خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

همه کسانی که به ماندگاری کشور فکر می‌کنند باید به فرهنگ و هنر توجه کنند/ افتتاح نخستین خیابان فرهنگ و هنر شیراز بعد از ماه صفر

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۳۶۱

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه وقتی از فرهنگ و هنر سخن می‌گوییم، منظور بخشی از زندگی اجتماعی ملت نیست، گفت: در این بخش از روح ملت حرف می‌زنیم؛ از همین رو همه کسانی که به ایران و آینده کشور، به بقا و ماندگاری فکر می‌کنند باید به فرهنگ و هنر توجه کنند.

به گزارش ایلنا، سید عباس صالحی شامگاه در جمع فرهنگ‌وران و هنرمندان و اهالی رسانه افزود: موضوع فرهنگ و هنر از یک منظر نمادی هویتی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این تلقی رایج را که فرهنگ و هنر حوزه‌ای هزینه‌بر و حمایتی است، نادرست برشمرد و گفت: با تقویت صنایع خلاق که زیرمجموعه فرهنگ و هنر است، می‌توان از این حوزه با عنوان گرداننده چرخ اقتصاد در کشور بهره گرفت.

وی ادامه داد: ایران را هم در گذشته تاریخی‌اش و هم در حال حاضر با مولفه‌های فرهنگی و هنری می‌شناسند؛ در این میان، گرچه ممکن است جسته و گریخته در حوزه‌هایی دیگر راهی باز کرده باشیم، اما هیچ حوزه‌ای مانند فرهنگ و هنر نمی‌تواند هویت ایرانی را چنین شکوفا معرفی کند.

صالحی تصریح کرد: مسئولان باید همواره این نگاه را داشته باشند که گرچه به عنوان عضوی از جامعه فعالیت می‌کنند، اما هیچ عضوی نمی‌تواند بدون روح معنا شود؛ از همین رو نگاه به اثر هنری یا اجرای برنامه‌های فرهنگی صرفا خدمت یا کالای اجتماعی محسوب نمی‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از مشکلات این حوزه نگاه انحصاری است؛ اینکه فرهنگ و هنر را تنها متعلق به بخشی از جامعه بدانیم، حتی اگر به آن تعلق خاطری هم نشان دهیم، دیدگاهی نادرست است.

صالحی خاطر نشان کرد: اگرچه دولت‌ها باید در برخی موارد کمک‌هایی به این حوزه داشته باشند، جریان فرهنگ و هنر امروز در زمینه‌هایی همچون مد و لباس، طراحی، فناوری‌های دیجیتال، غذاهای محلی و... یک حوزه اقتصادی فعال است.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۳۰ میلیون شغل در صنایع فرهنگی در کشورهای عمدتاً توسعه خلق شده بود، ادامه داد: از این تعداد ۲۵ میلیون شغل متعلق به آمریکا، اروپا و ژاپن بوده است؛ همچنین ۱۶ درصد شاغلان در آمریکا در صنایع خلاق فعالیت می‌کنند و گردش مالی این حوزه در این کشور ۶۲۰ میلیون دلار برآورد شده است؛ افزون بر این در اروپا نیز ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در همین زمینه فعال هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با توجه به این آمار، جریان سرمایه‌گذاری از نظر قدرت ارتباطی و صادراتی و ویژگی‌های فراوان این حوزه فرصتی را برای ایران ایجاد کرده است که در این فضا با منابع انسانی قابل توجه، فرصتی ملی خلق کند.

صالحی ادامه داد: بسیاری از صنایع خدماتی می‌توانند در بستر صنایع خلاق حرکت کنند؛ از آن جمله باید به حوزه گردشگری اشاره کرد که می‌تواند هم از صنایع هنری درآمد کسب کند و هم با مردم ارتباطی عمیق برقرار نماید.

وی در ادامه بر موثر بودن ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر تاکید کرد و افزود: ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر یکی از راهکارهای بهره‌گیری از صنایع خلاق که همه اجزای هویتی شهر را درگیر می‌کند و به آن تشخصی می‌بخشد که با معنای فرهنگ تعریف می‌شود و فرصتی برای اقتصاد فرهنگ و هنر ایجاد می‌کند.

وزیر ارشاد ادامه داد: نخستین خیابان فرهنگ و هنر شیراز بعد از ماه صفر آماده افتتاح است و با این رویکرد شکل می‌گیرد که بتوانیم رد پاهای فرهنگ و هنر را در حوزه‌های اقتصادی، اشتغال‌آفرینی و تسهیلات مالی بیشتر ببینیم.  

وی تقویت اقتصاد هنر را در گرو عزم جزمی دانست که اصحاب فرهنگ و هنر باید آن را ایجاد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: تا امروز هزار میلیارد تومان تفاهمنامه استانی امضا شده است که ۹۴ میلیارد تومان آن مربوط به استان فارس بوده است و تایید می‌کند که این حوزه هم هویت‌آفرین و هم اقتصادزاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز