خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

امسال بدترین سال بازار طلا در 24 ماه گذشته/ بازنشستگی اجباری پیشکسوتان طلا‌فروشی شیراز/ باقی‌ماندن تنها 10 درصد کارگاه‌های زرگری در استان

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۱۴۴

پس از چندهفته آرامش و ثبات در بازار طلا و سکه، قیمت‌ها بار دیگر روند افزایشی پیدا کرد و در هفته گذشته بهای یک گرم طلای 18 عیار به بیش از 480 هزار تومان رسید؛ این در حالی است که تا همین دو هفته گذشته، قیمت هر گرم طلا حدود 430 هزار تومان بود و در عرض یک هفته، قیمت طلا و سکه حدود ۱۵ درصد رشد داشته است که در حال حاضر در ایستگاه 449 هزار تومان متوقف شده است.

به گزارش ایلنا از سویی قیمت دلار آزاد نیز که یکشنبه گذشته، ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان بود،با کمی کاهش به 12 هزار و 750 تومان رسیده است.در همین رابطه نایب رئیس اتحادیه طلافروشان کشور معتقد است افزایش قیمت طلا متأثر از نرخ ارز خواهد بود و هر گونه نوسان در بازار ارز باعث رشد قیمت طلا نیز خواهد شد؛  موضوعی که به نظر می‌رسد سبب شود که بازار طلافروشان کسادتر و وضع کارگاه‌های طلاسازی وخیم‌تر شود.

اونس جهانی ثابت است، نرخ دلار افزایش یافته

اما چرا بازار طلا بلافاصله پس از افزایش قیمت ارز، دستخوش افزایشی چشمگیر (15 درصد در عرض یک هفته) شد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و زیورآلات شیراز در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه بر اساس این شاخص‌ها، مهم‌ترین عوامل افزایش یا افزایش قیمت طلا در ایران قیمت اونس جهانی و نرخ ارز معادل دلار است، می‌افزاید: قیمت اونس جهانی طلا در روزهای اخیر ثابت مانده است، اما به دلیل افزایش قیمت دلار، قیمت طلا در کشور با افزایش روبه‌رو شده است.

 محمدحسین مستغنی در ادامه می‌گوید: همواره در بازار جهانی طلا، سیگنال‌های اقتصادی مهم‌ترین عامل افزایش یا کاهش قیمت طلا هستند، اما در بازار طلای ایران افزون بر سیگنال اقتصادی، سیگنال‌های سیاسی نیز بر قیمت طلا بسیار تاثیرگذار است؛ تا آنجا که این سیگنال‌های سیاسی به خاطر عرضه و تقاضایی که به واسطه خبرهای سیاسی ایجاد می‌ شود، عامل سیگنال اقتصادی را در درجه دوم اهمیت قرار می‌دهد.

امسال بدترین سال بازار طلا در 24 ماه گذشته/ بازنشستگی اجباری پیشکسوتان طلا‌فروشی شیراز/ باقی‌ماندن تنها 10 درصد کارگاه‌های زرگری در استان

مردم به جای مصنوعات طلا، طلای آب‌شده می‌خرند

محمدحسین مستغنی در ادامه می‌گوید: سال گذشته هنگامی که قیمت طلا گران شد، مردم به جای خرید مصنوعات طلا، به خرید طلای آب‌شده روی آوردند، حال آنکه خرید طلای آب‌شده تبعات بسیار بدی دارد؛ چراکه چندین گروه از صنف طلا مانند ذوب‌کننده، سازنده، کارگاه‌های آب‌کاری و مخراج‌کاری (سنگ‌کاری روی طلا) را تحت تاثیر قرار داد و از سوی دیگر نیز می ‌تواند برای خریداران نیز تبعات بدی داشته باشد. به گفته مستغنی، خرید و فروش طلای آب‌شده تا پیش از این، معامله‌ای درون‌صنفی بوده است، اما با وارد شدن مردم به خرید و فروش طلای آب‌شده، نگرانی بابت متضرر شدن خریداران نیز ایجاد شده است.

 به گفته او، ممکن است برخی طلافروشان یا کارگاه ‌های طلا، عیارهای مختلف طلا و شماره‌ عیار طلای آب‌شده را متفاوت از آنچه هست، به خریداران بفروشند و به دلیل آنکه امکان عیارسنجی طلای آب‌شده برای مردم کمتر در دسترس هست، این موضوع می ‌تواند سبب زیان سرمایه ‌گذاری آنها شود. از همین رو مستغنی به مردم توصیه می‌کند که برای سرمایه‌ گذاری در بازار طلا، بهتر است به سراغ مصنوعات طلا و سکه بروند، به ویژه آنکه قیمت سکه معمولاً در تناسب با قیمت طلا افزایش می‌یابد و امسال نیز در تناسب با قیمت طلا قرار دارد.

تنها 10 درصد کارگاه‌های طلا باقی مانده‌اند

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و زیورآلات شیراز در ادامه، سال گذشته و سال جاری را برای بازار طلای ایران بدترین سال تاریخ می ‌خواند و می ‌گوید: صنف طلا روزهای بسیار بدی را پشت سر می‌گذارد. محمدحسین مستغنی خبر می‌دهد که در حال حاضر بیش از 90 درصد از کارگاه‌های طلا در کشور کاملاً تعطیل شده‌اند و 10 درصد کارگاه‌های باقی‌مانده نیز تنها با 10 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. مستغنی در ادامه می‌افزاید: امروز بخش قابل‌توجهی از طلافروشان به دلالی رو آورده‌اند و خرید و فروش طلا به صورت سنتی کمتر صورت می‌گیرد.

بازنشستگی اجباری پیشکسوتان طلافروشی شیراز

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و زیورآلات شیراز در پایان با انتقاد از قانون مالیات بر ارزش افزوده برای طلافروشان می‌گوید: سال گذشته 85 درصد از پیشکسوت‌های صنف طلافروشان شیراز از بازار طلا خارج شدند و مغازه خود را واگذار کردند.

محمد حسین مستغنی دلیل این موضوع را نیز موضوع «مالیات پایه» طلافروشان عنوان می‌کند و می‌گوید: قانون غیرکارشناسی مالیات بر ارزش افزوده، تمام صنف طلافروشان را تحت تاثیرات منفی خود قرار داده است، چراکه سازمان امور مالیاتی به جای اخذ «مالیات بر درآمد» از طلافروشان، پایه مالیاتی را بر اساس «عملکرد و سابقه طلافروشی» قرار می‌دهد.

 موضوعی که به باور مستغنی سبب می‌شود طلافروشان پیشکسوت بازار شیراز که در سال گذشته درآمد زیادی نداشته‌اند، به سبب سابقه طلافروشی خود، ناچار به پرداخت مالیات بر اساس سابقه شوند و همین موضوع نیز سبب شده است که اغلب پیشکسوت‌های طلافروشان، عطای حضور در این بازار را به لقایش ببخشند.

به گفته مستغنی، در این وضع فروشندگان جوان هم به ناچار و به امید روزهای بهتر مغازه‌های خود را باز گذاشته‌اند و ترس از بیکاری فعلاً سبب شده است که کج‌دار و مریز به شغل خود ادامه دهند.

گزارش: احسان اکبرپور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز