خبرگزاری کار ایران

روز دوم از فیلم سی‌ونهم سپری شد؛

پای بحران «هفت تپه» به جشنواره باز شد/ بازی با کارگران و استاندار خوزستان/ ناظران وزارت بهداشت به برج میلاد آمدند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۰۰۵

دومین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش دو فیلم «ستاره بازی» و «شیشلیک» به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دومین روز جشنواره فیلم فجر، اهالی رسانه به تماشای دو فیلم «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی و «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نشستند.

معتادبازی در «ستاره‌بازی»

هاتف علیمردانی سراغ یک موضوع جهان شمول رفت و «ستاره‌بازی» روایتی از اعتیاد و گرفتاری خانواده‌هاست. او سوژه فیلمش را یک خانواده ایرانی انتخاب کرده که به آمریکا مهاجرت کرده‌اند. علیمردانی تلاش کرده داستانی واقعی از یک دختر گرفتار در مواد مخدر صنعتی روایت کند. این دختر با بازی ملیسا ذاکری به خاطر فروپاشی خانواده و مشکلات مهاجرتی؛ راه‌های خلاف بسیاری را پشت سر می‌گذارد. با این وجود فیلم از نمونه‌های مشابه درباره اعتیاد چند سالی عقب‌ مانده و سوژه فیلم برای مخاطب امروز جذابیتی ندارد. حضور بازیگران ایرانی همچون علی مصفا و فرهادی اصلانی و شبنم مقدمی و ملیسا ذاکری در کنار بازیگران آمریکایی و استفاده از لوکیشن‌های کشور آمریکا البته به علیمردانی این امکان را می‌دهد که به یک جغرافیای ناشناس سفر کرده و مخاطب را با آن آشنا کند اما در معرفی زیستی که به سراغش رفته، عملا ناکام می‌ماند. 

بحران هفت تپه در «شیشلیک»

محمدحسین مهدویان متفاوت‌ترین و البته عجیب‌ترین فیلمش را به جشنواره فیلم فجر امسال ارائه کرد. «شیشلیک» روایتی متفاوت، تلخ و ابزورد از جامعه امروز ایران است که درگیر فقر و گرفتاری‌های زیادی‌ست و مردمان حاشیه‌نشین دنیای متفاوتی را نسبت به دیگر شهروندان تجربه می‌کنند. فیلم آشکارا به یکی از بحران‌های مهم کارگری که در چند سال اخیر سوژه رسانه‌ها بود، می‌پردازد و بحران شرکت هفت تپه را مطرح می‌کند. از طرفی گریم و نوع پوشش یکی از بازیگران فیلم که مخاطب را به یاد استاندار خوزستان می‌اندازد، بر اشاره‌های مستقیم به ماجرای هفت تپه می‌افزاید.

لحن و فضای متفاوت مهدویان در فیلم جدیدش باعث شد بسیاری از مخاطبان که او را با آثار ارزشی به یاد می‌آورند نسبت به این تغییر فضا واکنش تندی نشان دهند تا جایی که در نشست خبری فیلم که مهدویان به دلیل حضور در پشت صحنه سریال جدیدش به صورت ویدئویی صحبت می کرد، او در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که او را شیشلیک خور جریان‌های مختلف نظام خطاب کرد، گفت: این نوع نقدها از طرف جریانی است که می‌خواهد ترمز مرا بکشد ولی من مسیری را که انتخاب کردم دوست دارم. هم به فیلم‌های قبلی‌ام افتخار می‌کنم و هم «شیشلیک» را در ادامه همان مسیر می‌دانم.

پای ناظران وزارت بهداشت به جشنواره باز شد

پس از حواشی پیش آمده در روز اول برگزاری جشنواره مبنی بر رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی و انتشار تصاویری از ازدحام خبرنگاران در میکسون مراسم فوتوکال، مسئولان وزارت بهداشت برای سرکشی به برج میلاد آمدند. دو بازرس از دانشگاه علوم پزشکی با حضور در «برج میلاد» از روند برگزاری جشنواره بازدید کردند. دو نماینده‌ی حاضر بر چگونگی اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کاخ جشنواره نظارت و سپس نحوه اجرای پروتکل‌ها در جشنواره را تایید کردند.

در همین رابطه سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد (دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر) در برنامه خبر شبکه چهار درخصوص رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در جشنواره گفت: ما تلاش کردیم حداکثر رعایت پروتکل‌ها اتفاق بیفتد. در دو روزی که پشت سر نهادیم هم در پردیس ملت، برج میلاد و سینماهای مردمی شهر تهران موارد لازم رعایت شده است. البته چند خبر پیرامون شرایط برپایی جشنواره منتشر شد که صحت نداشت و دوستان از وزارت بهداشت آمدند و شرایط را دیدند و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی را تصدیق کردند. در اکثر سینماها تب‌سنجی انجام می‌شد، به علاوه از امروز هم تب سنج‌های اهدایی به تمام سینماها فرستاده شده و از فردا سینماها تب‌سنج‌های اهدایی جشنواره را هم در اختیار خواهند داشت. 

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: ناظران ما در تمام سینماها حضور دارند و همه موارد به آن‌ها گفته شده و موظف هستند که موارد توصیه شده از سوی وزارت بهداشت را دقیق رعایت کنند. ماسک باید در تمام طول تماشای فیلم همراه مخاطبان باشد و از ماسک استفاده کنند. استفاده از تنقلات مجاز نیست و فاصله دو در میان در همه سینماها صندلی‌ها هم الزامی است. از طرفی صندلی‌های بیش از ظرفیت ۳۰ درصد از سالن خارج شده‌اند و امکان استفاده از سالن بیش از ۳۰ درصد ظرفیت وجود ندارد. فضای سینماها ضدعفونی شده‌اند. هیچ نگرانی از بابت رعایت پروتکل‌ها در هیچ کدام از سینماها وجود ندارد و این اطمینان را می‌دهم که همه موارد را رعایت کنیم. 

دبیر جشنواره با اشاره به نحوه رعایت شیوه‌نامه‌ها در سینماهای مردمی خارج از تهران افزود: سینماهای مردمی فروش گیشه ندارند و تمام فروش از طریف سامانه‌های اینترنتی انجام می‌شود پس هیچ تجمعی در لابی (سالن انتظار) سینماها نداریم و موارد بهداشتی مانند رعایت سقف ۳۰ درصد ظرفیت سالن رعایت می‌شود. سایت‌های بلیت‌فروشی تا سقف ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌ها فروش دارند و بیش از آن سایت قفل می‌شود و امکان خرید ندارد. ما موارد بهداشتی را مدام به ناظران متذکر می‌شویم. 

او ادامه داد: برای پانزدهم بهمن هم که در ۸۱ سینما خارج از تهران نمایش داریم، تمام موارد پروتکلی به سینماها ابلاغ شده است. دعا می‌کنم شرایط به بهترین شکل پیش برود.

گزارش یک تخلف در سینماهای مردمی

همچنین نظارت بیشتر بر روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی در تمامی سینماهای مردمی باعث شد که جشنواره فیلم فجر در روز دوم ساعت‌های آرامی را سپری کند.

محمدرضا فرجی (مدیر امور سینماهای جشنواره فجر) گفت: مردم در دومین روز جشنواره همکاری بسیار خوبی با برگزارکنندگان جشنواره داشتند و شیوه‌نامه‌ها به بهترین شکل در سالن‌های مردمی جشنواره رعایت شد. دست‌اندرکاران دو سینما قبل از آغاز ساعات اکران اعلام کردند که امروز فاقد دستگاه تب‌سنج هستند که این اتفاق با دستور مستقیم دبیر جشنواره برطرف شد و جشنواره چند دستگاه تب‌سنج را برای این دو سینما خریداری کرد. 

مدیر امور سینماهای جشنواره فجر گفت: تزریق مواد ضدعفونی کننده و خارج کردن هر گونه خوراکی فله‌ای در سینماها هم امروز در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه با همکاری سینماداران مواجه شد و مشکلی به بار نیاورد. درنهایت امروز تنها گزارش منفی جشنواره، برداشتن ماسک دو مخاطب در یکی از سینماها هنگام اکران فیلم بود که با اخطار سریع مسئولان این افراد ملزم به زدن ماسک هنگام تماشای فیلم شده بودند. 

شیشلیک پرمخاطب‌ترین فیلم روز اول

عزت‌الله علیزاده (مدیر اجرایی سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر) با اشاره به استقبال صورت گرفته از اولین روز برگزاری جشنواره گفت: کل ظرفیت سالن‌های نمایش پانصد و چهل و چهار هزار و صد و نودونه صندلی بود که با درنظر گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی و حذف برخی صندلی‌ها برای نمایش آماده شده بودند. میزان صندلی‌های قابل فروش این مجموعه برای مردم تهران صد و چهل و چهار هزار و ۶۵۰ صندلی بود. ۵۹ هزار و ۲۹۱ صندلی هم ظرفیت فروش رفته تعداد صندلی‌ها تا ساعت ۲۴ شب گذشته بود. 

او افزود: ظرفیت باقیمانده ۸۹ هزار و ۳۵۹ صندلی است. فیلم شیشلیک به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم در پایان روز نخست جشنواره در سینماهای مردمی تهران بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز