خبرگزاری کار ایران

با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشور انجام گرفت؛

اعطاء گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه شیراز

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۰۶۶

طی آیینی با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشور گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز اعطا شد.

به گزارش ایلنا، رئیس سازمان هواپیمایی کشور در این مراسم بر لزوم استانداردسازی در سطح عالی در حوزه فرودگاهی تأکید کرد و گفت: در حوزه‌های مختلف محیط زیست، سبز بودن فضای فرودگاه، توسعه پایدار، انرژی‌های تجدیدپذیر و روان‌سازی تسهیلات عبور و مرور و ایمنی حوزه تخصصی فرودگاه شهید دستغیب شیراز اتفاقات خوبی افتاده است.

کاپیتان محمد محمدی بخش با بیان اینکه امروز از فرودگاه شهید دستغیب شیراز بهره‌برداری دوگانه می‌شود، افزود: در این فرودگاه هم سرویس بخش نظامی و هم بهش غیرنظامی ارائه می‌شود که این اقدام نیاز به هماهنگی‌های بسیاری دارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور یادآور شد: فرودگاه‌های استان فارس هنوز هم نیازمندی‌های متعددی دارند که اتخاذ تدابیر لازم برای رفع این نیازها در دستورکار است.

وی عنوان کرد: اخذ گواهینامه بر مبنای قوانین بالادستی که سازمان هواپیمایی بر ما تکلیف کرده جزو الزامات است و بر این مبنا استانداردهای چندگانه‌ و چندلایه‌ای پایه‌گذاری می‌شود،دستورالعمل‌هایی نوشته و بازدید می‌شود؛ همه این ها حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته حوزه ایمنی و امنیت است.

محمدی بخش افزود: فرودگاه شهید دستغیب شیراز سومین یا چهارمین فرودگاهی است که موفق شده گواهینامه بین‌المللی بر مبنای استانداردهای جهانی را اخذ کند.

راه‌اندازی کارگو در استان فارس

وی بر لزوم راه‌اندازی کارگو در استان فارس تأکید کرد و گفت: امروز باید در حوزه کارگو برای استان فارس فکر کنیم؛ در این حوزه عقب هستیم، کارگو از ضرورت‌هایی است که باید در یکی از فرودگاه‌های این استان راه‌اندازی شود، در حال حاضر محصولات درجه یک کشاورزی فارس به سختی صادر می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشورمهمترین بخش صادرات را صادرات هوایی دانست و گفت: امروز از هواپیمای پنج تن تا ۱۰۰ تن در حوزه کارگو داریم و نیاز است تدابیر برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها اتخاذ شود؛ در حوزه صادرات دانش‌بنیان در بخش هوایی هم این اتفاق می‌تواند رخ دهد و سرویس‌های متعددی را می‌توانیم در این بخش هم ارائه دهیم.

وی تاکید کرد:  امروز جمهوری اسلامی برای تأمین و نگهداری در بخش‌های مختلف هوایی محتاج هیچ کشوری نیست، گفت: سیاست دولت سیزدهم در حوزه فرودگاهی رشد متوازن است.

محمدی بخش  اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی یکی از وزارتخانه پُرکار و پُردامنه حوزه مسئولیت در دولت سیزدهم است و می‌توان گفت بخش عمده‌ای از مطالبات مردم در این حوزه محقق می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: صنعت هوایی ایران از آبان ۵۸ یا به اعتقاد برخی از بهمن ۵۷ دچار تحریم است؛ مخرج مشترک تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های حوزه‌های غیرهوایی به حوزه هوایی برمی‌گردد، در حقیقت تحریم‌های حوزه مالی نیز که به کشور اعمال شد صنعت هوایی را تحت تاثیر قرار داده است.

معاون وزارت راه و شهرسازی افزود: امروز نظام جمهوری اسلامی از ۱۰۰ فرودگاه و بیش از ۲۰ شرکت بهره می‌برد و به ۱۰۸ نقطه دنیا پرواز دارد و توانسته دو امانت مردم یعنی ایمنی و امنیت را حفظ کند.

وی اضافه کرد: بخش هوایی در آتشفشانی از بحران‌ها و تهدیدها از جمله اتفاقات اخیر کشور ایمن و آرام کار خود را انجام می‌دهد، در واقع افراد بسیاری در این عرصه برای امنیت آسمان کشور در تلاش هستند، برخی از آنها به صورت گمنام در لایه‌های مختلف در حال کار هستند تا آسمان کشور امن و آرام باشد، البته نخستین وظیفه حکمرانان در صنعت هوایی همین است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بر ضرورت توسعه صنعت هوایی تأکید کرد و گفت: امروز توسعه بخش هوایی پیشران پیشرفت در حوزه‌های مختلف است، توسعه زیرساخت‌ها در سایر بخش‌ها زمان‌بر است اما ما ناگزیر هستیم که توسعه در حوزه هوایی انجام شود.

به گفته محمدی بخش امروز در بسیاری از جزایر هواپیمای مسافربری می‌نشیند، مردم ما با هواپیمای خودمان به حج می‌روند؛ اربعین ۱۴۰۰ برای ۳۰ هزار نفر جابه‌جایی در شرایط نامطلوبی به سر می‌بردیم اما با تدابیر اتخاذ شده در اربعین ۱۴۰۲، حدود ۴۵۰ هزار زائر با پروازهای خودمان جابه جا شدند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه امروز برای اقصی نقاط اروپا و آسیای شرقی پرواز داریم، گفت: عملیات وعده صادق نشان داد که جمهوری اسلامی ایران و فرزندان دلیرش زیر بار هیچ زورخواهی و باج خواهی نخواهد رفت؛ فراموش نکنیم که آسمان شیراز پذیرای بیش از چند هزار پرواز در همین باره زمانی بود.

وی بیان کرد: حتی برای یکی از فرودگاه‌های حاشیه خلیج فارس اتفاقی افتاد و به دلیل محدودیت‌هایی که برای فضای امنیتی ایجاد شده بود تا آرام شدن وضعیت آن فرودگاه، مجبور بودیم تا روی شیراز چند صد پرواز را هدایت کنند؛ این اتفاقات خوب جز با اتکا به دانش جوانان این مرز و بوم میسر نبود.

وی افزود: قبل از دولت سیزدهم زیر ۱۰۰ فروند هواپیمای عملیاتی بوده اما امروز در چند بعد هم خرید هواپیما، هم ورود هواپیما و هم تعمیرات اساسی هواپیماها کار می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: حوزه گردشگری موتور محرک اقتصاد کشور است، البته موتور محرک اصلی‌تر حمل و نقل است؛ اگر حمل و نقل فراهم نباشد مفهومی در حوزه گردشگری نخواهیم داشت.

ضرورت تکمیل و توسعه فرودگاه‌های استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در این آیین گفت: فرآیندها و اقدامات قابل توجهی برای اعطای این گواهینامه با هدف بهتر شدن شرایط برای مسافران و شهروندان پیگیری و انجام شده که جای قدردانی دارد.

محمود رضایی ادامه داد: استان فارس از هفت فرودگاه در شهرستان‌های مختلف بهره می‌برد که چهار فرودگاه از جمله فرودگاه‌های شیراز، جهرم، لار و لامرد فعال هستند و سه فرودگاه فسا، داراب و آباده نیز در دست احداث هستند.

وی افزود: انتظار است که برای فرودگاه‌های برقرار نیز شرایط لازم جهت اخذ این گواهینامه فراهم شود.

معاون استاندار فارس بر ضرورت تکمیل و توسعه فرودگاه‌های استان تأکید کرد و گفت: فرودگاه شهید دستغیب شیراز یک ترمینال پروازهای خارجی دارد که حدود ۱۰ سال است عملیات اجرایی آن آغاز شده و تیم فعلی مدیریت هواپیمایی فرودگاه کشوری در سال‌های اخیر مقدمات ادامه پروژه که حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد را فراهم کردند.

وی ابراز کرد: امید است برنامه زمانبندی که برای تکمیل این ترمینال ارائه شده از سه سال به ۲سال کاهش یابد.

رضایی عنوان کرد: برنامه‌هایی برای توسعه فرودگاه از جمله راه‌اندازی کارگو و توسعه سالن‌های داخلی دیده شده که نیاز است این برنامه‌ها هم به نحو احسن دنبال شود.

معاون استاندار فارس با اعتقاد به اینکه جایگاه فارس باید در برنامه‌های توسعه فرودگاه دیده شود؛ گفت: مقدمات توسعه فرودگاه‌ها می‌بایست در برنامه هفتم توسعه نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: فرودگاه داراب هم بر اساس محاسباتی که انجام شده قابل عملیاتی شدن است و نیاز است اعتبارات لازم برای تحقق این مهم تأمین شود.

معاون استاندار با بیان اینکه افزایش خطوط جدید در فرودگاه‌های فارس با سرمایه‌گذاری‌های داخل و خارج از استان در دستور کار است، گفت: استان فارس به لحاظ مختصات و ظرفیت‌های فرودگاهی و قابل توسعه جزو استان‌های اول است که نیاز است مقدمات رسیدن به اهداف مورد نظر در این عرصه فراهم شود.

مدیرکل فرودگاههای فارس نیز گفت: این فرودگاه قدمتی از نیمه دوم دهه ۳۰ دارد و امروز به وضعیت مطلوبی رسیدیم که همچنان باید این روند را برای بهتر شدن شرایط ادامه‌ دهیم.

فخرالدین کشاورز افزود: فرودگاه شهید دستغیب شیراز به عنوان فرودگاهی که دارای نظامنامه جامع فرودگاهی منطبق با پارت ADR و مقررات اجرایی آن است گواهینامه فرودگاهی دریافت می‌کند.

به گفته ویفرودگاه شیراز، پس از طی فرآیندهای مختلف تدوین نظامنامه، دستورالعمل‌های عملیاتی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، انجام ممیزهای متعدد و رفع یافته‌های غیراستاندارد موفق به اخذ گواهینامه فرودگاهی از سازمان هواپیمایی کشوری شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز