خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

احتمال لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان ایران و روسیه/ تمرکز گردشگری ورودی بر کشورهای همسایه و سفرهای کوتاه مدت

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۹۵۷

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی معتقد است: محتمل‌ترین و در دسترس‌ترین و در نتیجه منطقی‌ترین نوع گردشگری قابل توسعه بلافاصله پس از فرو کش کردن کرونا، گردشگری داخلی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درحالی که گردشگری تبدیل به یکی از قدرتمندترین بخش‌های اقتصادی و درآمدزایی در بسیاری از کشورها شده است، شیوع ویروس کرونا سبب تغییر نگرش‌ها نسبت به گردشگری و انواع آن شد. در این میان کمیته بحران گردشگری جهانی UNWTO در آخرین جلسه خود در سال ۲۰۲۰ به این نتیجه رسید که نمی‌توان گردشگری را تا پایان فرایند واکسیناسیون متوقف کرد و سفرهای مسئولانه و ایمن، بهترین راهکار برای احیای این صنعت مهم است.

ایران نیز از این امر مستثنی نیست و قطعا برنامه‌های حوزه گردشگری با توجه به شیوع ویروس کرونا، تغییر خواهند کرد. محمد قاسمی (مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات  گردشگری وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی) در این خصوص به ایلنا گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده، محتمل‌ترین و در دسترس‌ترین و در نتیجه منطقی‌ترین نوع گردشگری قابل توسعه بلافاصله پس از فروکش کردن کرونا، گردشگری داخلی است چراکه اولا اعتمادسازی پیرامون سفر داخلی آسان‌تر، سریع‌تر و اثربخش‌تر از گردشگری بین المللی است؛ ثانیاً خویشتنداری بخش عظیمی از جمعیت کشور نسبت به انجام مسافرت بواسطه شیوع و اوج ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده در این زمینه، انگیزه بسیار بالا و تمایل انباشته شده شدیدی را برای سفر در این قشر ایجاد کرده است. لذا بر همین اساس حوزه بازاریابی داخلی را فعال خواهیم کرد تا با برنامه‌ریزی دقیق‌تر بتوان از این فرصت در جهت هدایت و مدیریت بخشی از حجم بالای سفرهای داخلی پسا کرونایی به سمت مناطق کمتر شناخته‌تر و دور دست‌تر بیشترین بهره را گرفت. 

او افزود: در این خصوص فعالیت‌های متنوعی متصور است که از اهم آنها می‌توان به برگزاری تورهای آشناسازی داخلی برای اصحاب رسانه و دفاتر خدمات مسافرتی بویژه از استان‌های همجوار، بهره‌گیری از صفحات مجازی، برپایی رویدادهای گردشگری، بهره‌گیری از توان استارت آپ‌ها و اجرای کمپین‌ها و مانورهای تبلیغاتی برای معرفی مناطق کمتر شناخته اشاره نمود. 

قاسمی ادامه داد: به منظور نیل به این هدف در ساختار سازمانی جدید وزارتخانه برای اولین بخشی از دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری به طور مشخص به  تحقیق، توسعه و تبلیغات بازار داخلی اختصاص یافته است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات  گردشگری همچنین معتقد است: البته برای دوران پس از فروکشی کرونا، همزمان با پرداختن به رونق گردشگری داخلی، بر توسعه گردشگری بین‌المللی نیز تمرکز خواهد شد. صاحبنظران عرصه گردشگری بر این باورند که به احتمال خیلی زیاد الگوی سفر گردشگران بین‌المللی در دوران دوران بعد کرونا دستخوش تغیرات خواهد شد؛ بدین ترتیب که در اثر هراس حاصل از بیماری کرونا، این گردشگران سفرهای نزدیک‌تر، ایمن‌تر، با میانگین اقامت کمتر و در فضاهای بازتر را ترجیح خواهند داد. بنابراین منطق ایجاب می‌کند ما نیز در رویکرد بازاریابی خود تجدیدنظر کرده و بر بازارهای همجوار و همسایه، بسته‌های سفر کوتاه مدت و بازدیدهای در فضای باز تمرکز بیشتری نماییم که در این زمینه طبیعت‌گردی، گردشگری روستایی، اکوتوریسم، گردشگری کشاورزی و بومگردی می‌توانند اولویت بیشتری داشته باشد. البته واضح است که در چنین شرایطی همچنان که بازگشایی مرزها تدریجی صورت می‌پذیرد سفر گردشگران خارجی نیز به تدریج انجام می‌شود اما بر اساس آنچه پیشتر گفته شد در این سیر تدریجی تمرکز بر بازارکشورهای همسایه و بازار کشورهایی که با آنها لغو روادید هستیم بیشتر و روند ورود گردشگر از آنها سریع‌ترخواهد بود. 

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری کشور اعلام داشت: در این رابطه اقدامات متعددی نظیر راه‌اندازی صفحات مجازی رسمی گردشگری بر اساس ذایقه و گرایش هر بازار، ترویج برند ملی گردشگری، تهیه کلیپ‌های معرفی ایران، تدوین اقلام تبلیغاتی موضوعی و محصول محور در حوزه گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی، طبیعت‌گردی و غیره، افزایش تعداد زبان اقلام گردشگری به بیش از ده زبان، حفظ تعاملات با بازارهای اولویت دار از طریق نشست‌های وبیناری، تسهیل روادید با کشورهای همجوار یا هم منظقه، برپایی نشست‌های چهره به چهره بخش خصوصی (B۲B) هم به صورت مجازی هم به صورت حضوری، شرکت در نمایشگاه‌های معتبر در قالب مجازی یا حضوری و بروزرسانی و افزایش تعداد زبان‌های پرتال رسمی گردشگری ایران موسوم به VISITIRAN در حال اجرا و یا در دست برنامه‌ریزی است.

قاسمی گفت: سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به کشور ترکیه و مذاکره با مقامات این کشور، نشست مجازی معاون گردشگری با همتای عمانی خود، حضور مقامات و مدیران گردشگری در نشست‌های تخصصی سازمان جهانی جهانگردی، سازمان همکاری‌های اسلامی، سازمان دی-هشت جملگی با هدف حفظ روابط با کشورهای گردشگرفرست برای دوران پساکرونا صورت پذیرفته است و نشست‌های مجازی قریب‌الوقوع با کشورهای روسیه، افغانستان، ترکیه، عراق و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر نیز به منظور بحث و بررسی راهکارهای تبادل گردشگر پس از فروکش کردن کرونا با این کشورها برگزار خواهد شد.

او خاطرنشان ساخت: در آینده نزدیک برنامه اقدام مشترک لغو روادید گردشگران گروهی با کشور روسیه، یادداشت تفاهم تسهیل روادید گروهی با قزاقستان، یادداشت تفاهم همکاری‌های گردشگری با ژاپن و موافقت‌نامه همکاری‌های پنج جانبه گردشگری با کشورهای حاشیه دریای خزر به صورت مجازی یا حضوری به امضا خواهد که به نوبه خود می‌توانند زمینه‌ساز بیش از پیش جذب گردشگر از این کشورها شود.

قاسمی در ادامه پیرامون برنامه‌های مربوط بازار گردشگری روسیه تشریح کرد: مهمترین برنامه ما برای بازار روسیه عملیاتی نمودن موافقت‌نامه‌ای است که در هشتم فروردین‌ماه ۹۶ میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در زمینه لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان دو کشور امضا شده است که در این رابطه به دنبال پیگری‌های جدی یک سال گذشته نهایتاً  کمیته فنی مشترک گردشگری دو کشور برای اولین بار در شهریور ماه سال جاری به میزبانی ایران به صورت مجازی برگزار و طی آن متن برنامه اقدام مشترک برای اجرای موافقت‌نامه مذکور نهایی شد. این برنامه اقدام قرار بود در سفر وزیر به روسیه در اواخر مهر ماه به امضا برسد لیکن به دلیل اوج‌گیری کرونا در هر دو کشور، این سفر انجام نگرفت و مقرر شد سند به محض فرکش کردن موج جدید کرونا به صورت حضوری منعقد شود و در غیر این صورت به شکل مجازی میان طرفین امضا شود.

او در پایان با اشاره به اینکه لغو روادید گروهی از این حیث که تنها مشمول افرادی می‌شود که در قالب تور اقدام به سفر می‌کنند و از نظر مالی نسبت به گردشگرانی که به صورت انفرادی سفر می‌کنند آورده مالی بیشتری را نصیب کشور می‌کنند با سایر انواع دیگر آن متفاوت است، خاطرنشان ساخت: از آنجا که کشورهای مشترک‌المنافع و روس زبان –که اتفاقا هم در همسایگی ما بسر می برند، هم در زمره بازارهای هدف ایران قرار دارند- در سیاست‌های کلان گردشگری خود عمدتاً از روسیه  تبعیت می‌کنند، این احتمال بالا وجود دارد که در زمینه لغو روادید نیز این کشورا را الگو قرار دهند که این اتفاق کاملا در خدمت افزایش جذب گردشگر ورودی از منطقه خواهد بود. به عنوان یک نمونه بارز از این الگوپذیری منطقه‌ای می‌توان به اعلام آمادگی مقامات گردشگری قزاقستان برای تسهیل روادید گروهی گردشگری با کشورمان اشاره نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز