خبرگزاری کار ایران

استاندار فارس مطرح کرد:

تغییر اقلیم فارس بستر کاشت درخت خرما را در استان فراهم کرده است

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۵۸۹

استاندار فارس با اشاره به اینکه تغییر اقلیم فارس بستر را برای کاشت درخت خرما و نیز توسعه باغات خرما فراهم کرده است، گفت: کاشت درخت خرما به علت کم آب بر، توان و مقاومت بالا بیش از 30 هزار هکتار سطح زیرکشت باغات و نخلستان‌ها را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایلنا، عنایت‌الله رحیمی در آیین دومین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی خرما اظهار داشت: توسعه اقتصادی، رونق تولید، ایجاد تفاهمنامه و تبادلات اقتصادی، جذب سرمایه‌گذار و بازرگانان و خرید محصولات ارائه‌ شده مهم‌ترین رویکرد و استراتژی یک نمایشگاه موفق است.

استاندار فارس خاطرنشان کرد: استان فارس با تولید سالانه 180 هزار تن رتبه چهارم ازلحاظ سطح زیر کشت خرما مقام سوم را در تولید با اشتغال‌زایی 24 هزار نفر در کشور کسب کرده است.

رحیمی تصریح کرد: میزان صادرات محصولات خرما 50 هزار تن در سال است که کبکاب و زاهدی و دیگر اقلام این استان را در ردیف استان‌های برتر معرفی کرده است که باید در رونق این محصول گام‌های مؤثر و تعیین‌کننده‌ای برداشته شود.

وی بیان داشت: توجه به تولید اقلام بازارپسند شامل نخل مجول، پیارم و کشت بافت که بسیار پربازده و سودآور است از دیگر مواردی که باید موردتوجه قرار گیرد.

استاندار فارس اضافه کرد: دانشگاه شیراز و دیگر مراکز علمی باید در زمینهٔ استفاده و تولید گونه‌های پربازده ورود کنند و همچنین ارائه تسهیلات به باغداران  برای  توسعه نخلیات پربازده و توجه به تبصره 18 فرصت مناسبی برای دستگاه‌هایی تولیدکننده است.

رحیمی ابراز داشت: با تلاش‌های انجام‌شده به‌ویژه تشخیص ذائقه مصرف‌کنندگان خرما و نیز رفتن به‌سوی گونه‌های پربازده جایگاه ویژه‌ای در منطقه  و روند رو به رشد و پیشگام بودن را نسبت به دیگر کشور‌های منطقه به‌ویژه امارات خواهیم داشت.

استاندار فارس گفت: برپایی نمایشگاه‌ها به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی خرما معرف توانمندی‌های فارس در منطقه و مناطق بین المللی است  و در این مورد باید  زنجیره تولید و توزیع را افزایش دهیم.

اشتغال 24 هزار نفر در 13 شهرستان خرماخیز

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه آیین افتتاح نمایشگاه خرما از اشتغال‌زایی 24 هزار نفر  در13 شهرستان خرماخیز استان فارس خبر داد، افزود: شهرستان‌های خرماخیز جهرم، کازرون و قیروکارزین در رأس قراردارند و نیز رتبه استان فارس را در کشور به لحاظ رقم  و تولید خرما به  مقام  سوم افزایش داده است.

محمد مهدی قاسمی اظهار داشت: استان فارس با 30 هزار هکتار زیر کشت خرما با تولید 180 هزار تن در سال جایگاه ویژه‌ای را در کشور  به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: خرمای شاهانی، کبکاب و زاهدی مهم‌ترین محصول خرما در فارس است و در این زمینه بیش از 30 درصدر رطب در این استان برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: توسعه زنجیره تولید، ایجاد صنایع فرآوری، اصلاح باغات و نیز توجه به صادرات محصولات کشاورزی، باغی به‌ویژه خرما در  دستور برنامه‌های اجرایی این سازمان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز