خبرگزاری کار ایران

انتشار خاطرات سیدهادی خامنه‌ای تا بهار ۱۳۵۸/ آقا سیدهادی از رهبری با نام «آقای اخوی» یاد می‌کند/ خاطراتی از احزاب و گروه‌های سیاسی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در زندان قصر

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۷۰۶

محمد قبادی، «یادستان دوران» را کتابی از خاطرات سیدهادی خامنه‌ای تا بهار ۱۳۵۸ و پیروزی انقلاب اسلامی خواند و گفت این خاطرات شرح دقیق و با جزئیاتی از احوال و رفتار احزاب و گروه‌های سیاسی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ درون زندان قصر دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «یادستان دوران» عنوان کتابی نوشته «محمد قبادی» است که به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شده و به خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای تا هنگام پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

این پژوهشگر و نویسنده درباره کتاب «یادستان دوران» توضیح داد: این کتاب که اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در ۶۷۸ صفحه همراه عکس و ضمائم منتشر شده، شش فصل دارد و دوره‌ای تاریخی از پیشینه خانوادگی، تولد، تحصیلات و فعالیت‌های آقا سیدهادی خامنه‌ای را تا بهار ۱۳۵۸ دربرمی‌گیرد؛ یعنی یک دوره تاریخی مشخص و معین.

قبادی ادامه داد: فصل اول درباره خانواده آقاسید هادی یعنی پدر، پدربزرگ، مادر و پدرِ مادرش، برادران و خواهر، اقوام و شرایط زندگی و خانوادگی است. فصل دوم با تحصیلات ایشان شروع می‌شود که به معنایی، شروع نهضت هم هست. این بخش از زندگی ایشان با فوت آیت‌الله بروجردی در فروردین سال ۱۳۴۰ شروع می‌شود و با تبعید امام و موضوعات مرتبط با آن، به پایان می‌رسد.

او فصل سوم را در ادامه فعالیت‌های ایشان در نهضت امام خمینی خواند که منجر به نخستین دستگیری آقا سیدهادی در سال ۱۳۴۴ می‌شود و یادآور شد: فصل چهارم مربوط به دستگیری دوم در آبان ۱۳۵۰ است که یک سال ادامه دارد و آبان سال بعدش از زندان مشهد آزاد می‌شود. در واقع تمام اتفاقاتی که در زندان مشهد رخ داده و فعالیت‌هایی که بعد از زندان انجام دادند تا سال ۱۳۵۳، در این فصل جمع‌آوری شده است.

این نویسنده و پژوهشگر خاطرنشان کرد: فصل پنجم فصل مهمی از کتاب است چون به اتفاقات زندان قصر می‌پردازد. آقا سیدهادی خامنه‌ای سومین باری که دستگیر می‌شود یعنی در فروردین سال ۱۳۵۳، برای شش ماه در کمیته مشترک ضد خرابکاری نگهداری و بعد، به زندان قصر منتقل می‌شود که تا اواخر اسفند سال ۱۳۵۵ در همان‌جا زندانی است. در این دوره، ایشان با افراد، احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات مختلفی هم‌بند و هم‌سلولی و هم‌زندانی بوده و تجربیات دقیق و جزئیاتی را از حالات افراد، شرایط زندان و تعاملاتی که گروه‌های سیاسی با افراد و گروه‌های دیگر داشتند به دقت بیان می‌کند.

قبادی ادامه داد: اگر می‌گویم این فصل حائز اهمیت است از این جهت بوده که ما در مورد فعالیت‌های گروه‌های سیاسی دهه ۴۰ و ۵۰ اگرچه ممکن است اطلاعات زیادی داشته باشیم اما اغلب اطلاعات مربوط به خارج از زندان است و آنچه که از این احزاب و گروه‌ها درون زندان می‌دانیم بسیار کم و محدود است. برای همین، از خوبی‌های کتاب خاطرات آقا سیدهادی این است که ایشان با جزئیات و دقت به این موضوع می‌پردازد و در مورد احزاب و گروه‌ها و افراد در زندان صحبت و خاطراتش را بیان می‌کند.

او تصریح کرد: بعد از آن، وقتی ایشان در اواخر فروردین ۱۳۵۶ و پس از حدود سه سال، از زندان آزاد می‌شود فعالیت‌هایش را در راستای نهضت امام خمینی و جریان فراگیر فعالیت‌های سیاسی که حالا دیگر همه‌گیر شده و مردم دیگر کاملاً در بستر اتفاقات هستند، ادامه می‌دهد. ایشان در همین دوره پیش از انقلاب (فاصله فروردین ۵۶ تا بهمن ۵۷) سخنرانی‌هایی آگاهی دهنده به مردم در فضای سیاسی دارد، به کسانی که به شهرهای مختلف تبعید شده‌اند سر می‌زند و از آنها دلجویی می‌کند و در فعالیت‌های سیاسی روحانیان حضور دارند که یکی از فرازهای مهم آن، حضور ایشان در تحصن روحانیون در دانشگاه تهران است که آقا سیدهادی در کتاب، با دقت و جزئیات این خاطرات و دیده‌ها را بیان کرده است.

نویسنده کتاب «یادستان دوران» در ادامه یادآور شد: بعد از این تحصن است که امام به ایران برمی‌گردند و آقا سیدهادی جزئیات جالبی از حضور و سخنرانی ایشان در بهشت زهرا(س) بیان می‌کند که به اعتقاد من، این خاطرات و دیده‌ها بسیار با اهمیت است چون حالات درونی آقا سیدهادی خامنه‌ای و ارتباط روحی‌اش را با امام به عنوان رهبر نهضت، نشان می‌دهد.

قبادی ادامه داد: هنوز روزهای آغازین بازگشت امام به تهران است و هنوز ۲۲ بهمنی نشده و انقلابی رسماً پیروز نشده که ایشان به دعوت برخی مبارزان خوزستانی، راهی اهواز می‌شود؛ ابتدا برای یک سخنرانی یکی دو روزه است که به اهواز می‌رود تا انسجامی به فعالیت‌های مردم بدهد، اما تا اردیبهشت سال ۱۳۵۸ یعنی حدود چهار ماه بعدش آنجا می‌ماند.

او در پایان خاطرنشان کرد: حضور در اهواز تا وقتی ادامه دارد که به دعوت آقای واعظ طبسی و رهبری (برادر بزرگ‌ترشان) که آقا سیدهادی در کتاب از ایشان با عنوان «آقای اخوی» یاد می‌کند به مشهد برمی‌گردد و فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد. اگر عمر و مجالی باقی باشد در جلد دوم خاطرات آقا سیدهادی به آن می‌پردازیم؛ جلدی که مربوط به اتفاقات مشهد، حزب جمهوری، انتخابات دور اول مجلس شورای اسلامی و همه اتفاقاتی است که ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه کرده‌اند.

انتشار خاطرات سیدهادی خامنه‌ای تا بهار ۱۳۵۸/ آقا سیدهادی از رهبری با نام «آقای اخوی» یاد می‌کند/ خاطراتی از احزاب و گروه‌های سیاسی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در زندان قصر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز