خبرگزاری کار ایران

تنوع ژانر در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر؛

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۹۲۲

با اعلام حضور ۶۲ فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر و نگاهی به این فهرست می‌توان نتیجه گرفت سینمای ایران در سال گذشته سعی کرده است در موضوعات مختلفی فیلم بسازد که حاصل آن تنوع آثار در بخش‌های مختلف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برگزاری جشنواره فیلم فجر باعث می‌شود مخاطبان سینما با ظرفیت اکران سینما در سال آینده آشنا شوند. در برخی دوره‌ها تنوع گونه‌های سینمایی نوید سال پر رونق را برای اکران در سینماها می‌دهد و در برخی دوره‌ها شاهد تکرار ساخت فیلم در دو یا سه موضوع هستیم. به عنوان مثال سال گذشته سینمای ایران از لحاظ تنوع موضوعی سال خوبی را پشت سر نگذاشت و عمده آثار حاضر در بخش مسابقه جشنواره حول محور ملودرام‌های اجتماعی و فضاهای شهری می‌گذشت و کمتر از دیگر گونه‌های سینمایی نماینده در خور توجهی در رقابت حضور داشت. 

با نگاهی به فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر که داوری آن از ابتدای هفته آغاز شد می‌توانیم تنوع موضوعی در این دوره را بررسی کنیم. 

دفاع مقدس

در این دوره از جشنواره سینمای دفاع مقدس نماینده‌هایی دارد. 

فیلم سینمایی «آفتاب نیمه شب» به کارگردانی شهریار بحرانی اولین فیلمی است که در حوزه سینمای دفاع مقدس در فهرست حاضران جشنواره حضور دارد. 

شهریار بحرانی در جدیدترین فیلم سینمایی خود از فضای بازیگران حرفه‌ای فاصله گرفته و با دعوت گروهی از بازیگران تئاتر و عده‌ای جوان شیوه متفاوتی را در پیش گرفته است. بخش‌هایی از فیلم در سوریه می‌گذرد که به اقتضای داستان، گروهی از بازیگران عرب زبان نیز در آن به ایفای نقش می‌پردازند. 

به نظر می‌رسد بحرانی با ساخت این فیلم، پس از دو دهه بار دیگر به فضا و حال و هوای سینمای دفاع مقدس بازگشته است؛ او این بار با روایت برهه‌ای حساس و استراتژیک از تاریخ معاصر به موضوع مقاومت اسلامی پرداخته است. 

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «آفتاب نیمه‌شب» آمده است: «این فیلم سرگذشت مردان بلندبالایی است که پس از پاییز ۱۳۶۳ با تلاش و مشقت، در روزگار تنهایی و مظلومیت، مجاهدانه جنگیدند.» 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

«اوج ۱۱۰» ساخته سیاوش سرمدی دیگر فیلمی است که در ژانر دفاع مقدس ساخته شده است و به زندگی و شهادت سرلشگر ستاری می‌پردازد. فیلم محصول سازمان اوج است و قرار بود سال گذشته برای جشنواره آماده شود که مراحل فنی آن طول کشید. 

«یدو» ساخته مهدی جعفری دیگر فیلم دفاع مقدسی است به شهدای نوجوان جنگ تحمیلی می‌پردازد. جعفری پیش از این نیز «۲۳ نفر» را درباره اسرای نوجوان جنگ ساخته بود. 

«تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری فیلمی قهرمان محور است و برشی کوتاه از حضور حماسی عبدالرسول زرین بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس را در قالب یک داستان جذاب و اکشن روایت می‌کند. کامبیز دیرباز نقش این تک تیرانداز را بازی می‌کند. 

دومین فیلم بلند رقیه توکلی «مهران» درباره رویدادهای جنگ تحمیلی است. وقایع این فیلم در دهه ۶۰ می‌گذرد و مربوط به خانواده‌ای از شهر مهران است که مهمان خانواده‌ای در یزد می‌شوند که پسری به نام مهران دارند. در دوران دفاع مقدس مردم بعضی از شهرها به طور مستقیم درگیر جنگ بودند اما شهر یزد با توجه به این‌که در مرکز کشور قرار دارد شاید در نگاه اول به طور مستقیم درگیر دفاع مقدس نباشد اما جنگ، تأثیرات آن و مشارکت‌های اجتماعی را نمی‌توان درباره‌اش نادیده گرفت. در واقع فیلم به دنبال نشان دادن مهمان‌نوازی مردمان یزد در زمان جنگ است و می‌توان گفت ایده اصلی «مهران» بر اساس واقعیت است. چون یزد به خاطر امنیت بیشتری که داشت مهاجرپذیر بود و معمولا خیلی از آن‌ها که در زمان جنگ به این شهر آمدند در این شهر ماندگار شدند. 

سجاد اسماعیلی، باسط رضایی، امیررضاوزیری، محمدمهدی میرحسینی، معصومه قاسمی‌پور، شیما میرعرب‌شاهی، حمید حاجی محمدزاده، ملیکا معصومیان، مریم نیک آیین، اختر السادات اولیایی و فاطمه مجیبیان بازیگران این فیلم هستند. 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

کمدی - موزیکال

سینمای کمدی نماینده‌های زیادی در این دوره از جشنواره دارند. 

آرزو ارزانش اولین فیلمش را با عنوان «آهنگ دو نفره» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی کارگردانی کرد. 

«آهنگ دو نفره» فیلمی کمدی است و داستانی عاشقانه دارد. شخصیت اصلی این فیلم خواننده‌ای از طبقه مرفه جامعه است که در آخرین روزهای قرارداد با برنامه ریزش وارد ماجراهایی می‌شود و با شخصی آشنا می‌شود که مشکلات خانوادگی دارد و به کار باج گیری و اخاذی مشغول است. 

احمد مهرانفر، فرزاد فرزین، بهاره کیان‌افشار و النا حیدری بازیگران این فیلم هستند. 

«بابا سیبیلو» نخستین ساخته ادوین خاچیکیان فرزنده زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان است که یک فیلم کمدی خانوادگی است که در آن از کودک ۵ساله تا پیرمرد ۱۰۰‌ساله نقش آفرینی کرده‌اند و در طول قصه ماجراهای جذابی را رقم می‌زنند. فیلم یک کمدی شاد و سلامت مناسب برای تمام اعضای خانواده است. 

رضا شفیعی جم، بهاره رهنما، امیرحسین صدیق، رز رضوی، امیر نوری، یوسف صیادی، پارسیا شکوری بازیگران فیلم سینمایی «باباسیبیلو» هستند. 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

«یقه سفیدها» به کارگردانی شهرام مسلخی فیلمی در ژانرکمدی است و کمدی موقعیت را به عنوان دستاویز داستانی خود برگزیده تا از این طریق بتواند به موضوعات اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا کند. همان‌طور که از نام فیلم پیداست «یقه سفیدها» در کنار فضای متفاوت کمدی موقعیت نقدی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در زیر متن فیلم به همراه دارد. 

مهدی هاشمی، مهدی کوشکی، لیلا اوتادی، رضا داوودنژاد از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. 

«طبقه یک و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی غلامرضا آزادی یک کمدی اجتماعی با فضایی خاص است که اولین اثر سینمایی نوید اسماعیلی در مقام کارگردان محسوب می‌شود و داستان آن در یک کارخانه می‌گذرد که مدیر مالی آن یک روز با ورود به محل کار، متوجه اتفاقاتی غیرمنتظره می‌شود که همین سرآغاز ماجراهای مختلف فیلم است. 

داستان این فیلم در یک صبح زمستانی آغاز می‌شود که بهنام قصد ورود به شرکت دارد اما سرگرد سعیدی که فردی کارکشته است به دنبال سارقان انبار شرکت می‌گردد و با مشاهده رفتار و عملکرد بهنام شک و تردیدش بیشتر می‌شود. با این اتفاق ساده زندگی بهنام دستخوش تغییرات مختلف شده و ناگهان همه چیز برای او عوض می‌شود. «طبقه یک و نیم» نشان می‌دهد که چه‌طور اتفاقات بیرونی و خارج از دسترس یک فرد می‌تواند زندگی و شرایط یک فرد را دستخوش اتفاقات مختلف کند. اتفاقاتی که در کنار فضای اجتماعی خود با رویکردی طنز به آن پرداخت می‌شود. 

مهدی هاشمی، صحرا اسدالهی، سیروس همتی، خسرو احمدی، قاسم زارع، شهره سلطانی، بهروز پناهنده، مهران رجبی ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند. 

حامد محمدی بعد از ساخت «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «اکسیدان» و «چهار انگشت» یک کارگردان شناخته شده در سینمای کمدی محسوب می‌شود. فیلم اخیر او «چپ، راست» نیز یک کمدی متفاوت است که در آن حامد محمدی دست به انتخاب چهره‌های شاخص سینمای کمدی به عنوان بازیگر زده است. 

در خلاصه داستان این فیلم که پیش تولید و تولید آن در سکوت کامل خبری پیش رفت آمده است: چپ یا راست مسئله این نیست. 

رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی، ویشکا آسایش، سارا بهرامی با حضور سروش صحت، ستاره اسکندری، مونا فرجاد، تینو صالحی و محمدرضا مالکی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

محمدحسین مهدویان در جدیدترین ساخته سینمایی‌اش یعنی «شیشلیک» به سراغ یک قصه طنز در دهه شصت رفته که امیرمهدی ژوله فیلمنامه آن را نوشته است. 

در این فیلم بازیگرانی مانند رضا عطاران، ژاله صامتی، پژمان جمشیدی، مه لقاباقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی‌فر و جمشید هاشم‌پور به ایفای نقش می‌پردازند. 

درام عاشقانه

در این گونه سینمایی همواره آثار متفاوتی در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا می‌کنند. 

در این دوره از جشنواره هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه سینمایی فیلم در نخستین تجربه فیلمسازی به سراغ یک قصه زنانه و عاشقانه رفته است. 

فیلمنامه «آهو» با نگاهی به داستان «پروانه‌ها در برف می‌رقصند» (نازنین جودت) توسط گلمکانی و سپیده آرمان به نگارش در آمده و مدیر فیلمبرداری‌اش علیرضا زرین‌دست بوده است. 

«آهو» حکایت انزوای خودخواسته دختری است که آرزوهایش را بربادرفته می‌بیند اما هنوز امیدش را از دست نداده و بازیگرانش رضا کیانیان، علی مصفا، حامد کمیلی، سهیلا رضوی، رضا یزدانی و سپیده آرمان هستند. 

حمید زرگرنژاد بعد از ساخت یک فیلم دفاع مقدسی در تازه‌ترین تجربه کارگردانی به سراغ یک قصه عاشقانه رفته است. «برای مرجان» روایتی از یک رابطه است. پگاه آهنگرانی، برزو ارجمند، فریبا متخصص، علیرضا استادی، رامین راستاد و جمشید هاشم‌پور بازیگران این فیلم سینمایی هستند. 

در خلاصه داستان «برای مرجان» آمده است: «خوشبختی تو یه رابطه یک چیز کاملاً شانسیه، شاید اینکه دیگران از ما بترسند و مجبورشون کنیم که با ما باشن، قابل اطمینان‌تر از این باشه که عاشقمون باشن…» 

فیلم سینمایی «تارا» به کارگردانی کاوه قهرمان و تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی داستان زندگی یک زوج جوان در سه مقطع زمانی متفاوت است. فضای فیلم عاشقانه و یک ملودرام خانوادگی است. 

کاوه صباغ‌زاده پس از فیلم موفق «ایتالیا ایتالیا»، دومین فیلم بلند خود با نام «رمانتیسم عماد و طوبا» را ساخت. 

در خلاصه داستان دومین فیلم بلند سینمایی این کارگردان آمده است: «وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبروی هم قرارداد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست» 

در «رمانتیسم عماد و طوبا» بازیگرانی چون حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی عباس میرزایی، ستایش تارانی، سانیا رمضانی، سام ولی‌پور به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

معمایی – حادثه‌ای – ترسناک

«اتوموبیل» ساخته علی میری رامشه جزو معدود آثار حاضر در این دوره از جشنواره است که فضای ملتهب و معماگونه‌ای دارد. اکبر عبدی، مهدی کوشکی و سحر قریشی بازیگران اصلی آن هستند. 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

«بی آبان» ساخته مهرداد کورش‌نیا فضایی حادثه‌ای دارد و روایت یک اتفاق جنایی است که دقایق ملتهبی را ایجاد می‌کند. 

فیلم سینمایی «شیرجه بزرگ» به‌کارگردانی کریم لک‌زاده و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی یک داستان معمایی دارد. 

«شیرجه بزرگ» در لاهیجان، روستای خرما، روستاهای مرز ارمنستان، ارمنستان و دیلمان فیلمبرداری شده است و در خلاصه داستان آن آمده است: مَرد و مریم برای یافتن گمشده‌شان همراه با سه جامانده از یک گروه سیرک، وارد سفری پر ماجرا در جاده‌ها می‌شوند…

پگاه آهنگرانی، پدرام شریفی، سونیا سنجری بازیگران «شیرجه بزرگ» هستند. 

ارسلان امیری در نخستین ساخته‌اش یعنی «زالاوا» به سراغ یک قصه ترسناک رفته است. فیلم از معدود آثار وحشت در جشنواره است که امیری برای ساخت این فیلم به زادگاهش سنندج رفت و در روستای شیان و بخشی دیگر در خرم رود همدان فیلمبرداری کرد. نوید پورفرج، هدی زین العابدین و پوریا رحیمی سام به ایفای نقش می‌پردازند و باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی، مهسا حجازی و تعدادی از بازیگران فعال و پیشکسوت تلویزیون و تئاتر استان کردستان دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند. 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

سینمای کودک

«بام بالا» ساخته سیدجمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید در فضای کودکانه ساخته شده و داستان خواهر و برادری است که آرزویشان توسط یک عروسک برآورده می‌شود. 

«بچه گرگ‌های دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر در جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال بهترین فیلم جشنواره شد. فیلم داستانی معمایی و ماجراجویانه دارد. 

داستان فیلم داستان آشو، پسر بچه یازده ساله‌ی بختیاری‌ست که پدرش به جرم قتل فراری ست، برای نجات جانش از تهدید طایفه و خانواده مقتول، مجبور می‌شود با ترک روستای خود و با پوشیدن لباس دخترانه، سفر پرماجرایی را آغاز کند. او در انتهای این سفر با حقایق جدیدی درباره مادرش-که گفته شده بود مرده است- و بی‌گناهی پدرش رو به رو می‌شود. 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

«بچه‌های طوفان» ساخته صادق صادق‌دقیقی نیز در فضای کودکانه روایتی از فداکاری چند نوجوان را به تصویر کشیده است. پژمان بازغی، مریم بوبانی و سوگل طهماسبی بازیگران این فیلم هستند. 

«بعد از اتفاق» ساخته پوریا حیدری‌اوره و تهیه‌کنندگی شهاب حسینی در جشنواره فیلم کودک حاضر بود و داستان کودکی به نام روح‌الله را روایت می‌کند که بعد از یک اتفاق ناگوار تصمیم می‌گیرد با شرایط کنار بیاید و به دنبال اهدافش برود… 

رضا کیانیان، جوادعزتی، گلاره عباسی، ستاره پسیانی، بهرام افشاری، نیما شعبان نژاد، یسنا میرطهماسب، علی انصاریان، روح الله جعفری و… در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

«پسر دلفینی» تنها انیمیشن حاضر در جشنواره امسال است که فضایی شاد و موزیکال دارد و محصول سازمان اوج است. 

درام – اجتماعی – شهری

«ابلق» نرگس آبیار بر خلاف ساخته قبلی او که فضایی حادثه‌ای داشت و در جنوب شرق کشور و خارج از کشور فیلمبرداری شد؛ در یک آپارتمان در شمال تهران تصویربرداری شده است. فیلم حال و هوای آثار قبلی آبیار را ندارد. بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و گلاره عباسی بازیگران «ابلق» هستند. 

«بدون همه چیز» محسن قرایی همچون اثر قبلی او از بازیگران مطرح بهره جسته و داستان آن درباره یک اتفاق تلخ است که در یک خانواده مشکلاتی را به وجود می‌آورد. فیلم در گرمسار فیلمبرداری شده و پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، لاله مرزبان، زهیر یاری، بخشی گروه بازیگران «بدون همه چیز» را تشکیل می‌دهند. 

«تی‌تی» چهارمین فیلم بلند سینمایی آیدا پناهنده در مقام کارگردان به شمار می‌آید و در خلاصه داستان این فیلم آمده است: استادی که قصد دارد پایان نامه‌ای در مورد پایان جهان به اثبات برساند، با مادری عجیب و غریب که می‌خواهد لیاقت انسانیت را داشته باشد ملاقات می‌کند و…

پارسا پیروزفر، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و… فهرست بازیگران این اثر سینمایی را تشکیل می‌دهند. 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

حمیدرضا آذرنگ نخستین فیلم بلند سینمایی خود را بر اساس نوشته خود «روزی روزگاری آبادان» کار کرد. قصه این فیلم در آبادان، سال ۱۳۸۱ می‌گذرد و در خلاصه داستان آن آمده است: خانواده پنج نفری مصیب چرخیده در آخرین روز سال مشغول خرید شب عید هستند، اما به دلیل حال بد مصیب که ناشی از گرفتاری‌اش به مواد مخدر است کشمکشی میان آن‌ها در می‌گیرد و در اوج تلاش خیری مادر خانواده برای به آرامش رساندن خانواده به ناگاه اتفاقی غیرمنتظره همه آن‌ها را غافلگیر می‌کند و…

محسن تنابنده و فاطمه معتمدآریا بازیگران اصلی این فیلم هستند. 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

«خط فرضی» اولین فیلم بلند سینمایی فرنوش صمدی است که امسال در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. در خلاصه داستان فیلم سینمایی «خط فرضی» آمده است: سارا به همراه همسرش حامد و دختر خردسالشان به یک عروسی در شمال ایران دعوت شده‌اند، اما حامد به دلیل مشکلات کاری نمی‌تواند به این سفر برود و این سرآغاز اتفاقی است که زندگی سارا را دگرگون می‌کند. 

سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان و… در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

محمدامین کریم‌پور امسال با نخستین فیلم بلند سینمایی خود یعنی «حکم تجدید نظر» به جشنواره فیلم فجر آمد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: آرش به اتهام قتل نامزدش لیدا در زندان بسر می‌برد و در انتظار دادگاه است. او برای مادرش فرشته قسم می‌خورد که بی‌گناه است، فرشته به کمک وکیل آرش و یکی از دوستانش بهروز ساجدی، بدنبال جمع آوری مدارک و شواهدی برای اثبات بیگناهی پسرش است. 

ژاله صامتی، همایون ارشادی، فرید سجادی حسینی، گیتی قاسمی، زیبا کرمعلی، شاهرخ فروتنیان، احسان امانی، آرش عدل‌پرور و مجید یلان به عنوان بازیگر او را همراهی کرده‌اند. 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

فیلم «خانه ماهرخ» به کارگردانی شهرام ابراهیمی و تهیه‌کنندگی محمد محمدی و شهاب حسینی داستان دختری به نام «ماهرخ» است که مشغول بازی در اولین فیلمش است، وارد خانه می‌شود و توسط همسرش «کیوان» و دوستانِ مشترکشان، به مناسبت تولدش غافلگیر می‌شود. حجم برف شادی روی سر و هیکل ماهرخ بیش از حد است، کیوان به او نزدیک می‌شود و همین که برای روشن کردنِ شمعِ روی کیک فندک می‌زند، ماهرخ آتش می‌گیرد. کیوان به اتهام به آتش کشیدنِ ماهرخ، دادگاهی می‌شود و شبهات و سوالاتِ متعددی مطرح می‌شود. ظاهراً کیوان به دلیل حسادت یا مخالفتش با ماهرخ برای بازی در فیلم چنین بلایی را سرش آورده. همین حسادت یا شبهات، داستان را به مسائل اجتماعیِ پیرامون سینما سوق می‌دهد. 

امیررضا دلاوری، رحمان باقریان، مهری آل آقا و آتنه فقیه نصیری در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. 

علیرضا امینی در «راند چهارم» به سراغ موضوعی ملتهب از دل اجتماع رفته است و آن را به تصویر می‌کشد. 

در «راند چهارم» که امینی داستان آن را نوشته و مرتضی شایسته تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد، پژمان بازغی، الهه حصاری، آناهیتا درگاهی، علی اوجی و جمشید هاشم‌پور به ایفای نقش می‌پردازند. 

«راند چهارم» داستان زندگی گارکر ساده‌ای‌ست که به همراه همسر و پسر کوچکش زندگی شادی دارند اما در شب تولد پسر، در یکی از خیابان‌های تهران طی یک درگیری خیابانی ناپدید می‌شود و همسر و پسرش به‌دنبال او می‌گردند و…

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

«حرف آخر» اولین ساخته سینمایی ابراهیم شفیعی درامی است اجتماعی که سوژه‌ای متفاوت دارد و داستان آن درباره قضاوت، عشق و تردید است. «حرف آخر» داستانی است که می‌خواهد نشان دهد که چطور می‌شود به واسطه یک امضا یک شخص می‌تواند شخص دیگری را از کره زمین حذف کند اما همان آدم به تنهایی قادر نیست به تنهایی چرخه حیات و نسل را ادامه دهد. زندگی برشی است از این رفتن و آمدن‌های پرتردید و پر قضاوت. 

ایوب آقاخانی، شبنم قلی خانی، ثریا قاسمی، علی استادی، علی باقری، مونا کرمی، وندا جعفری و حسن نجاریان، محمد علی تقوی، هیلا اکرامی، آذین احرامی، مریم کاظمی و سهیل محبی بازیگران فیلم سینمایی «حرف آخر» هستند. 

حمید همتی برای نخستین فیلم سینمایی خود یعنی «سیاه باز» به سراغ موضوعی اجتماعی رفته و ماجراهای اجتماعی مربوط به بیت کوین را به عنوان خط اصلی قصه فیلم «سیاه باز» در نظر گرفته است. 

علی قائم مقامی تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد و سام قریبیان، افسانه بایگان، شاهد احمدلو، مهدی کوشکی، علی رهبری، المیرا دهقانی، حامد بیسادی و آتیلا پسیانی در «سیاه باز» به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

مریم بحرالعلومی با دومین ساخته سینمایی‌اش یعنی «شهربانو» به جشنواره آمده است. فیلمی مادرانه با مضمونی آسیب‌شناسانه و اجتماعی که مبتنی بر چالشی در یک خانواده روایت می‌شود. 

فرشته صدر عرفایی، بهناز جعفری، گلاره عباسی، سامان صفاری، محمدولی زادگان، علی کیان ارثی و بهرنگ علوی، با حضور یوسف تیموری و با صدای افتخاری مه‌لقا باقری بازیگران این فیلم سینمایی هستند. 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

عادل تبریزی فیلم بلند سینمایی «گیج‌گاه» را با روایتی متفاوت در دهه شصت تولید کرده است. فیلم فضاهای نامتعارف و گریم‌های قدیمی دارد و در توضیح فیلم به نوستالژی نبودن فیلم تاکید دارد. 

جمشید هاشم پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آییش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی‌پور و حسن رضایی بازیگران آن هستند. 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

روح الله حجازی ششمین فیلم بلند سینمایی خود با نام «روشن» را با روایتی متفاوت ساخته است. 

در خلاصه داستان فیلم «روشن» آمده است: روشن، مرد میانسالِ عشق بازیگری نمی‌تواند خانه ثبت نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه چیز، تصمیم می‌گیرد نقشش را بازی کند. 

رضا عطاران، سیامک انصاری، سارا بهرامی، مهدی حسینی نیا، مسعود میرطاهری، ترکیب بازیگران «روشن» را تشکیل می‌دهند. 

عباس رافعی با سیزدهمین فیلم بلند سینمایی خود با نام «غیبت موجه» به سراغ یک داستان زنانه رفته است. 

«غیبت موجه» در ادامه مضمون فیلم‌های عباس رافعی داستان رازآلود زنی را روایت می‌کند که در جامعه امروز ایران در جستجوی گمشده‌اش است، اما در هر مقطع از این جستجو با واقعیت‌هایی روبرو می‌شود که در یافتن گمشده‌اش مصمم‌تر می‌شود و درنهایت درمی‌یابد که غیبت گمشده‌اش موجه است و حاصل این جستجوها یافتن خودش بوده، همچون «سی مرغ» عطار که در می‌یابند سیمرغ خودشان هستند. 

ابوالفضل پورعرب، میترا حجار، علی اوجی، امیررضا دلاوری، حسن زارعی، مسعود رضایی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. 

حسین سهیلی‌زاده سریال ساز تلویزیون در نخستین ساخته سینمایی‌اش یعنی «نیلگون» یک ملودرام را روایت می‌کند. 

قصه فیلم درباره دختری به نام نیلگون است که یک پسر پولدار و یک پسر فقیر عاشق او هستند، اما خودش به شهاب پسر فقیر که همبازی دوران کودکی اوست تمایل دارد. شهاب متواری و تحت تعقیب است و پدر نیلگون و دوستش سامره با این رابطه و وصلت مخالفند و او را به سمت دیگری سوق می‌دهند. 

محمدرضا فروتن، میترا حجار، همایون ارشادی، آناهیتا درگاهی و سام درخشانی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. 

«صحنه‌زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه‌کنندگی مجید رضابالا یک فیلم با فضاهای شهری و خیابانی است و قصه ملتهبی را روایت می‌کند. 

مهتاب کرامتی، بهرام افشاری، پیام احمدی‌نیا، لیندا کیانی، محمد نادری، فرزانه سهیلی، سیامک ادیب، غزاله جزایری و مجید صالحی، حمیدرضا نعیمی، امید روحانی و آتش تقی‌پور بازیگران این فیلم هستند. 

پیشتازی کمدی و جنگ در آخرین کارناوال سینمایی دولت تدبیر+جزئیات

سیاسی – اجتماعی – حادثه‌ای - دینی

«پدری» با نام قبلی «مصلحت نظام» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه بر اساس داستانی از سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده است. مهدی حسینی‌نیا، امیر نوروزی، فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مجید نوروزی و نازنین فراهانی ازجمله بازیگران این فیلم هستند. 

«هُرماس» دومین ساخته مهدی صاحبی (با نام قبلی شبانه‌های ورونیکا) به تهیه‌کنندگی ابوذر پورمحمدی روایتگر ماجراهای دختری خبرنگار در ایران، عراق و فرانسه است که قصد دارد تریبون مردم باشد اما… 

بخشی از فیلم «هُرماس» همزمان با پیاده روی اربعین سال گذشته در عراق فیلمبرداری شد و باقی صحنه‌های فیلم نیز در شهرهای استان خوزستان، و شهرهای نجف، بغداد و بخشی در کشور فرانسه جلوی دوربین رفت. 

برزو ارجمند، شیدا خلیق، علیرام نورایی، مریم بوبانی، فریبا کوثری، شبنم قلی خانی، علی باقری، رضا رویگری، بهنوش بختیاری بخشی از گروه بازیگران ایرانی این درام اجتماعی پربازیگر را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز