خبرگزاری کار ایران

برای تولد خسرو سینایی؛ کارگردانی که عاشق نواختن آکاردئون بود+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۹۳۴

خسرو سینایی در ۲۹ دی‌ماه ۱۳۱۹ به دنیا آمد. علاقه او به فیلمسازی و نوازندگی آکاردئون باعث شد چهره منحصربفردی از این فیلمساز ایرانی به یادگار باقی بماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خسرو سینایی کارگردان مطرح سینمای ایران در ۲۹ دی ۱۳۱۹ در ساری به دنیا آمد. خانواده او در چند نسل پزشک بودند اما سینایی به فیلمنامه‌نویسی، آهنگسازی و شعر علاقه داشت. 

او جزو مستندسازان مطرح سینمای ایران به حساب می‌آمد که آثارش معمولاً بر پایه مستندهای اجتماعی استوار بودند. 

سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس‌جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند مرثیه گمشده دریافت کرد که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است. 

خسرو سینایی در سال ۱۳۴۲ مجموعه شعری را به نام تاول‌های لجن منتشر کرد. وی از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۶ شاگرد ویکتور وینکل باور، سرپرست بخش آکوردئون کنسرواتوار وین (دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین) بود و در کنسرت‌های گوناگون به عنوان تکنواز و عضو هیئت ارکستر کنسرواتوار شرکت داشت. 

سینایی در سال ۱۳۴۶ به ایران بازگشت و به مدت پنج سال در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد. او همچنین از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۴ با سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران همکاری کرد. خسرو سینایی از آن زمان تا سال ۱۳۷۱ به آموزش در رشته‌های کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی، موسیقی فیلم، مستندسازی و … در دانشگاه و مراکز آموزشی و هنری پرداخت. نخستین فیلم سینمایی سینایی، زنده‌باد… ساخت سال ۱۳۵۸ است. 

خسرو سینایی در طول زندگی هنری خود بیش از ۱۲۰ فیلم کوتاه و بلند ساخت که افزون بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از آثارش را نیز بر عهده داشته‌است. 

سینایی داور بسیاری از جشنواره‌های ایرانی و بین‌المللی نیز بود. 

سینایی که در مرداد ۱۳۹۹ به دلیل عفونت ریه و ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امیر اعلم تهران بستری شده بود، در ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ درگذشت. پیکر او ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ بدون برگزاری مراسم عمومی و تنها با حضور خانواده‌اش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا در کنار مزار محمّدعلی کشاورز به خاک سپرده شد. 

به مناسبت زادروز زنده یاد «خسرو سینایی» کارگردان پیشکسوت و نامدار سینمای ایران ویدئویی را در ادامه از آرشیو تاریخ شفاهی موزه سینما در ادامه مشاهده می‌کنید:

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز