خبرگزاری کار ایران

مرتضی شاه‌کرم:

اسطوره‌پردازی‌های ما شتاب‌زده و شعاری هستند/ همه در وجودمان یک قهرمان داریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۵۹۷

مرتضی شاه‌کرم نویسنده و کارگردان نمایش صحنه‌ای «برونسی» گفت: شهید عبدالحسین برونسی یکی از قهرمانان ملی است که زندگی او پر از فراز و نشیب‌های متعدد است و در این نمایش چند مقطع از سیر زندگی او بررسی می‌شود.

«مرتضی شاه‌کرم» نویسنده و کارگردان نمایش صحنه‌ای «برونسی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره این اثر تشریح کرد: این اثر نمایشی ۴ مقطع از زندگی شهید برونسی را که شامل سربازی، زمان انقلاب، بعد از انقلاب و دوران جنگ و شهادت است، به تصویر می‌کشد. در واقع در این نمایش شاهد ۴ موقعیت جدای از هم و مرتبط به یکدیگر هستیم و در ۴ تابلو به تصویر کشیده می‌شوند.

این کارگردان تئاتر در مورد شخصیت شهید برونسی و دلایل جذابیت زندگی این شهید برای پرداخت نمایشی به آن گفت: عبدالحسین برونسی یکی از قهرمانان ملی است که در ایام زندگی‌اش سابقه مبارزاتی علیه شاه داشت و سپس به جنگ علیه دشمن بعثی رفت و در عملیات بدر به مقام شهادت نائل آمد. زندگی او پر از فراز و نشیب‌های متعدد است و در این نمایش چند مقطع از سیر زندگی او بررسی می‌شود.

شاه‌کرم با اشاره به پژوهش‌هایی که برای نگارش متن این نمایش کرده است، گفت: کتاب «خاک‌های نرم کوشک» و کتابی از خاطرات همسر شهید برونسی به علاوه یک فیلم سینمایی از ایشان بخشی از منابع شناختی من از این شهید والامقام برای نگارش نمایشنامه اثر بود. بعد از تحقیقات زیادی که درباره شهید برونسی داشتم متوجه شدم که او چه شخصیت جذابی داشته و چقدر اتفاقات متفاوتی را در زندگی‌اش تجربه کرده تا تبدیل به یک قهرمان ملی شده است.  

او ادامه داد: ما به قهرمانان و اسطوره‌هایمان کم توجه بوده‌ایم و اگر هم به آن‌ها پرداختیم آنقدر سفارشی، شعاری و شتابزده بوده که از حوصله مخاطبان خارج است و تمایلی به تماشای آنها ندارند. معتقدم همه ما در وجودمان یک قهرمان داریم اما بستگی دارد که چطور آن را بروز دهیم چون این منش، رفتار و کردار هر کدام از آدم‌هاست که از آنها یک قهرمان می‌سازد.

شاه‌کرم در مورد نمایشنامه و گروه اجرایی این اثر یادآور شد: این اثر نمایشی سال گذشته در مجموعه آثار «قلم روشن» که شامل هشت نمایشنامه از زندگی هشت شهید دفاع مقدس بود، منتشر شد. مسعود شامی‌خاتونی در نقش شهید برونسی به ایفای نقش می‌پردازد و محسن پوشائی، پروا آقاجانی، فرید کیامرثی، ایمان سلگی، احمد صمیمی، مائده جلالی، سالار مصیب زاده و مجید رحمتی دیگر بازیگران نمایش هستند.

او همچنین در مورد کرونا و وضعیتی که برای تئاتر کشور ایجاد کرده است، گفت: هنرمندان تئاتر زمانی به کرونا مبتلا می‌شوند که گوشه‌گیر شوند و امکان تنفس روی صحنه تئاتر را نداشته باشند.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: از میان بسیاری از هنرمندان تئاتر که این روزها با تحمل سختی‌های گوناگون در حال تمرین و تولید یک نمایش هستند هیچ‌ یک به کرونا مبتلا نشدند. چرا که پویایی و نیروی حاصل از کار، بیماری‌های احتمالی را دور می‌کند و شکست می‌دهد.

شاه‌کرم درباره هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت که از ۲۵ آذر تا ۲ دی ماه ۹۹ به صورت زنده و آنلاین برگزار می‌شود، گفت: بی‌صبرانه انتظار روزهای برپایی این جشنواره به شیوه‌ای هستیم که تاکنون هیچ یک از رویدادهای تئاتری کشور آن را تجربه نکرده‌اند. امیدوارم ستاد برگزاری با اطلاع‌رسانی‌های دقیق خود و با توجه به برپایی آنلاین جشنواره، مخاطبان بیشتری را برای تماشای آثار در فضای مجازی جذب کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز