاهدیم. جمهوری اسلامی امنیت و آرامشش خود را مدیون نگاه‌های عمیق و ژرف شهید بهشتی وبزرگان انقلاب می‌داند. 

وی افزود: بحث اندیشه، و سیره فکری شهید آیت الله بهشتی بسیار گسترده است که به چند بخش از آن به صورت تیتروار اشاره می‌کنم. اولین مبنای فکری و به اصطلاح مشی اعتقادی شهید بهشتی باور عمیق او به اسلام ناب و ولایت مطلق فقیه در عصر غیبت امام عصر (عج الله) بود. ایشان با نگاهی متعالی ولایت فقیه را باور داشت. این باور را در جامعه ساری و جاری کرد و توانست این مهم را در قانون اساسی جمهوری اسلامی با همفکری همه بزرگان انقلاب تبیین و تشریح کند. 

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصریح کرد: شهید آیت الله بهشتی با بهره گیری از مبانی امام خمینی (ره) قرائت نوینی از اسلام ایجاد کرد؛ قرائتی که در حکومت طاغوت و کشورهای مرتجع منطقه مرسوم نبود. ایشان با استدلالی قوی و با تکیه بر مبانی فکری توانست اصل ولایت فقیه را تبیین و نهادینه کند. با فاصله گرفتن از سالهای پیروزی انقلاب اسلامی به اهمیت اصل ولایت فقیه پی می‌بریم و باورمندیم اصل ولایت فقیه به عنوان تکیه گاه بزرگی برای جامعه انقلابی ایران مطرح است و این امر امیدی برای ملت ایران و جوامع اسلامی است که حتی بر دشمنان انقلاب اسلامی اهمیت این موضوع پوشیده نیست. 

وی ادامه داد: محور دوم مبانی فکری شهید آیت الله بهشتی، باور عمیق به اصول سه‌گانه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. ایشان به صراحت نظراتش را بیان، تبیین و تحلیل می‌کرد؛ با شجاعت اصول سه‌گانه را نتیجه رنج زیاد ملت ایران می‌دانست و بارها اعلام کردبرای دستیابی به اصول سه‌گانه ملت ایران ده‌ها هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. بنابراین با قوت از شاکله نظام انقلاب اسلامی دفاع می‌کرد و به اعتقاد او تبلور نظام اسلامی در شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» بود. 

معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: شهید آیت الله بهشتی معتقد بود بزرگترین ویژگی جهانی انقلاب اسلامی «آزادی» است. ایشان باور داشت اگر آزادی را از انسان بگیرند، نباید انتظار داشت تا آن‌ها به انبیاء الهی ایمان بیاورند. البته مستحضرید آزادی با ولنگاری مرسوم حال متفاوت است، این کرامتی که خداوند به انسان داده و انسان مدیون لطف الهی به خاطر آزادی است. 

 جعفری گفت: آزادی تکلیف بر انسان ایجاد می‌کند و ایشان معتقد بود باید آزادی را پاس بداریم چون خون‌های زیادی برای آزادی داده شده است و آن را پله‌ای برای ایمان و میل به ارزش‌های الهی می‌دانست. شهید آیت الله بهشتی معتقد بود استقلال فکری و آزادی یکی از ملزومات حیات مدنی است و برای این مهم ایستادگی کرد و به شهادت رسید. 

وی اضافه کرد: یکی از محورهای مهم اندپشه شهید بهشتی بحث حکمرانی دنیا، عدالت محوری و عدالت گستری است. شهید معتقد بود اگر در کشوری عدل و آزادی تحقق نیابد، عملا راه نفوذ بیگانگان به کشور باز خواهد شد. معتقد بود اگر عدل حاکم نباشد بسیاری از مبانی اسلامی رنگ می‌بازد و نمی‌توانیم اسلام را به معنای واقعی محقق کرد. بنابراین عدالت شرط مهم استقرار دین و برقراری نظم و جامعه مدنی و سنگ بنای نظام سیاسی است. در بحث اقتصادی نیز به فاصله طبقاتی معترض بود و می‌فرمود اگر کسی شب را گرسنه بخوابد، ما هیچ پاسخی نداریم! این نگاه متعالی شهید آیت الله بهشتی است و امروز این نگاه در رهبر معظم انقلاب مشهود است. 

معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: محور دیگری که شهید دکتر بهشتی بر آن تاکید داشت «مبارزه با استعمار و استکبار» بود، ایشان برای این باور زحمات زیادی متحمل شد و اعتقاد داشت ملت‌ها باید در مقابل نظام سلطه و سلطه‌گر باایستند و مقاومت کنند. درحقیقت یک کنش‌گر فعال در مقابل سلطه باشند و این نگاهی مترقی است. جمله معروف ایشان را هیچ وقت از یاد نمی‌بریم «‌ای آمریکا از ملت ما عصبانی باش و از این عصابانیت بمیر.» باید گفت اوج نگاه استکبار ستیزی و شناخت دشمن و شجاعت در عرصه سیاست خارجی و باورمندی به اعتقادات دینی در این شعار حاکم است. 

وی عنوان کرد: محور پنجم از نگاه ساختارمند شهید آیت الله بهشتی اعتقاد به جوانان بود. ایشان با همه وجود در همه عرصه‌های کشور به جوانان اعتقاد داشت و باید فرصت آزمون و خطا به جوانان داد. بارها می‌فرمود به فردی متدین، متخصص و مومن واگذار کنید و اجازه آزمون و خطا بدهید. درحقیقت این تجربه را در دفاع مقدس آزمودیم؛ دفاع مقدس صحنه‌ای از باورمندی نظام به ملت و جوانان بود؛ آن‌ها نه جنگ را دیده و نه آموزش‌های رزمی دیده بودند بلکه با حمله دشمن هر کسی با یک ساک رهسپار جبهه شد. آن‌ها مقابل دشمن سینه سپر کردند و برای اولین بار در دو قرن گذشته اجازه ندادند حتی یک سانتی متر از خاک کشور عزیزمان در دست دشمن بماند. 

دکتر علی اصغر جعفری گفت: خوشبختانه شاهدیم بعد از چهل و اندی انقلاب اسلامی توانسته، کادرسازی کند و خیل عظیمی از جوانان کشور تحصیلکرده، متخصص و صاحب نظر هستند و تفکر و آرزوی شهید دکتر بهشتی در جامعه در حال تحقق است. شهید آیت الله بهشتی معتقد بود همه ابعاد جامعه باید در خدمت ارزش‌های متعالی و انسانی باشد. در حوزه اقتصاد که جزو چالش‌های کشور است، ایشان جدا از اینکه به بحث عدالت معتقد بود، باور داشت اگر بخواهیم ماندگار و موفق باشیم باید بر روی پای خود باایستیم. امروز رهبر معظم انقلاب نیز بر خودباوری و خوداتکایی تاکید بسیاری دارندو این همان تفکر شهید بهشتی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی با وجود اینکه سن مبارکشان بیش از ۸۰ سال است اما به تازگی واکسن ایرانی زدند؛ ایشان در این زمینه دو نگاه داشتند اول اینکه؛ واکسن ایرانی باید تولید شود و از واکسن داخلی استفاده کنند و زمانی که همه در سن ۸۰ سالگی واکسن زده بودند؛ پذیزفتند تزریق واکس را انجام بدهند. بنابراین این یک نگاه مبنایی و ماندگار است که در بزرگانی چون رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهید بهشتی دیده می‌شود. بنابراین در حوزه‌های مختلف د بر اساس باورمندی و نگاه شهید آیت الله بهشتی باید در زمینه خود اتکایی در کشور کار انجام دهیم و این نگاه باعث شده به همت جوانان ایران اسلامی در حوزه‌های بسیاری جزو کشورهای ممتاز جهان باشند. 

وی بیان داشت: شهید آیت الله بهشتی در بحث آموزش و پرورش نگاهی متعالی داشت. آموزش و پرورش را رکن اساسی جامعه می‌دانست. متاسفانه شاهد چالشهایی در این حوزه هستیم و ایشان نقش معلمین و دانش آموزان را ممتاز می‌دانست و در دفاع مقدس بسیاری از شهدا را دانش آموزان و معلمین تشکیل دادند. بنابراین آموزش و پرورش کلید نجات و رهایی کشور است. 

در پایان وبینار  جعفری به نگاه جهان شمول شهید آیت الله بهشتی اشاره کرد و گفت: ایشان معتقد بود اسلام مرزی ندارد و مسلمانان در هر جایی برادر هستند. شهید آیت الله بهشتی اعتقاد داشت؛ انسان مسلمان، انسان جهان شمول است. ما در مقابل درد و نجات همه مسلمان جهان مسئول هستیم و ایشان معتقد بود رژیم غاصب اسراییل باید محو شود و کشور فلسطین باید به صاحبان اصلی خود برگردد. شهید آیت الله بهشتی اعتقاد داشت «آرمان یک مسلمان، سعادت جهانیان است.» حتی باور داشت که باید مسلمانان نیز به غیر مسلمانان توجه داشته باشند و این در قانون اساسی ما آمده است که جمهوری اسلامی ایران باید سعادت همه انسان‌ها را مد نظر قرار دهد و به آن بیندیشد. 

وی افزود: در پایان بحث باید بگویم شهید دکتر بهشتی واقعا متفکری بزرگ و فیلسوف متعالی، ارزشمند و مدیر طراز اول انقلاب اسلامی بود و امروز یادگاری‌های زیادی از اندیشه‌های ایشان باقی مانده است و ما خود را مدیون شهید آیت الله بهشتی می‌دانیم و کشور مدیون نگاه متعالی ایشان است؛ امروز باید تلاش کنیم اندیشه ایشان را به ساحت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مدیریتی برگردانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز