خبرگزاری کار ایران

اعلام جزییات سومین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۵۶۸

عبدالمهدی مستکین مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو-ایران با اعلام جزییات سومین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور گفت: نقش دانشگاه باستانی جندی‌شاپور در ترویج و اشتراک‌گذاری علم و تاثیر الگوی شهر دانشگاهی جندی‌شاپور در بسترسازی توسعه پایدار فرهنگی- اجتماعی از محورهای مهم این کنگره است.

به گزارش ایلنا، عبدالمهدی مستکین مدیر بخش فرهنگ این کمیسیون درباره ثبت گرامی‌داشت ۱۷۵۰ سال تاسیس جندی‌شاپور در یونسکو گفت: این مسئله دست‌کم به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد که در بررسی‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم که سرزمین ایران، در عهد باستان و در سنتی دیرپا و دیرینه در حوزه علمی و دانشگاهی همواره مطرح بوده است. در عرصه جهانی و منطقه‌ای بحث بر این بود که کهن‌ترین دانشگاه‌های جهان در غرب بوده است. مستندات مورد نیاز  در قالب پرونده در دسامبر سال ۲۰۱۶ تهیه و به سازمان جهانی یونسکو ارسال شد، کمیته‌های مختلف آن را بررسی کردند. در بخش فرهنگ، آموزش و علوم پس از مطالعه مستندات و جزئیات دقیق، خوشبختانه در نوامبر سال ۲۰۱۷ و در آستانه 1750 سال تاسیس دانشگاه جندی شاپور، این دانشگاه در فهرست گرامی‌داشت‌ها و رویدادهای جهانی یونسکو از سوی ایران قرار گرفت. بدین ترتیب سنت دانشگاهی جهان دست‌کم به ۱۷۵۰  سال پیش در ایران و جندی‌شاپور باستان باز می‌گردد.

مسئول پیگیری و ثبت این رویداد مهم در یونسکو بیان کرد: تاکنون دو کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور در ایران برگزار شده است که حاصل آن معرفی و ارج نهادن به پیشینه علمی ایران، تهیه و ترجمه ۱۸عنوان کتاب‌، آغاز اکتشاف‌های باستان شناسی در محوطه جندی شاپور دزفول و آغاز فعالیت مرکز پژوهشی و تحقیقاتی جندی شاپور در این حوزه بوده است. 

مستکین درباره محور‌های این کنگره بیان کرد: نقش دانشگاه باستانی جندی‌شاپور در ترویج و اشتراک‌گذاری علم، تاثیر الگوی شهر دانشگاهی جندی‌شاپور در بسترسازی توسعه پایدار فرهنگی- اجتماعی، تاریخ علم و ابعاد زبان‌شناختی و ترجمه از محور‌های این وبینار است.

وی افزود: این کنگره ساعت ۹ صبح سه‌شنبه ۱۹ اسفند در محل وزارت علوم تحقیقات و فناوری و با پیام مدیر کل یونسکو خانم ادوره ازوله و سخنرانی دکتر حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، دکتر محمدرضا عصاری رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول و دبیر کنگره، دکتر پاکتچی سفیر ایران در یونسکو، دکتر سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو، دکتر کبکانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور، دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و... افتتاح می شود. همچنین در آیین افتتاح این وبینار تمبر یادبود و کتاب‌هایی در این حوزه رونمایی خواهد شد.

مستکین گفت: دکتر آدریانو روسی رئیس اسبق دانشگاه شرق شناسی ناپل ایتالیا، دکتر رشدی راشد استاد تاریخ علم، فلسفه و تاریخ مهندسی مرکز تحقیقات ملی فرانسه، دکتر سید ضیا الرحمن هیئت علمی بنیاد ابن سینا دانشگاه اسلامی الیگراه هندوستان، دکتر برونو جنیتو استاد باستان شناسی دانشگاه شرق‌شناسی ناپل ایتالیا، دکتر پائولو دلائینی پژوهشگر پسا دکترای دانشگاه بولونیای ایتالیا، دکتر آموس برتولاچی استاد فلسفه اسلامی دانشگاه تحصیلات تکمیلی لوکا پیزا ایتالیا، پیتر کاکس رئیس شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی و اکوموس ایرلند، دکتر ماریکا اشنایدر استادیار دانشگاه ممفیس آمریکا و دکتر تورج دریایی استاد تاریخ دانشگاه کالیفرنیا ارواین آمریکا از جمله چهره‌هایی هستند که در دو روز این کنگره به صورت آنلاین سخنرانی خواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین دکتر غفاری معاون محترم فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر سید ضیا هاشمی رایزن فرهنگی ایران در اسکاندیناوی، دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری و دبیرکل شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری، دکتر محمد تقی ایمان پور استاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر فرح زاهدی استادیار پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دکتر شهرام جلیلیان استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر فرشید نادری استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر نجم الدین گیلانی استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد و روسای دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی، شیراز، اصفهان، فردوسی مشهد و تبریز از دیگر سخنرانان این گنگره هستند.

دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، سومین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور را با همکاری کمیسیون ملی یونسکو ایران، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مرکز پژوهشی جندی‌شاپور، شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، ۱۹ و ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ به صورت آنلاین و برخط برگزار می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند به تارنمای پخش زنده وبینار سومین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور به نشانی live20.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز