خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مشکلات صادرات در ایران گزارش می‌دهد؛

افزایش قاچاق کالا با محدود کردن شرایط ورود و خروج کالا / سفراى ما اقتصادى نیستند

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۴۸۲

اگرچه صادرات از موضوعات مهم و قابل توجهی است که نقش بسیار پر رنگی در اقتصاد کشور و استان دارد، اما مشکلات موجود در این بخش و وجود موانع و سد، سبب شده که تولید کنندگان و فعالان به کندی حرکت کنند و در صادرات با مشکلاتی مواجه شوند.

به گزارش ایلنا با بررسی از وضع صادرات استان متوجه می شویم که در 5 ماه گذشته کالاهای صادراتی به 57 کشور جهان از جمله عراق، افغانستان، کویت، ترکیه، امارات متحده عربی، قطر، روسیه، آلمان، عمان و پاکستان صادر شده است.  

آن طور که فروغان، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس می گوید: در حال حاضر مصوباتی که در بخش صادرات، صادر می شود به دلیل مشکلات ارزی موجود دارای ایرادات و مشکلاتی است.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه سیاست های اتخاذ شده در موضوع واردات و صادرات باعث شده با مشکلاتی مواجه شویم، می گوید: ثبت سفارش از موضوعات مهمی است که مشکلات عدیده ای را برای وارد کنندگان و صادر کنندگان ایجاد کرده به‌طوری که در شرایط فعلی کالاهای مورد نیاز بر اساس نیاز جامعه ثبت سفارش نمی شود.

خسرو فروغان با اشاره به اینکه صادر کنندگان در بخش برگشت ارز با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، ادامه می‌دهد: اگرچه همخوانی داشتن صادرات و واردات از نکات مهم این بخش به شمار می رود بنابراین این موضوع مهم در صادرات و واردات نقش ویژه ای دارد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه سفارتخانه‌ها و سفراى ما در دیگر کشورها اقتصادى نیستند، مى افزاید: از آن جا که سفیران ما در دیگر کشورهاى دنیا فعالیت و ذهن خود را بر روى مسایل سیاسى معطوف کرده اند، بنابراین اگر ما خواستار افزایش صادرات و به دست آوردن بازارهاى جهانى هستیم در مرحله نخست رایزن‌هاى بازرگانى و نماینده هاى ما در دیگر کشورهاى دنیا باید به دور از مسایل سیاسى، نیازهاى دیگر کشورها که در بخش کالا دارند را شناسایى کنند. 

این فعال اقتصادی با بیان اینکه محدود کردن شرایط ورود و خروج کالای قاچاق در کشور باعث رشد بهتر کشور در تمامی بخش ها می شود، می افزاید: اگرچه در حال حاضر به دلیل مشکلات عدیده ای که داریم تولید کنندگان به سختی محصولاتشان را صادر می کنند اما نباید فراموش کرد ثبت نام کالاها در سامانه نیما مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس در ادامه بیان می کند: در شرایط فعلی دولت به بهانه هایی مانند حمایت از تولید داخلی و خارج نشدن ارز از کشور اجازه واردات محصولات به کشور را نمی دهد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس می گوید: اگرچه تنها 10 درصد بعضی از کالاها در داخل از کشور تولید شده و مابقی آن به دلیل نبود در بازار مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است، بنابراین صادر نشدن اجازه ثبت سفارش برای چنین کالاهایی بیانگر این موضوع است که کالای مشابه آن از مبادی غیر رسمی وارد کشور شده اند.

فروغان با اشاره به اینکه بعضی افراد با نصب برچسب اروپایی و آمریکایی به بعضی از کالاهای نامرغوب، آن ها را وارد بازار می کنند، می افزاید: وارد شدن کالای قاچاق به داخل کشور باعث می شود که محصولات تقلبی وارد کنیم و به محصولات داخلی آسیب وارد شود.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه افراد، محصولات قاچاق را بدون پرداخت هیچ گونه هزینه عوارض و گمرک، مالیات و..... وارد کشور می کنند، ادامه می دهد: افراد قاچاقچی بدون پرداخت مالیات اقدام به ورود محصولات قاچاق به کشور می کنند که این مهم سبب می شود هزینه مالیات و ...... بر گردن تولید کنندگان واقعی داخلی بیفتد.

افزایش قاچاق کالا با محدود کردن شرایط ورود و خروج کالا / سفراى ما اقتصادى نیستند

تجار ایرانی در دیگر کشورها رفیق هم نیستند

عضو کمیسیون کشاروزی مجلس هم با اشاره به اینکه قرار نگرفتن نام کشور ایران در بین اتحادیه های بین المللی سبب شده که با مشکلات عدیده ای در بخش صادرات مواجه شویم، می گوید: این مهم سبب می شود که محصولات صادراتی ما در کشور مقصد مشمول تعرفه شود که این مهم قدرت رقابت را از تولید کنندگان و صادر کنندگان سلب می کند.

علی اکبری در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه دولت سیاست حمایتی جذابی در حمایت از صادرات ندارد، می افزاید: در جهت حمایت و فروش و صادرات محصولات ایرانی در دیگر کشورها نیاز است تا بخش اقتصادی سفارتخانه ها جذابیت های ویژه ای را برای محصولات ایرانی ایجاد کنند تا به تبع آن، تولید کنندگان و صادر کنندگان بتوانند با کمترین مشکل اقدام به صادرات محصولات کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه اختلاف و نوسانات ارز از دیگر مشکلات و موانع صادرات محسوب می شود می افزاید: نوسانات ارز سبب می شود که پیش بینی تولید کنندگان و صادرکنندگان جهت کسب منافعشان دشوار شود؛ بطوری که این مهم باعث شده این قشر نتوانند گردش مالی مناسبی داشته باشند.

نماینده شیراز با بیان اینکه صادر کنندگان و تجار جهت فروش محصولاتشان باید اخلاق حرفه ای صادرات را رعایت کنند، ادامه می دهد: اما متاسفانه شاهدیم که صادرکنندگان در دیگر کشورها با هدف از میدان خارج کردن رقیب خود محصولاتشان را با کمترین قیمت می فروشند.

عضو فراکسیون امید در ادامه با بیان اینکه رفتار بانک ها از دیگر موانع موجود صادرکنندگان به شمار می رود، می گوید: بانک ها با در نظر گرفتن جرائم و ربح مرکب فشار مضاعفی بر تولید کنندگان و صادر کنندگان وارد کرده اند و سبب شده اند که این قشر در تنگنا قرار بگیرند؛ بنابراین این مهم از رونق بازار بین المللی جلوگیری می کند.

محصولات فارس به نام دیگر استان ها صادر مى شود

حمیدیان نایب رئیس اتاق بازرگانى، صنایع، معادن کشاورزى فارس در گفت و گو با ایلنا مى گوید: شاهدیم که بیشتر محصولات استان فارس به نام دیگر استان ها به کشورهاى سراسر دنیا صادر مى شود، به‌طورى که در بخش محصولات پتروشیمى به دلیل تهاترى که میان پتروشیمى استان فارس و استان بوشهر انجام مى شود، این امر سبب شده که شاهد یک تداخل آمارى باشیم.

محمد صادق حمیدیان به مشکلاتى که در این بخش ایجاد شده است اشاره مى کند و مى افزاید: ارائه تعهد نامه برگشت و فروش ارز با قیمت کمتر از بازار در سامانه نیما و تحمیل هزینه‌هاى صادراتى با ارز آزاد توسط سازمان وابسته به دولت مانند سازمان بنادر و کشتیرانى به صادر کنندگان باعث شده که در حوزه صادرات، تغییرات ناخواسته اى ایجاد شود.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز