خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سامانه‌های فروش بلیت نیازمند زیرساخت‌های فنی پرقدرت هستند/ چرا باید به نهادهای مختلف بلیت مجانی جشنواره فجر داده شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۱۴۳

مدیر سینما آزادی معتقد است اکران‌های جشنواره‌ای می‌تواند راهگشای اکران فیلم‌ها در سال آینده باشد. اکرانی که البته با توجه به نرخ تورم باید فکری به حال زیرساخت‌های سالن‌های سینما هم بشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سجاد نوروزی (مدیر پردیس سینمایی آزادی) با اشاره به وضعیت بلیت فروشی آنلاین فیلم‌های جشنواره گفت: اگر بخواهیم ماهیت این موضوع را بررسی کنیم اساسا بلیت‌فروشی آنلاین به نفع سینمای ایران است. من به عنوان سینمادار استقبال می‌کنم کل ظرفیت سینما آنلاین باشد. اینکه مردم صف بکشند در برف و بارون و… منتظر بلیت باشند یک رفتار بدوی است و ما قبل تکنولوژی است. در روزگاری که تکنولوژی اینقدر پیشرفت کرده، فروش بلیت به صورت حضوری یک کار غلط است. امیدوارم این حرکتی که از جشنواره امسال آغاز شده است در اکران سال آینده هم تداوم داشته باشد و صد در صد ظرفیت سالن‌های سینما به صورت آنلاین فروش برود و دیگر بلیت فروشی حضور نداشته باشیم. 

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: تجربه جشنواره امسال در روزهای اول با مشکلاتی همراه بود که نشان می‌دهد برخی سامانه‌های فروش بلیت نیازمند زیرساخت‌های فنی پرقدرت هستند و باید در این زمینه تقویت بشود. البته بعد از چند ساعت این مشکل حل شد و تا امروز هم به خوبی فضا بلیت فروشی جشنواره به کارش ادامه می‌دهد. البته که بهتر بود از همان روز اول هم مشکلات وجود نداشت و باید تمهیداتی قبل از اینکه بلیت فروشی آغاز شود اندیشیده می‌شد. 

نوروزی گفت: سینمای ایران باید به این نتیجه برسد که دیگر نمی‌توان با اصرار بر روش‌های سنتی در جامعه امروز ادامه داد و باید تمامی زیرساخت فنی ما منطبق با تکنولوژی روز باشد. 

وی با اشاره به فروش تک بلیتی در جشنواره امسال گفت: انگار ما عادت داریم برای رسیدن به یک نقطه مطلوب خودمان را زجرکش کنیم. مثلا من فلسفه دادن بلیت به نهادها را متوجه نمی‌شوم. جشنواره مال مردم است و باید مردمی برگزار شود. هر نهادی هم که نیاز دارد فیلم‌ها را ببیند می‌تواند با هماهنگی مسئولان و صاحبان آثار در یک فضای محدود به تماشای آثار بنشیند. هر سال ارشاد را تحت فشار قرار می‌دهند که حجم زیادی بلیت در اختیارشان بگذارد. آن هم نهادهایی که هیچ ربطی به سینما و عرصه فرهنگ ندارند. خوشبختانه امسال در راستای عدالت فرهنگی فروش تک بلیتی به مخاطبان خیلی خوب اجرا شد و به واسطه شیوع کرونا دیگر شاهد رویه‌های غلط و مرسوم دوره‌های پیشین نبودیم. 

نوروزی با اشاره به پرداخت سهم فروش فیلم‌ها به سینماداران و صاحبان آثار از مبدا گفت: این طرح یکسری حسن‌ها دارد و یکسری معایب هم دارد. تجربه یکسال گذشته کرونا ثابت کرده است اگر سالن سینما تعطیل باشد کل سینمای ایران تعطیل می‌شود. متاسفانه یک ذهنیتی درباره برخی از سینماداران ایجاد شده است که فکر می‌کنند صاحبان سالن‌های سینما در پرداخت پول تهیه‌کنندگان به عمد کوتاهی می‌کنند. این فرض غلطی است که متاسفانه شکل گرفته است. البته که یکسری هم این وسط تخلفاتی می‌کنند که نباید آن را به همه تعمیم داد. من یک مثال عینی درباره مخارج سالن‌داری در سینما می‌زنم. ما در مجموعه سینما آزادی سال گذشته پروژکتوری خریدیم به قیمت ۲۹۰ میلیون تومان که همان پروژکتور امروز نزدیک به یک میلیارد تومان شده است. من خواهش می‌کنم دوستان بنشینند حساب کنند ما باید چقدر بلیت ۲۰ هزار تومانی بفروشیم که بعد از کسر ارزش افزوده و سهم تهیه‌کننده و تامین مخارج جاری سینما داری و حقوق پرسنل در نهایت بتوانیم پروژکتور یک میلیارد تومانی بخریم؟ این پروژکتورها ۲۵ تا ۳۰ هزار ساعت کارکرد دارند و اگر عمرشان تمام شود باید دور انداخته شود. آنوقت در این شرایط باز هم باید بلیت سینما ۲۰ هزار تومان باشد؟ سینما آزادی سال گذشته تنها دو فیلم یک میلیاردی در چرخه اکران داشت. یکی فیلم مطرب و دیگری فیلم شبی که ماه کامل شد. بقیه فیلم‌ها زیر یک میلیارد در سینما آزادی فروختند. در این شرایط آنوقت چطور باید هزینه تعویض پروژکتورها و پرده‌های سینما را تامین کنیم؟ 

وی در پایان گفت: شرایط سینما در سال آینده سخت‌تر خواهد بود و اگر قرار است تصمیمی بر تغییر نرخ بلیت سینماها گرفته نشود لااقل دولت در زمینه حمایت در نوسازی و تامین منابع به کمک سینماداران بیاید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز