خبرگزاری کار ایران

چگونه از فرزندانمان در برابر رسانه محافظت کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۰۶۸

کتاب «رسانه و دلهره‌‌های کودکی» تالیف و ترجمه شهاب‌الدین شایگان به عنوان مرجع اختصاصی فرزندپروری در عصر رسانه برای والدین و مربیان کودک و نوجوان منتشر شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «رسانه و دلهره‌‌های کودکی» حاصل چهار سال تحقیق، پژوهش و ترجمه ده‌ها منبع معتبر بین‌المللی در راستای تعاملات کودکان و نوجوانان در دنیای رسانه‌های نوین است تا مسیر را به درستی بیابند و تحت تاثیر هر پیام یا محتوایی قرار نگیرند.

به گفته مولف این اثر، کتاب «رسانه و دلهره‌های کودکی» ویژه والدین و مربیان کودک نوشته شده، زیرا در فضای رسانه‌‌ای که امروزه با آن مواجه هستیم و خشونت امری عادی تلقی می‌شود، مصرف‌گرایی و رفاه‌زدگی تشویق و ترویج می‌شود و لمپنیسم دیجیتال به سلبریتی و اسطوره مبدل شده، وظیفه والدین در قبال پرورش فکری فرزندانشان بیش از پیش سخت و حساس شده و آنان را به چالشی جدی فرا می‌خواند.

شهاب‌الدین شایگان نویسنده، پژوهشگر و مستندساز پس از حدود هفت سال پژوهش و فعالیت در حوزه آسیب‌شناسی رسانه و به صورت متمرکز بررسی تاثیرات رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی بر اذهان کودکان و نوجوانان اقدام به تالیف این کتاب کرده است.

برای تهیه این اثر نزدیک به پانزده عنوان کتاب کابردی، موثر و بروز از بین ده‌ها رفرنس معتبر انتخاب شده‌ و سپس با بومی‌سازی، بررسی و پژوهش‌های میدانی در نهایت کتاب «رسانه‌ها و دلهره‌های کودکی» نوشته شده است که می‌توان از آن به عنوان کاملترین مرجع  اختصاصی فرزندپروری در عصر رسانه برای والدین و مربیان کودک و نوجوان نام برد.

در کارنامه کاری شهاب‌الدین شایگان ساخت چندین مستند و نگارش مقالات متعددی در حوزه تاثیرات رسانه بر کودکان و نوجوانان دیده می‌شود که از جمله آن مستند بلند علمی «جعبه پاندورا» است.

او درباره واکنش به اتفاقات اخیری که در پی انتشار ویدئوهای نامناسبی در فضاهای رسانه‌ای و مجازی رخ داده، بیان می دارد: بعد از مجموع بازخوردهای اکران جشنواره‌ای و چند اکران عمومی مستند جعبه پاندورا و همچنین نشستهای تخصصی در حوزه آگاهی بخشی رسانه‌ای دریافتم گروه مخاطب والدین به شدت علاقه‌مند و نیازمند یافتن راهکارهایی برای راهنمایی و کمک به فرزندانشان هستند. از سوی دیگر دور از انتظار نبود که چندسال بعد، بحران‌های سخت‌تری ‌گریبانگیر خانواده‌ها بخصوص کودکان و نوجوانان شود. به همین خاطر چندین بار سعی کردم بر اساس نتایج تحقیقات و پژوهشها با طرح، راهکار و پیشنهاد با نهادهای دولتی و خصوصی مربوطه و انجمنها وارد رایزنی شوم و هشدار بحرانهای فردی و اجتماعی امروز را یادآور شوم  که گوش شنوایی نبود و متاسفانه با کم‌لطفی مسئولان این حوزه‌ها روبرو شدم.

این نویسنده ادامه داد: از آنجایی اعتقاد زیادی به فلسفه پرگماتیسم(عملگرایی) دارم، دریافته‌ام که یک اندیشه درست زمانی به کار می آید  که در نهایت به سودمندی و نتیجه ختم می‌شود و مشکلی را حل می کند. بنابر همین استنباط  تصمیم گرفتم به تنهایی و با امکانات موجود دست به کار شده و  بهترین منابع جهانی را بررسی کرده و با اساتید به‌ نام  این حوزه در عرصه بین‌الملل ارتباط گیرم و کاری را شروع کنم. به سختی و با هزینه‌های بالا رفرنس‌های معتبر را یافتم و در نهایت این کتاب به عنوان اولین اثر از یک مجموعه به  نتیجه رسید.

کتاب «رسانه و دلهره‌های کودکی – حقایق ناخوشایند درباره تاثیرات نامرئی رسانه‌ها بر زندگی کودکان و نوجوانان»در 9 فصل با عناوین رشد عملکرد شناختی مغز، خانواده و رسانه، رسانه و ترس‌های ماندگار از کودکی، خشونت رسانه‌ای، بازی‌های ویدئویی و آنلاین، چاقی، مشکلات تغذیه‌ای و بدن‌های آرمانی، تبلیغات هنر سیاه استثمار، شبکه‌های اجتماعی و پورنوگرافی، مرثیه‌ای برای عشق و عاطفه توسط انتشارات پژواک آرمان و در 204 صفحه منتشر و چاپ شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز