خبرگزاری کار ایران

تالیف قواعد فقهی سیاسی ضرورت است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۳۷۳

در راستای تبیین فعالیت‌های کار گروه فقه و احکام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام، جمعی از پژوهشگران با آیت الله سیفی مازندرانی ملاقات کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، در دیدار جمعی از پژوهشگران با آیت‌الله سیفی مازندرانی، اهداف کارگروه در رابطه با موضوعات مختلف مخصوصا مسائل مستحدثه و مبتلا به جوانان در حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی به وی ارائه شد.

سیفی مازندرانی ابتدا به شبهاتی که در ذهن جوانان نسبت به انقلاب و نظام اسلامی ممکن است پیش بیاید (مانند دخالت فقیه در شئون سیاست و حکومت) اشاره کرده و گفت: «مهم‌ترین آفتی که می¬تواند نظام را تهدید نماید، این شبهات است که می‌تواند مثل خوره در مغز جوان‌ها جا خوش نموده و آن‌ها را از درون بپوساند و اعتقادات‌شان را سست نماید و پاسخگویی به اینگونه شبهات وظیفه‌ی شرعی فقهاست.

وی افزود: موسی ابن جعفر علیه السلام در روایت معتبری می‌فرمایند «إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ بَکَتْ عَلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ، وَ بِقَاعُ الْأَرْضِ» وقتی فقیه مومنی از دنیا می‌رود ملائکه‌ی آسمان و زمین بر او گریه می‌کنند؛ چراکه: «لِأَنَّ الْمُؤْمِنِینَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ کَحِصْنِ سُورِ الْمَدِینَةِ لَهَا» فقها حصن و دژ محکم اسلام هستند. علم فقیه و بیان روانش و منطق و استدلال فقیه همان دژ محکم هستند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه دامنه‌های علوم و فنون زیاد شده است و قابل مقایسه با زمان‌های گذشته نیست. مسائل مبتلا به مردم، در هر بخشی از بخش‌ها که تصورش را بنمائیم بسیار بسیار جزئی و ریز شده است و این تکلیف فقها و طلاب فاضل است که پاسخگوی آن باشند.

سیفی مازندرانی ادامه داد: علاوه بر فقه القضاء والجزا، فقه الحقوق و الاقتصاد و غیره… امروز ما نیازمند یک القواعد السیاسیه نیز هستیم تا بتوانیم در این باب نیز پاسخگوی سوالات و شبهات باشیم که البته تالیف و تدوین آنرا شروع نموده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز