خبرگزاری کار ایران

مرمت مدرسه تاریخی ایرانشهر در یزد آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۷۲۵

به گفته سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان یزد مرمت دبیرستان تاریخی ایرانشهر آغاز شد.

به گزارش ایلنا،‌ محمدرضا فلاحتی (سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان یزد) از آغاز مرمت دبیرستان تاریخی ایرانشهر خبر داد. 

او با اعلام این خبر، گفت: دبیرستان ایرانشهر نخستین دبیرستانی است که در یزد تأسیس شد و قدمت بنای آن به دوران پهلوی مربوط می‌شود.

او با اشاره به این‌که مصالح اصلی به‌کار رفته در ساخت این بنا آجر، گچ، آهک، کاشی و کاه‌گل است، در خصوص ویژگی‌های معماری آن گفت: طرح دبیرستان ایرانشهر کاری از یک معمار فرانسوی بوده و فرم کلی این بنا به شکل u است.

سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان یزد ادامه داد: دیوارهای این بنا با آجر چیده و نماسازی شده و در نمای آن بیش از ۱۱هزار متر کاشی رنگی لعاب‌دار به‌ کار رفته است.

او بیان کرد: پنجره‌های باریک و بلند در نمای بنا و قوس‌های استوانی در سر در ورودی سالن اجتماعات آن، از ویژگی‌های خاص معماری این بنا است. قوس‌های تخم‌مرغی مشخصه معماری عصر ساسانی و قوس‌های خیزدار ویژگی عصر صفوی بوده که این دو نوع سبک قوس و طاق‌بندی در دبیرستان ایرانشهر مشهود است.

فلاحتی مهم‌ترین اقدامات مرمتی در این بنای باارزش را جمع‌آوری لایه‌های فرسوده پشت‌بام، اندود کاه‌گل، آجرفرش و مرمت ناودان‌های پشت‌بام، جمع‌آوری موزاییک و بتن کف حیاط، شفته‌ریزی و کف‌سازی حیاط و بندکشی سطوح آجری عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز