خبرگزاری کار ایران

مدیر دانشنامه فارس مطرح کرد:

فارس همپایه تاریخ ایران‌زمین است/ گذشته پرقدر و باشکوه فارس را باید شناخت و شناساند/درصدد تأسیس آرشیو ملی هنر ایران در فرهنگ شیراز هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۷۱۳

مدیر دانشنامه فارس گفت: فارس سرزمین پارسایان، با قدمتی همپایه تاریخ ایران‌زمین همواره یکی از مراکز شکل‌گیری و شکوفایی تمدن‌های کهن ایران زمین محسوب می‌شده است.

به گزارش ایلنا کوروش کمالی سروستانی در مراسم افتتاح نمایشگاه تاریخ ملی استان فارس افزود: کهن‌ترین یادگار تاریخی سرزمین فارس، ظهور فرمانروای دانا و مدبر هخامنشی کوروش کبیر بود که به خاطر ویژگی‌های شخصیت ماندگارش، ایرانیان او را پدر، یونانیان سرور و قانون‌گذار، یهودیان مسیح خدا و مسلمانان ذوالقرنینش خوانده‌اند.

کمالی سروستانی سپس با بیان اینکه حاصل تمدن هخامنشیان بیش از هر چیز به حرکت درآوردن گردونه تاریخ مشرق‌زمین بود، افزود: آثار برجسته معماری پاسارگاد، تخت‌جمشید و نقش رستم تنها نشانه‌هایی از فکر بلند و نبوغ‌آمیز آنان است.

هر کجا یادی از بزرگان فرهنگ و هنر می‌شود، سلسله کلام تا آستانه «فارس» پیش می‌آید

مدیر دانشنامه فارس در ادامه افزود: پس از اشکانیان، که پارس هرگز جزء امپراطوری آنان نشد، ساسانیان به عنوان دومین سلسله قدرتمند ایران زمین از این دیار برخاستند.

کوروش کمالی سروستانی با بیان اینکه فارس در دوران اسلامی نیز عالمان، اندیشمندان، عارفان و شاعران فراوانی را در خود پرورده است، خاطرنشان کرد: سیبویه فارسی، در «الکتاب» علم نحو عربی را سامان داد، مجدالدین فیروزآبادی با «قاموس المحیط» طرحی نو در فرهنگ نویس زبان عربی در انداخت، ملاصدرا فلسفه اسلامی را تعالی صد چندان داد، ابن‌خفیف، منصور حلاج و شیخ روزبهان عرفان و عشق را شرفی تازه بخشیدند و سعدی و حافظ حکمت و غزل را از فرش به عرش بردند.

کمالی سروستانی افزود: حیات معنوی و اعتقاد دینی مردمان این دیار در ساخت مساجد تاریخی، عتیق، جامع، وکیل، نصیرالملک، مشیر و بقاع متبرکه شاهچراغ و سیدعلاءالدین حسین تبلور یافته است.

کمالی در ادامه گفت: از آن سو نیز، حماسه‌های جاوید پهلوانان و نام آوران دفاع مقدس در این سرزمین، یادمان‌های افتخارآمیز و بی‌بدیل این دیارند، آنچنان‌که در تاریخ این مرز و بوم سپاسی‌ها، دوران‌ها و صیاد شیرازی‌ها، خوش می‌درخشند.

به گفته مدیر مرکز سعدی‌شناسی، شاید از این‌روست که در هر کجا یادی از این بزرگان فرهنگ و هنر و اندیشه و حماسه می‌شود، سلسله کلام، تاب مستوری نمی‌آورد و تا آستانه «فارس» پیش می‌آید.

گذشته پرقدر و باشکوه فارس را باید شناخت و شناساند

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس سپس با تأکید بر اینکه این گذشته پرقدر و باشکوه را باید شناخت و شناساند، افزود: در این صورت است که نسل امروز و فردا آنچه را خود دارد از بیگانه تمنا نخواهد کرد.

کوروش کمالی سروستانی در ادامه افزود: نکته اینجاست که با توجه به نیازهای فرهنگی و معنوی جامعه امروز ما بسنده کردن به بررسی و تحقیق و تفحص در احوال و اقوال بزرگان حتی شایسته و درخور شأن ایشان نیست، چه رسد به اینکه گره‌گشای معضلات، جامعه، تاریخ، فرهنگ و آینده ما باشد.

به گفته کمالی، هنرمندی و رندی در آن است که از احوال و افکار گذشتگان راهی بر فراز آینده بجوییم؛ آینده‌ای با هویت، مانا و پویا.

 کوروش کمالی افزود: بر ماست که چهره در چهره زمان، برآن شویم تا در فرصت‌های مغتنمی چون برگزاری «هفته فرهنگ و تاریخ محلی فارس» ریشه‌های خود را باز یابیم، گذشته تمدن آن روزین را به خلاقیت‌های امروزین پیوند زنیم، در شیپور بیدار باش خرد با توانی فراخ بدمیم، غبار از جامعه قرون، آشکارا بزداییم و به یاد بیاوریم که هنر، آیینه‌ای است برای بازگشت به قطب درونی ذاتی ما، روزنه‌ای برای دیدار دیگرباره زیبایی، تمثیل شیدایی و تجلی آنچه خیال باطنی است، خیالی که جان مایه‌اش، قالب هنرهای هنرمندان است.

درصدد تأسیس آرشیو ملی هنر ایران در فرهنگ شیراز هستیم

کوروش کمالی خاطرنشان کرد: برآنیم تا با عنایت خداوند متعال و تأیید و موافقت ریاست سازمان و همراهی و حمایت مدیران سرآمد کشور و استان، آرشیو ملی هنر ایران را در فرهنگ شیراز برسازیم و طرحی نو در اندازیم.

به گفته کمالی، آرشیو ملی هنر ایران همه اسناد و داشته‌های هفت هنر تجسمی، نمایشی، موسیقی، ادبیات، سینما و معماری را به گونه‌ای علمی و هنری و با تکیه بر فن‌آوری‌های نوین گرد خواهد آورد تا از یک سوی میعادگاه پژوهشگران و علاقمندان این عرصه باشد و از سوی دیگر ادای دینی به هنرمندان این سرزمین.

مدیر دانشنامه فارس در ادامه تاکید کرد: بر این قرار بر ماست که با حمایت از این طرح ملی هنر و هنرمندان را به تکریم بنشینیم، آنان را ارج نهیم و به یادآوریم که اینان راویان مفاخر هنر این سرزمینند، در پیشگاه ارجمندشان کلاه تعظیم به نشانه تکریم از سر بر گیریم و دوامشان را و مانایی و پویایی‌شان را از خداوندگار بزرگ خواستار باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز