خبرگزاری کار ایران

در اولین نشست خبری دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح شد؛

عسگرپور: بودجه جشنواره در این دوره به اندازه نیمی از هزینه ساخت یک فیلم است/ ایران بهشت فیلمسازان اول است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۶۴۳

محمدمهدی عسگرپور در اولین نشست خبری دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره شرایط برگزاری این دوره از جشنواره توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور محمدمهدی عسگرپور (دبیر جشنواره) و سمیه علیپور (مدیر روابط عمومی این رویداد) صبح امروز یکشنبه (۱۹ اردیبهشت‌ماه) به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری سمیه علیپور ضمن تسلیت به خبرنگاران بابت فوت اشکان منصوری، خبرنگار حوزه سینما و تلویزیون برای خانواده این خبرنگار فقید از خداوند صبر آرزو کرد. 

محمدمهدی عسگرپور در بخش اول صحبت‌های خود گفت: شرایطی که برای جهان در طول این یک سال و نیم به وجود آمد، اساس کارها را تغییر داد و جشنواره‌های سینمایی هم در این شرایط وضعیت جدیدی پیدا کردند. به شکل طبیعی فعالان هر حوزه شرایط جدیدی را برای خود تعریف کردند. اگر قرار باشد برای مسائل این‌چنینی تمهیدی اندیشیده نشود، به بن‌بست می‌خوریم. در طول یک سال گذشته جشنواره‌های زیادی دستخوش تغییر شدند که علاقه‌مندان سینما هم این موضوعات را دیدند و پیگیری کردند.

وی بیان کرد: وقتی از جشنواره‌های سینمایی گفته می‌شود، معمولاً‌ چند جشنواره خاص به ذهنمان می‌آید و فکر می‌کنیم نبض سینما در دست همین چند رویداد قرار دارد. جشنواره جهانی فیلم فجر در کشور ما ایران اولین جشنواره‌ای بود که با کرونا مواجه شد. این جشنواره که قرار بود در پایان فروردین سال گذشته برگزار شود، تا اواخر اسفند سال ۹۸ هم قرار بود جشنواره را برگزار کنیم زیرا در آن زمان گفته می‌شد تا خرداد  بیماری کرونا مرتفع خواهد شد و می‌توان جشنواره را برگزار کرد. در وهله اول بحث تعویق جشنواره مطرح شد، البته دلیل دیگری هم وجود داشت و آن نسبت جشنواره ما با فیاپف بود. برگزاری جشنواره‌های سینمایی در فروردین و اردیبهشت سال گذشته در همه جای جهان دچار تحول شد و ما سعی کردیم جشنواره جهانی فجر را به خرداد منتقل کنیم، چون وضعیت کرونا مجهول بود. پس از آن مشخص شد با یک شرایط ناشناخته مواجه هستیم و دورنمای مشخصی برای آن روشن نبود.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره‌ جهانی فیلم فجر اولین جشنواره‌ای بود که  برگزاری  جشنواره را لغو کرد. قرار بود در نیمه اول سال جشنواره برگزار شود، اما عملاً شدنی نبود، چون جشنواره جهانی فجر به جشنواره ملی نزدیک می‌شد و برای همین ترجیح دادیم سال گذشته جشنواره را لغو کنیم. البته طی این مدت تجارب جدیدی کسب شد و پلتفرم‌هایی طراحی کردیم تا برخی فعالیت‌هایمان به شکل مجازی برگزار شود. از تجارب جشنواره‌های دیگر هم استفاده کردیم. تعدادی از رویدادهای جهانی با تغییر در زمان، برخی دیگر به شکل فیزیکی و برخی هم به شکل ترکیبی برگزار شدند.

وی ادامه داد: انتخاب فیلم‌های جشنواره در قالب دبیرخانه دائمی انجام می‌شود، چون انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر یک مجهولی نیست، همه جشنواره‌ها در طول سال، جریان کلی رویدادها و جشنواره‌های دیگر را رصد می‌کنند. از حدود دو سال و اندی پیش، همکاران ما در دبیرخانه جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام می‌دادند. برخی از فیلم‌هایی که برای سال گذشته انتخاب شده بود، دیگر غیرقابل استفاده نبودند زیرا این فیلم‌ها یا اکران شده بودند یا در جشنواره‌های دیگر حضور پیدا کردند، به همین دلیل سیکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.

رئیس سابق خانه سینما توضیح داد: بخش‌هایی از جشنواره مانند خیلی از جشنواره‌های دیگر حذف شدند، بخش‌هایی که متکی به حضور مهمانان است، یا به شکل مجازی باید برگزار می‌شد و یا به‌طور کامل حذف می‌شد. در این دوره بازار فیلم که محل خوبی برای اقتصاد سینمای ایران و منطقه است، به شکل مجازی برگزار می‌شود. جشنواره جهانی فجر در منطقه جزو معدود جشنواره‌هایی است که بقیه کشورها  هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: مهم‌ترین تصمیم این بود که این بخش به شکل مجازی برگزار شود و مهم‌ترین مسأله هم در این‌باره، پلتفرم امن بود. حدود یک سال و نیم پیش، به دلیل همین موضوع جشنواره‌ها دچار مسأله شدند، پلتفرمی بنام سیناندو در جشنواره کن استفاده شد که این پلتفرم برخی از مسائل و مشکلات را مرتفع کرد و اکنون بستری کاملا امن است. جشنواره جهانی فیلم فجر با این پلتفرم به جمع‌بندی رسیده و برای این بخش ۶۰ پکیج را در نظر گرفته‌ایم و ۴۰۰ ظرفیت استفاده‌کننده هم خواهد داشت. نحوه استفاده از این پلتفرم کاملاً تخصصی است و مخاطبان عادی نمی‌توانند به آن ورود کنند و مشخص است چه کسانی به آن وارد می‌شوند.

عسگرپور ادامه داد: بخش‌ دیگر جشنواره کارگاه‌های آموزشی است که این بخش هم  به شکل مجازی برگزار  خواهد شد و اساتید خوبی در این کارگاه‌ها خواهیم داشت. در حالت عادی ممکن بود این اساتید نتوانند به ایران سفر کنند، اما حالا می‌توانند به‌صورت مجازی آموزش بدهند. 

وی تاکید کرد: امسال مهمان خارجی به صورت فیزیکی حضور نخواهد داشت، اما درخواست‌های زیادی داشتیم که افرادی دوست داشتند به صورت فیزیکی در جشنواره جهانی حضور داشته باشند.

عسگرپور درباره بخش‌های دیگر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: مشابه بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، بخش‌های فیلم‌های کوتاه هم وجود دارد. بخش «جام جهان‌نما» و «جشنواره جشنواره‌ها» برگزار می‌شود که مربوط به فیلم‌های مطرح و فیلم‌هایی است که به جشنواره‌های خارجی رفته‌اند. بخش «مستند زیر ذره‌بین» به سینمای مستند پرداخته و نمایش فیلم‌های مرمت‌شده را نیز خواهیم داشت. در این بخش ۱۰ فیلم بلند خارجی و ۴ فیلم ایرانی اکران می‌شود که عناوین آن را بعدا عنوان می‌کنیم. یکی از این فیلم‌ها مجموعه مستندهایی از دهه ۲۰ ایران است، یکی از فیلم‌های بخش مرمت‌شده اولین فیلم رنگی است که در ایران فیلمبرداری شده و آمریکایی‌ها آن را ساخته‌اند. در بخش سینمای ژانر که بر ژانر تمرکز می‌کند، ۵ تا ۷ فیلم و بخش شاخه‌‌های زیتون هم فیلم‌هایی خواهیم داشت.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ضمن توضیح بخش کارگاه‌های سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: کارگردانی، موسیقی فیلم، تدوین و... موضوع این کارگاه‌ها را تشکیل می‌دهد. پردیس چارسو محل برگزاری جشنواره خواهد بود که در این پردیس، نمایشگاه پوستر هم خواهیم داشت که شامل فیلم‌های دهه ۶۰ و ۷۰  سینمای ایران خواهد بود. نکته مهم دیگر وجود گرافیست‌های مطرح است؛ پوسترهای دیگری هم برای فیلم‌هایی است که در کشور کوبا به نمایش درآمدند. چند گذر سینما هم خواهیم داشت که نام مکان آنها را به زودی اعلام خواهیم کرد که با همکاری شهرداری اتفاق خواهد افتاد. یکی از موضوعات این دوره، تجربه استفاده از سالن‌های روباز برای اکران است. پردیس چارسو فضایی را در طبقه فوقانی دارد که به سینمای روباز اختصاص داده است. یک سالن سینمای کانون هم از سال‌های دور، سینمای روباز بوده و از آن استفاده نمی‌شده است. در چارسو یک سالن دیگر هم داریم که روباز نیست اما هوای خوبی در آن جریان دارد و می‌توان از آن استفاده کرد.

عسگرپور: بودجه جشنواره در این دوره به اندازه نیمی از هزینه ساخت یک فیلم است/ ایران بهشت فیلمسازان اول است

بخش دوم نشست خبری دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر به پاسخگویی به پرسش‌های اصحاب رسانه اختصاص یافت.

عسگرپور در پاسخ به پرسشی درباره دلیل اصرار بر برگزاری جشنواره جهانی فجر در شرایط کرونایی به رغم تعطیلی رویدادهای جهانی توضیح داد: این سوال احتمالا وجه قالب بسیاری از سوالات درباره جشنواره جهانی فجر باشد که در طول دو سال گذشته خیلی‌ها با آن مواجه شدند. اینکه جشنواره‌هایی در دنیا کاملا ملغی شده‌اند، بر مبنای اطلاعاتی است که روزمره با آن مواجهیم. ما فهرستی از جشنواره‌هایی که برگزار شده‌اند داریم، البته این به معنای تنها دلیل ما برای برگزاری جشنواره نیست. جشنواره‌های ونیز، تورنتور، سن سباستین، بوسان، لندن، قاهره، آنتالیا به صورت حضوری برگزار شدند، گاهی اوقات ما بر مبنای اطلاعات روزنامه‌ای صحبت می‌کنیم و گاهی اطلاعات حرفه‌ای؛ باید بررسی کنیم و ببینم چه جشنواره‌هایی چطور برگزار شده‌اند. نکته دوم اینکه آیا در همین کشورها که جشنواره‌های خود را فیزیکی یا دوگانه (فیزیکی و مجازی) برگزار کرده‌اند، افرادی هم حضور داشتند که تا این حد اعتراض کنند؟ مثلا بگویند به جای برگزاری جشنواره این پول را بدهیم به بی‌بضاعت‌های سینما! من قصد تحقیر یک بخش را ندارم اما تاکنون در جشنواره‌های خارجی با این پدیده مواجه نشده‌ام. کشورهایی هم که اسم بردم جزو کشورهای قدرتمند اقتصادی نیستند، کشورهایی هستند که عرض و طول‌شان از جهات مختلف به ما نزدیک است.

وی ادامه داد: کسانی که به ما اعتراض می‌کنند، با آمار و ارقام صحبت کنند و دو جشنواره را ملاک قرار ندهند. من به عنوان دبیر جشنواره و فیلمسازی که سابقه مدیریت صنفی هم داشتم، یکی از مشکلات تاریخی‌مان را این نکته می‌دانم که اکوسیستم یک موضوع را متوجه نمی‌شویم. این مشکل بسیاری از کشورهایی است که شاید در رده‌بندی کشورهای جهان سوم باشند. اگرچه ما در بسیاری از موضوعات، جهان سوم نیستیم، ولی هر موضوعی یک اکوسیستمی دارد. وقتی می‌گوییم که سینما چیست، بعضی از دوستان تنها به تولید و عرضه اشاره می‌کنند و در واقع هرکس از دید خود می‌نگرد. وقتی می‌خواهیم به عنوان خبرنگار، مدیر، پخش‌کننده یا هرچیز دیگری وارد موضوع شویم، باید متوجه این اکوسیستم باشیم. جشنواره‌ها در طول سال‌ها و با تفکر و هدف شکل گرفته‌اند، آیا این جشنواره‌ها فقط مهمانی‌اند؟ این تفکر روزنامه‌های زرد است که جشنواره را مهمانی و دورهمی می‌دانند که انگار عده‌ای با هم می‌نوشند، می‌رقصند و جوایزی هم می‌دهند! حالا ممکن است یکی به جشنواره کن رفته و فقط یک چیزی دیده، اما اکوسیستم یک رویداد فقط همین نیست. بخشی نمایش فیلم است، بخشی بازار است و... باید یک جشنواره را کامل دید.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر تاکید کرد: باید در این شرایط ببینیم کرونا کدام بخش از اکوسیستم را نابود کرده و در وهله دوم رسانه‌ها تحقیق کنند که کرونا چه کرده است، اگر به صورت کلی بگوییم همه فقیر شده‌اند، باید ساختمان‌ها را بفروشیم و بگوییم همه در صف گوشت و مرغ قرار بگیرند! گاهی یک بحران بزرگ مثل زلزله هشت ریشتری می‌آید و همه چیز را نابود می‌کند، آنجا باید صف تشکیل دهیم و فروشگاه‌ها هرچه هست بین مردم توزیع کنند. ما هنوز متوجه نیستیم با چه چیزی و در چه سطحی مواجهیم. کرونا به سینما آسیب جدی زده، در این سال‌ها آثاری تولید شده که اکنون در صف اکران هستند. سینماها باز هستند؟ نه این آثار یکی از راه‌های اکران‌شان جشنواره‌هاست و تعطیلی جشنواره‌ها باعث آسیب دیدن همین فیلم‌ها می‌شود.

بودجه‌ها ردیف مشخص دارد و قابل انتقال به همدیگر نیستند

وی با تاکید بر اینکه من به دلیل مسئولیتم باید به این اکوسیستم فکر کنم، گفت: باید بدانیم حذف چه چیزی به کجا لطمه می‌زند، البته که مناسبات جهانی هم هست و باید بگردیم و راه جدید را پیدا کنیم. ما نمی‌توانیم بگوییم به دلیل فقر اهالی خانه سینما، جشنواره را تعطیل می‌کنیم. من اعلام کردم که بودجه‌ها ردیف مشخص دارد و قابل انتقال به همدیگر نیستند. اداره این اکوسیستم تابع قوانین و بودجه‌بندی است و در مواردی که جابه‌جایی آن مسئله ایجاد می‌کند، بازرسی کل کشور نظارت دارد. باید بگردیم و راه‌هایی پیدا کنیم، باید پابه‌پای دنیا پیش برویم، همانطور که در دنیا گشتند و پیدا کردند. برخی از دوستان می‌گویند پول جلوی ما را گرفته، ولی مگر چه منفعتی برای ما دارد؟ من اگر در همین ایام یک سریال می‌ساختم، ده برابر دستمزدم از جشنواره برایم عایدی داشت. دوستانی که در این خصوص صحبت می‌کنند، با تحقیق صحبت کنند. این دو جمله را همه می‌توانند بگویند، نکته مهم این است که تحقیق کنند، اکوسیستم چه لطمه‌ای خورده، اگر لطمه خورده چرا ما اینقدر تولید داریم و این آثار تولیدی برای نمایش در کجا ساخته می‌شود؟

عسگرپور در ادامه در جواب سوالی درباره ارتقای بخش «شاخه‌های زیتون» در این دوره از جشنواره بیان کرد: در این بخش چند فیلم خوب در حوزه مقاومت داریم و فیلم‌های خوبی نیز در حال ساخت در منطقه است. هدف بخش «زیتون‌های زخمی» توجه به موضوع مقاومت است. در طول این سال‌ها وقتی این بحث مطرح می‌شد که نگاه ملی و غیرملی وجود دارد، گاهی آسیب‌زننده بود. این جداسازی‌ها برای سینماگران مسئله‌ساز شده است، یکی از کارکردهای جشنواره‌ها این است که به بخش‌هایی تمرکز و  توجه بیشتری می‌کنند.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بودجه این رویداد توضیح داد: جریانی در طول این چند سال به نام شفاف‌سازی راه افتاده که اساسش در همه جا خوب است، یعنی اینکه بدانیم بودجه خبرگزاری‌ها و نهادها از کجاست؟ همه باید به این شفاف‌سازی پایبند باشند. نمی‌شود جشنواره‌ها همواره مقدار بودجه‌شان را اعلام کنند و بقیه جاها بودجه‌های از این امر امتناع کنند. وزارت ارشاد در تمام این سال‌ها اطلاعات مربوط به هزینه‌های خود را اعلام کرده است. کل بودجه جشنواره جهانی در زمانی که برگزار می‌شد به اندازه بودجه یک و نیم تا دو فیلم بود، در حال حاضر با حذفیات و وضعیت موجود، بودجه برگزاری به اندازه نیم فیلم تنزل یافته است. اگر فکر می‌کنید بودجه نیم فیلم برای برگزاری یک جشنواره جهانی زیاد است، بنشینیم با هم درباره‌اش صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: در آمار بنیاد سینمایی فارابی آمده بود که برای جشنواره جهانی سال گذشته یک و نیم میلیارد هزینه شده است،  برخی گفتند بودجه‌ای برای جشنواره برگزار نشده صرف شده، البته من می‌دانم گاهی با یک جریان رسانه‌ای مواجه هستیم که برخی از آنها زرد هستند، ولی باید به همه جواب بدهیم. درباره جشنواره سال گذشته به آن روزها برگردیم، ببینیم در اسفندماه شرایط کرونا چگونه بود، ما جشنواره را تا نزدیک برگزاری جلو برده بودیم. پروازها، هتل‌ها و... رزرو شده بود. اتفاقا باید بیشتر هزینه می‌شد، اما احساس کردیم، نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و باید جلوی هزینه‌ها را بگیریم وگرنه هزینه‌ها خیلی بیشتر می‌شد. جشنواره‌‌ای به سه چهارم برگزاری رسیده، پس باید حداقل شش تا هفت میلیارد برایش هزینه می‌شد، در صورتی که هزینه‌های ما کم بود. امسال امیدواریم با بودجه نیم فیلم سینمایی بتوانیم جشنواره را برگزار کنیم.

ایران بهشت فیلمسازان اول است

عسگرپور درباره حضور فیلم‌اولی‌ها در جشنواره سی‌وهشتم توضیح داد: جشنواره جهانی فجر نه فقط امسال که به استناد سال‌های قبل محل خوبی برای معرفی فیلم‌سازان جوان ایرانی بوده و هست، نه فقط در بخش رقابتی که در بخش بازار هم  مبادلات فرصت خوبی برای این جوانان بوده است. خوشبختانه در کشوری هستیم که هر سال جوانان زیادی اولین یا دومین فیلمشان را می‌سازند. بعضی از کشورهای اروپایی اصلا این شرایط را ندارند و به همین دلیل این لقب را هم به سینمای ایران داده‌اند که ایران بهشت فیلم‌سازان اول است. جشنواره امسال هم همین‌طور است و آثاری از نسل جدید فیلم‌سازان در این رویداد حاضر است. 

رئیس سابق خانه سینما در پاسخ به پرسش درباره تعداد فیلم‌هایی که اولین نمایش خود را در جشنواره سی‌وهشتم تجربه می‌کنند، ضمن بیان اینکه اطلاعات فیلم‌ها را در چند روز آینده منتشر می‌کنیم، گفت: با برخی از صاحبان آثار هنوز در حال مذاکره هستیم. سابقه نشان داده اعلام اخبار در بود و نبود فیلم‌ها تأثیر می‌گذارد. امسال هم ممکن بود این اتفاق رخ دهد، چون وقتی نام فیلم و کارگردانان در جشنواره  اعلام می‌شود، برخی افراد به آن کارگردان پیام می‌دهند و می‌گویند با ایران همکاری نکنید. هر کدام از این افراد هم دلیلی برای خود دارند، مثلا برخی با من یا دیگر مدیران جشنواره رابطه خوبی ندارند. به همین دلیل فهرست فیلم‌ها را بعدا اعلام می‌کنیم.

جشنواره جهانی فیلم فجر جزو بهترین جشنواره‌ها در فیاپف است

وی درباره شرایط برگزاری این دوره از جشنواره با وجود انتقادها گفت: من امسال دبیر جشنواره‌ام و به عنوان یکی از اعضای فیاپف و نایب رئیس آن در حوزه آسیا، این توضیحات را می‌دهم. در جلسه مجامع عمومی این سازمان بارها با این سوال مواجه شده‌ام. واقعیت این است که ما گاهی اوقات حد و اندازه‌های خود را بی‌مقدار می‌دانیم. من بسیاری از فیلم‌سازان و جشنواره‌های مختلف را دیده‌ام. خیلی از فیلم‌سازان ما به جشنواره‌هایی رفته‌اند که شاید چهار بعدازظهر تعطیل شده‌اند! البته اشکال ندارد و آن جشنواره هم یک فرصت برای دیدن فیلم‌های ایرانی است. جشنواره جهانی فیلم فجر اما جزو بهترین جشنواره‌ها در فیاپف است. فردا تیتر نزنید که من گفتم این جشنواره در کنار برلین و کن و... است. شما باید استراتژی کشورها را ببینید. به دنبال جشنواره‌ای با حضور 20 هزار شرکت‌کننده نیستیم. نمی‌خواهم دوستانی که نقد می‌کنند را تحقیر کنم، من خیلی از این دوستان را می‌شناسم که هیچکدام از جشنواره‌های بین‌المللی را ندیده‌اند و این جشنواره را با جشنواره‌هایی که ندیده‌اند، مقایسه می کنند! من خیلی از این جشنواره‌ها را به عنوان فیلم‌ساز دیده‌ام و حس می‌کنم موقعیت جشنواره جهانی  فیلم فجر در منطقه مفید است. بسیاری از کشورهای اطراف ما که نمی‌توانند از جشنواره کن و برلین برای معرفی آثارشان استفاده کنند، از بازار جشنواره جهانی فیلم فجر استفاده می‌کنند.

عسگرپور تأکید کرد: درباره تاثیر جشنواره در اقتصاد سینما باید محققین تحقیق کنند. اگر می‌خواهیم با جدول ضرب محاسبه کنیم، می‌پرسند که چند فیلم معامله شد! انگار که سوپرمارکت است و در انتهای شب می‌شود حساب کرد چقدر کارت کشیدند. باید ببینید که جشنواره‌ها دو سال بعد از برگزاری به چه نتیجه‌ای می‌رسند. گاهی از من می‌پرسند که این جشنواره چقدر خروجی داشته؟ گویا توقع دارند من مثلا کارت‌خوان را بیاورم و ببینم چقدر برای فیلم‌ها کارت کشیده‌اند! بعضی از همکاران ما با کمپانی‌های بزرگ کار می‌کنند و اعلام نمی‌کنند و نمی‌خواهند کسی بداند.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره تأثیر برگزاری این رویداد بر ارتباط سینمای ایران با بازارهای جهانی توضیح داد: اگر اکوسیستم را در نظر نگیریم، هیچ چیزی، حتی تولید هم دستاورد ندارد، اما وقتی به اکوسیستم توجه می‌کنیم، یک نفر دویست و یکمین فیلم خود را برای بازاری در جای دیگر دنیا ارسال می‌کند. ممکن است بعضی از کشورها بازار را به تعطیلی بکشانند، آن فیلمساز آخری هم دیگر ساخت فیلم به دردش نمی‌خورد. آیا کشورهایی که نام بردیم و جشنواره‌هایشان را برگزار کردند، عقل نداشتند؟ شکمشان سیر بوده؟ یا آن‌ها هم به اکوسیستم توجه کردند؟ من ندیدم به جشنواره‌ای بگویند تو اگر برگزار نکنی چه اتفاقی می‌افتد! نه فقط به جشنواره‌های بزرگ و تاپ، که حتی جشنواره‌هایی که 100 اثر دارند هم با این پرسش مواجه نیستند. یکی از کارکردهای جشنواره‌ها برگزاری‌های منظم یک‌ساله است که می‌تواند فیلم‌سازان را به بازارهای جهانی متصل کند.

بسیاری از فیلمسازان جهان با قوانین و ممیزی‌های ما آشنایی کامل دارند

وی در ادامه درباره مواجهه این جشنواره با فیلم‌های خارجی و ممیزی آثار بیان کرد: هر جشنواره طبق سیاست‌های خود حرکت می‌کند. مثلا ما وقتی فیلم می‌سازیم می‌گوییم این فیلم به درد فلان جشنواره می‌خورد یا خیر؛ درباره جشنواره فجر هم همین است. نه تنها ما، بلکه خیلی از کشورها این موضوع را می‌دانند. در واقع آنها هم محدودیت‌های ما را به شکل کلی شناخته‌اند، بنابراین باید فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که به درد ما بخورد که البته این موضوعات کار را سخت می‌کند. گاهی به فیلم‌های برمی‌خوریم که نیاز به اصلاح کوچک دارد، این موضوع را با صاحب اثر مطرح می‌کنیم، اگر مایل بود اصلاحیه انجام می‌شود، اگر نبود فیلم از جشنواره خارج می‌شود. البته خیلی از فیلم‌سازها پاسخ مثبت به درخواست ما می‌دهند.

عسگرپور در پاسخ به پرسشی درباره برنامه تجلیل‌ها و بزرگداشت‌های این دوره از جشنواره بیان کرد: ما امسال برنامه بزرگداشت‌ها را نخواهیم داشت. چون این برنامه‌ها باید به شکل فیزیکی برگزار شود و ما مجبور به حذف شدیم، بعد از برطرف شدن شرایط موجود، برنامه بزرگداشت‌ها را در سال آینده خواهیم داشت. 

وی در ادامه درباره تأثیر برگزاری جشنواره‌ها در شیوع و گستردگی بیماری کرونا گفت: به هر حال در یک دوره سخت به سر می‌بریم و باید ضمن رعایت پروتکل‌ها در جهت روحیه دادن به هم کمک کنیم. زمینه افسردگی نه در کشور ما، بلکه در همه جهان بالا رفته است. در کشورهای دیگر تولید هم دچار مشکل شده و برایشان عجیب بود که ما همچنان تولید داریم. واقعیت این است که وقتی محدودیت‌های مختلف داریم، زمینه‌های افسردگی پیش می‌آید و امکان راه‌اندازی بقیه فعالیت‌ها پیش نمی‌آید. آمار و ارقام نشان‌داده حضور در سالن‌های سینما و برگزاری جشنواره‌ها تاثیری در شیوع بیماری نداشته است. با هر پدیده‌ای، می‌توان برخوردهای مختلفی کرد، هر چقدر بتوانیم به عنوان مسئول روزنه‌ها را بیشتر کنیم که هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هم برنامه‌ها را داشته باشیم، خوب است.

دبیر دوره سی و هشتم جشنواره جهانی فیلم فجر درباره سهم جشنواره جهانی از بازارهای جهانی فیلم گفت: بسیاری از فیلم‌های ایرانی در بازار جشنواره‌های خارجی به فروش رسیدند. ما با جشنواره‌های خارجی بیگانه نیستیم و بر خلاف تصور برخی افراد برگزاری این جشنواره تنها به منزله سفره‌ای نیست که عده‌ای دور آن جمع شده‌اند. کارکرد جشنواره و بازارها این‌گونه نیست. وقتی خریداران اصرار دارند که در یک جشنواره چند سال متوالی حضور داشته باشند، یعنی آن رویداد جواب داده است. دوستان ما علاقه دارند که طرف مقابل ما را هم تخریب کنند و بگویند آدمی است که می‌خواهد برای بار هشتم به ایران بیاید و از هتل به چارسو بیاید و بعد به کشورش برگردد. این مواردی که می‌گویند که رابطه علت و معلولی درستی نیست و یک نفر وقتی هفت‌بار می‌آید، به همین سادگی نیست. خیلی از دوستان با هزینه خودشان می‌آیند و این کار را پیچیده‌تر می‌کند. چند نفر از مدیران فستیوال‌ها، خریداران بین‌المللی هستند که حاضرند هر سال خودشان هزینه کنند و در چارسو و هتل‌شان در تهران فیلم‌ها را ببینند و برگردند. خیلی از دوستان به دلایل مختلف مشکل دارند، برخی به فرهنگ ما و خیلی چیزهای دیگر برمی‌گردد. همانطور که گفتم خیلی از آثار هستند که اینجا خریدار پیدا کردند، داستان‌هایی که از ارتباطات بین‌الملل جشنواره در طول این سال‌ها به دست آوردم بسیار موثق است و فیلم‌ساز بسیار معروف ما شروع ارتباطش با بازارهای جهانی از جشنواره جهانی فیلم فجر بوده است.

عسگرپور در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره کمک جشنواره جهانی به مناطق محروم مانند دیگر رویدادهای سینمایی یک سال گذشته، توضیح داد: همان‌طور که عرض کردم بودجه ما به اندازه هزینه ساخت نیم فیلم سینمایی است و امیدواریم که در همین محدوده بتوانیم جشنواره را برگزار کنیم. ما نه تهیه‌کننده هستیم که ده، یازده فیلم داشته باشیم نه چیز بیشتری! پس در همین محدوده و همین بودجه جشنواره را برگزار می‌کنیم و تجربه خوبی است که بتوان جشنواره‌ای را با این شرایط برگزار کرد که نیمی از آن هم مجازی باشد. این تجربه ناخواسته، شاید باعث شود که بعضی از جشنواره‌های دیگر هم بخواهند بعضی از بخش‌هایشان را مجازی برگزار کنند.

وی در ادامه درباره شرایط حضور مخاطبان در جشنواره سی‌وهشتم توضیح داد: ما باشگاه مخاطبان داریم. هواداران جشنواره که در طول این سال‌ها که تعداد آن‌ها زیاد هم شده، بنابراین سهمیه‌ای به آنها اختصاص پیدا می‌کند. اصحاب رسانه، مسئولان و افرادی که بلیت می‌خرند نیز دیگر مخاطبان ما خواهند بود. نظریه‌ای در مورد جشنواره جهانی وجود داشت که زمان برگزاری‌اش باید زمانی باشد که دانشجوها فراغت بیشتری برای حضور داشته باشند. زمان دوره‌های قبلی برای برگزاری، زمان بهتری بود. من اعتراف می‌کنم، در حال حاضر اوضاع تغییر کرده است. الان مثل قبل نیست که دانشجویان گرفتاری‌های بیشتری داشته باشند بنابراین می‌توانند حضور پررنگ‌تری داشته باشند. باشگاه مخاطبان بیش از 10 هزار نفر عضو دارد، که بیش از 4 هزار نفر آن‌ها فعال هستند و فکر می‌کنم امسال به این آمار اضافه می‌شود و این آمار خیلی خوبی است.

دبیر این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا در این دوره تلاشی شده که جشنواره جهانی فیلم فجر به نام پیشنهادی «جشنواره تهران» تغییر نام بدهد، بیان کرد: تلاشی نشده چون بیش از سی سال است که در مقطع حساس کنونی هستیم و حالا خیلی این وضعیت حساس‌تر شده است. بنابراین فعلا در این زمینه تلاشی نخواهد شد.

وی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: جشنواره ما، جشنواره ملی فجر نیست. ما جشنواره جهانی هستیم و در این جشنواره بخشی از سینمای ایران با بخشی از سینمای جهان رقابت می‌کند و در بازار همدیگر را ارزیابی می‌کنند. یک سوال ما این است که فیلم‌های جشنواره ملی و جهانی یکی هستند؟ به نظر من واقعیت این است که بعضی از فیلم‌های جشنواره که به بخش مسابقه نیامدند و اتفاقی برایشان نیفتاد، ولی در بازارها و جشنواره‌های خارجی اتفاقات خوبی برایشان افتاد. به همین دلیل ممکن است بعضی فیلم‌ها با جشنواره ملی سازگار نباشد، باید به فیلم‌هایی که در این مدیوم سازگارند، توجه کرد.

عسگرپور درباره فرمول انتخاب آثار هم گفت: نباید فراموش کنیم که از موجودی سینمای ایران آثاری را برای یک بخش انتخاب می‌کنیم. شما در نظر بگیرید ما می‌خواهیم برای اسکار فیلم معرفی کنیم، باید از ظرفیت موجود سینمای ایران استفاده کنیم. دوستان پارامترهایی را در نظر می‌گیرند که این آثار از جهت ساختار قابل رقابت با آثار خارجی حاضر در جشنواره باشند، ساختارهایی که برای انتخاب آثار خارجی هم در نظر می‌گیریم. البته جشنواره جهانی تلاش کرده در عین حالی که این پارامترها را در نظر می‌گیرد، سکویی برای آثار و فیلم‌سازان جدید هم باشد تا آنها را معرفی کند، اما از جهت مضامین، به طور خاص اگر سه فیلم داریم که از لحاظ ساختار نمره خوبی دارند و پارامترهایی که گفتیم را رعایت کرده‌اند، به سراغ مضامینی می‌رویم که بیشتر نگاه ملی داشته باشند.

وی درباره تعامل هنرمندان با یکدیگر در جشنواره جهانی فجر بیان کرد: قبول دارم که یکی از کارکردهای جشنواره‌ها، گفتگوهای رو در رو است، ولی با وضعیت کنونی، نمی‌توان شرایط مناسب برای این امر داشت. البته خیلی از هنرمندان، با هنرمندان خارجی ارتباط دارند، اما امسال ارتباط سینماگران با مهمان خارجی در جشنواره از طریق پلتفرم رخ می‌دهد.

دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان این نشست رسانه‌ای بیان کرد: من گاهی صراحتی دارم که برخی می‌گویند این صراحت را کم کن، اما من بی‌تعارف پاسخ می‌دهم. اگر دوستانی که سوال کردند از بخشی از پاسخ‌هایم آزرده شدند، مرا ببخشند، اما ترجیح می‌دهم شفاف پاسخ دهم. امیدوارم بیماری کرونا هم زودتر تمام شود و جشنواره‌ها به شکل عادی خود برگردند.

در بخش پایانی نشست رسانه‌ای سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از پوسترهای این رویداد رونمایی شد.

عسگرپور درباره پوسترها بیان کرد: پوسترهای سال‌های قبل جشنواره ترکیبی از عکس فیلم‌ها بود اما  امسال پوسترها را طراحی کردیم. امسال دو پوستر داریم که یکی اصلی و دیگری در کنارش استفاده می‌شود. طراحی پوسترهای این دوره از جشنواره همچون دوره‌های قبل بر عهده حمیدرضا بیدقی بوده است.

عسگرپور: بودجه جشنواره در این دوره به اندازه نیمی از هزینه ساخت یک فیلم است/ ایران بهشت فیلمسازان اول است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز