خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

جایزه بهترین متن جشنواره امریکایی به نمایشنامه‌ ایرانی رسید/ پیش‌بینی ظهور ویروسی مرگبار، دو سال پیش از شیوع کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۴۶۹

نمایشنامه «labor» اثر هنرمند ایرانی «ماهانا نریمانی» توانست عنوان نخست پنجاه و یکمین دوره جشنواره The Red Curtain آمریکا را از آن خود کند.

«ماهانا نریمانی» که با نمایش «labor» در پنجاه و یکمین دوره جشنواره The Red Curtain آمریکا حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از کسب عنوان بهترین نمایشنامه این رویداد خبر داد و گفت: جشنواره در شش بخش جایزه می‌داد که شامل بهترین کارگردانی، بهترین متن، بهترین گروه بازیگران، بهترین بازیگر، بهترین استفاده از تکنولوژی و بهترین اثر به عنوان اثری تولیدی می‌شد. من جایزه متن را گرفتم، در بخش بازیگری کاندیدا شدم و به‌عنوان بهترین اثر از کارمان تقدیر شد اما جایزه این بخش به اثری رسید که در آن بازیگرانی از ۹ کشور حضور داشتند.

او با اشاره به داستان این نمایشنامه که توانست جایزه بهترین متن جشنواره را بگیرد، گفت: نمایش داستان چهار زن باردار را روایت می‌کند که یک سال پس از انتشار ویروس «فیلوویرید» به انستیتویی دولتی وارد می‌شوند تا صلاحیت آن‌ها برای مادرشدن و دریافت واکسن سنجیده شود.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر تشریح کرد: تعداد واکسنی که تولید می‌شود محدود و ماده سازنده‌اش، بسیار کم است و برای همین واکسن‌ها سهمیه‌بندی شده. به دلیل اینکه مرگ و میر خیلی زیاد است، ‌باید خانواده‌ای که در شرف تولد فرزندشان است دارای یکسری صلاحیت باشد تا بتواند واکسن را بگیرد و بچه‌اش را بزرگ کند برای همین از آنها یکسری آزمایش گرفته می‌‌شود. اما با ورود به انستیتو متوجه می‌شوند ماجرا چیز دیگری بوده و به خاطر شرایط سختی که در آن هستند باید هزینه‌های دیگری برای به دست آوردن واکسن بپردازند که هزینه‌های سنگین و دردناکی است و در نهایت این چرخه معیوب مدام تکرار می‌شود.

نریمانی تصریح کرد: من قرار نبود که در این اثر زنان را مقابل مردان قرار دهم، چیزی که سعی کردم درباره‌اش حرف بزنم «انسانیت» فارغ از هر جنسیتی است.

او یادآور شد: من این متن را دو سال و نیم پیش نوشته بودم؛ آن موقع فکر می‌کردم چنین ویروسی شاید ۵۰ سال دیگر به وجود بیاید نه یک سال بعدش! وقتی کرونا پیش آمد و همان اوایل قرنطینه، آن را به انگلیسی ترجمه کردم تا برای چند فستیوال بین‌المللی بفرستم.

این هنرمند تئاتر تشریح کرد: در ابتدا آن را برای یک فستیوال نمایشنامه‌نویسی در امریکا فرستادم و پذیرفته شد اما گفتند به خاطر تحریم‌ها مجبوریم از لیست نهایی حذف‌تان کنیم. بعد هم این جشنواره پیش آمد و با من تماس گرفتند و گفتند آیا می‌توانی آن را برای اجرا در فستیوال آماده کنی؟ که پذیرفتم و گفتند باید برای اجرا در پلتفرمzoom  مناسب‌سازی شود بنابراین یکسری تغییر در فرمت اثر دادم.

نریمانی با اشاره به اینکه پنجاه و یکمین دوره جشنواره The Red Curtain آمریکا اولین دوره از این رویداد بود که با عنوان «تئاتر خوب، برای هدف خوب» به شکل آنلاین برگزار می‌شد، گفت: قصدشان از اجرای این فستیوال علاوه بر به وجود آوردن ارتباطی بین آدم‌های مختلف دنیا در شرایطی که همه در قرنطینه‌اند و تئاتر دنیا تعطیل است، تهیه مبلغی پول برای هنرمندان تئاتری هندوستان بود که در شرایط کنونی هیچ درآمدی ندارند و شرایط سختی را می‌گذرانند و درآمد حاصل از بلیت‌فروشی این جشنواره قرار است به آنها اختصاص پیدا کند.

او  با بیان اینکه این جشنواره با رویکرد «در خانه بمانید، زنده بمانید» در پلتفورم Zoom به صورت پخش آنلاین در سراسر دنیا برگزار شد، گفت: ۹ نمایش حاضر در این فستیوال از کشورهای ایران، آمریکا، فنلاند، ایرلند، برزیل، سنگاپور، ولز و هند بودند که توسط ۱۲ داور از سراسر دنیا انتخاب شدند.

کارگردان نمایش «labor» یادآور شد: تجربه عجیبی بود که تئاتری اجرا کنی که همه آدم‌های دنیا امکان دیدنش را داشته باشند. ما دو اجرا داشتیم تا هم آدم‌های نیم‌کره غربی و هم نیم‌کره شرقی بتوانند اثر را تماشا کنند. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم یک تئاتر بتواند اینطور جهانی برگزار شود.

نمایش «labor» به نویسندگی و کارگردانی ماهانا نریمانی در ۲۸ و ۲۹ نوامبر (۸ و ۹ آذر) در جشنواره آنلاین  The Red Curtain International اجرا شد که مونا ارباسی، مبینا روزبهانی، سپیده مظاهری تهرانی، کیمیا نهرین و ماهانا نریمانی بازیگران آن بودند. همچنین مهدی مشهدی کاظمی؛ دستیار کارگردان، آرزو نصوحی؛ مترجم و تلما ابراهیمی؛ طراح پوستر این گروه هستند.

اجرای نمایش «labor» در این فستیوال به زبان فارسی و با زیرنویس انگلیسی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز