خبرگزاری کار ایران

مروری بر آثار احمد میرزا در دقیقه ۹۰

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۵۰۵

کافه گالری راوی هنر از ۲۲ اسفند ۹۹ به مدت یک هفته میزبان منتخبی از آثار احمد میرزا (میرزازاده) هنرمند عرصه نقاشی و نقاشیخط می‌شود تا به این ترتیب با برپایی یکی از آخرین نمایشگاه‌های قرن چهاردهم خورشیدی به پیشواز سال و قرن جدید برود.

به گزارش ایلنا، احمد میرزا درباره فضای آثار نمایشگاه آتی خود و تفاوت آن با نمایشگاه‌های قبلی‌اش گفت: این هفتمین نمایشگاه انفرادی من است. سه نمایشگاه انفرادی خارج از کشور داشته‌ام و چهار نمایشگاه هم در داخل. این نمایشگاه شامل تعدادی خط فرش، خط آیینه و کارهای اسپیرال یا چرخشی است که خط‌ها در آن‌ها دفرمه شده و مفهوم دگرگونی و استحاله را به مخاطب می‌رساند. به لحاظ ابعاد بیشتر آثار بزرگ و تعدادی هم کارهای کوچک است.

این هنرمند در توضیح سبک ابداعی خود با عنوان خطفرش افزود: خطفرش اصطلاحی است که برای اولین بار در نمایشگاه سال گذشته‌ام در گالری شکوه به کار رفت. این اصطلاح بعد از گفتگویی طولانی که با مدیر هنری‌ام داشتم به ذهنم خطور کرد. در تکنیک خطفرش، تکه‌های فرش‌های قدیمی و دست‌بافت که سالیان سال زیر پای ما ایرانی‌ها بوده تبدیل می‌شوند به حروف خوشنویسی. انگار می‌خواهند حرفی بزنند از دل تاریخ و از گذشته‌ها، برای این مجموعه تعدادی فرش مندرس و صدمه‌دیده که قابلیت ترمیم و مرمت نداشتند خریدم. زمانی که می‌خواستم این فرش‌ها را بریده و قطعه‌قطعه کنم تا از دل آن این حروف را درآورم این کار خیلی سخت بود، چون خودم تعلق‌خاطری به این دست‌بافت‌های زیبا و رویایی دارم. این فرش‌ها باید تکه‌پاره شده و تبدیل به حروف شود تا روی بوم حرف تازه‌ای بزنند.

احمدمیرزا درباره وضعیت این روزهای نقاشیخط در ایران نیز تصریح کرد: این روزها بازار دچار یک ابتذال و تکرار شده و آنرا به صنایع دستی بی‌کیفیت تبدیل کرده حتی در سطح برخی گالری‌های معروف یا حراجی‌ها دیده می‌شود، گر چه اکثر گالری‌ها از بر گزاری نمایشگاه نقاشیخط دوری می‌کنند بنظر دلیل آنرا تقلیدی بودن یا ضعف آثار میتوان ذکر کرد مثلا ترکیب‌بندی یا هارمونی‌های اشتباه از طرفی متخصصین این عرصه برای تشخیص آثار فاخر و آوانگارد بسیار کم هستند همین باعث شده کشف یک هنرمند نو ظهور در عرصه هنر به تعویق بیافتد. ضعف ساختاری آثار هنری گاهی در پیشکسوت‌ها نیز دیده می‌شود.

وی افزود: فضای مجازی و دیجیتال به رشد قارچ گونه نقاشیخط کمک کرده از طرفی برخی از خوشنویسان بدون آموزش مبانی نقاشی و طراحی به عرصه رنگ و قلمو پا نهاده نمی‌توانند آثار استاندارد خلق کنند پس ناچار به تقلید روی آورده یا شلنگ و تخته می‌اندازند. ای کاش اول مشق نقاشی می‌کردند بعد از آن به خلق آثار و ارائه می‌پرداختند زیرا در آینده این آثار مبتذل باعث خجالت خودشان خواهد بود آن‌ها که هنوز در فضای سنتی قرار دارند برای فروش یا دیده شدن دست به رنگ و بوم میزنند و از بد حادثه سعی در ساختارشکنی و مدرنیزه کردن خوشنویسی دارند. عده‌ای هم فونت‌های مزخرفی درست کرده و به اسم خط قالب میکنند که مریدان فراوانی دارد. این افراد سعی در یادگیری نداشته و شتابزده می‌خواهند وارد بازار شوند انگار از قافله عقب می‌افتند. ما در دوران معاصر یا پسا مدرن هستیم و خلق مدرن بدون تفکر محلی از اعراب ندارد مگر در کامل کردن پازلی یا اتصال دوره‌ی کلاسیک به مدرن یا گره زدن دوران مدرن به معاصر به دلیل‌عدم شناخت وعدم توانایی در بازار جهانی هنر جایگاهی نداریم هنوز در گیر تفکرات محض سنتی یا مدرن زده تو خالی هستیم. این تضادهای شدید برای هنرمند ایرانی قابل هضم نیست مگر به تفکر و بینش عمیقی دست پیدا کند و جایگاه خود را در هستی و تاریخ پیدا کند. مسئله بعدی نظارت دستگاهی قوی بر اساس حضور منتقدین بی‌غرض است یعنی افرادی که بتوانند بدون هیچ مماشاتی متخلفین و متقلبین یا شیادان را توبیخ کرده و اجازه ترویج ابتذال را به هیچ احدی الناسی ندهند.

احمد میرزا که پیش از این نمایشگاه‌های انفرادی در گالری فرهنگسرای بانو (۱۳۸۳)، گالری ماه (۱۳۹۱)، گالری شکوه (۱۳۹۸) و همچنین در گالری اولا اسپانیا (۱۳۸۴)، موزه هنرهای مدرن مالاگا (۱۳۸۸) و گالری امیگو اسپانیا (۱۳۹۲) برپا کرده، پیش‌بینی می‌کند در نمایشگاه جدیدش با توجه به مقدمات کار حدود ۲۰ اثر را که همگی مربوط به دو سال گذشته هستند روی دیوار ببرد. ابعاد این آثار هم در قطع‌های متفاوتی است.

افتتاحیه این نمایشگاه جمعه ۲۲اسفند ۹۹ از ساعت ۳ تا ۸ شب خواهد بود و نمایشگاه در روزهای بعد از گشایش از ۱۱تا ۸ شب به مدت یک هفته میزبان علاقمندان است.

کافه گالری راوی هنر در اقدسیه خیابان موحد دانش خیابان فیروز بخش، خیابان باستان بعد از تقاطع اول پلاک ۹ واقع است و علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر درباره این نمایشگاه می‌توانند با شماره تلفن ۲۶۴۵۴۸۸۱ تماس بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز