خبرگزاری کار ایران

«ایلنا» از افزایش دوباره قیمت‌ها در مهرماه گزارش می‌دهد؛

شرایط کارگران براى خرید لوازم تحصیل فرزندان مهیا نیست / انتخاب گزینشی تولیدکنندگان روپوش دانش‌آموزان/ افزایش 8 درصدی کتب درسی در سال تحصیلی جدید

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۴۱۸

این روزها و در آستانه مهر ماه‌ دانش‌آموزان و والدین براى خرید لوازم مدرسه و کفش و لباس به تکاپو افتاد‌ه‌ و دست به خرید شده اند اما افزایش قیمت‌ها و نبود قدرت خرید اجازه تهیه تمامی وسایل مورد نیاز محصلان را را به خانواده‌ها نمی‌دهد.

به گزارش ایلنا ،فصل پاییز و اول مهر همیشه با هیجان زیادى بخصوص براى بچه مدرسه‌اى‌ها به همراه دارد؛ از خرید لواز‌م التحریر و تهیه کیف و کفش ورزشی گرفته تا ایستادن در صف مدرسه و نشستن بر روی نیمکت‌های چوبی کلاس. امسال اما گرانى‌های کمر‌شکن و افزایش قیمت علاوه بر لوازم التحریر به دیگر اقلام هم رسیده و هیجان هر ساله را براى خانواد‌ه‌ها و کودکان‌شان به تلخى تبدیل کرده است.

در این زمینه برخى از برندهایى که این روزها بیلبوردهاى بزرگ و متعددى را در سطح شهر به خود اختصاص داده اند، عمدتا بازار هدف خود را طبقه بالا و متوسط رو به بالای جامعه در نظر گرفته و در این میان اقشار متوسط وضعیف جامعه گویی اصلا به حساب نمی آیند در صورتی که در کشورهای دیگر برندها سالی چند بار  اجناس خود را با تخفیف‌های بسیار خوب در معرض فروش قرار می دهند.

 رئیس اتحادیه فروشندگان کیف شیراز مى گوید: در شرایط فعلى مردم آن طور که باید و شاید، از خرید کیف براى فرزندان و دانش آموزان استقبال نمى کنند.

هاشم حق‌نگهدار در گفت و گو با ایلنا مى افزاید: بازار کیف در سال هاى گذشته به مراتب بهتر از سال جارى بود،عواملى مانند تورم، گرانى و ..... سبب شده که مردم در سال جارى   بسیاری قدرت خرید کیف نو براى تحصیل فرزندانشان را نداشته باشند.

وی  ادامه مى دهد: سایز کیف هاى تمام مقاطع تحصیلى با یکدیگر متفاوت است و از پیش دبستانى آغاز مى شود و تا دانشگاه ادامه پیدا مى کند، بنابراین با وجود گرانى هاى موجود، والدین براى خرید کیف، از مقطع ابتدایى اقدام مى کنند و ترجیح مى دهند براى دوره پیش دبستانى فرزند خود خریدى نداشته باشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان کیف شیراز با بیان اینکه در حال حاضر والدین دانش آموزان مقطع ابتدایى در تلاشند تا کیف هاى سال گذشته فرزندان خود را تعمیر کنند و چندان از خرید کیف نو استقبال نمى کنند، ادامه مى دهد: هر چند که دانش آموزان دختر مدارس در مقاطع راهنمایى و دبیرستان بیشتر ترجیح مى دهند به صورت سالانه کیف نو بخرند.

حق نگهدار با اشاره به اینکه وضع بازار کیف در شیراز متوسط رو به پایین است، ادامه مى دهد: این در حالى است که میزان فروش کیف در سال جارى نسبت به سال گذشته در شیراز حدود 50 درصد کاهش داشته است.

 فروش مغازه‌هاى لباس فروشى به صفر رسید

رضایى رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز هم در ادامه با بیان اینکه بازار پوشاک شیراز براى مهر ماه و مدارس به انحصار آموزش و پرورش در آمده است، مى گوید: آموزش و پرورش استان برای فروش لباس مدارس دانش آموزان، تفاهمنامه‌ای با تولید کنندگان امضا کرده که به واسطه آن تولید‌کنندگان پس از تولید لباس فرم دانش‌آموزان آنها را در اختیار مدارس قرار می‌دهند تا دانش آموزان بتوانند آن را  از مدارس تهیه کنند.

وى با بیان اینکه فروش مغازه هاى لباس فروشى شیراز در مهر ماه به صفر مى رسد، ادامه مى دهد: با این حساب مغازه‌هاى لباس فروشى شیراز هیچ نقشى در فروش لباس دانش آموزان مدارس ندارند. تعدد مغازه‌هاى لباس فروشى، ضعیف بودن اقتصاد مردم و عدم استقبال مسافران از لباس هاى ایرانى سبب شده فروش لباس در شیراز به شدت کاهش یابد.

وى با بیان اینکه بازار لباس فروشى در شیراز سوت و کور است، ادامه مى‌دهد: اگرچه افراد و مردم در حال چرخیدن در مغازه‌ها هستند، اما هیچ محصول و جنسى از مغازه ها خریدارى نمى‌شود.

شرایط کارگران براى خرید لوازم تحصیل فرزندان مهیا نیست / انتخاب گزینشی تولیدکنندگان روپوش دانش‌آموزان/ افزایش 8 درصدی کتب درسی در سال تحصیلی جدید

شرایط کارگران براى خرید  مناسب نیست

عضو شوراى عالى کار هم در ادامه از ضعیف بودن قدرت خرید کارگران خبر مى دهد و با بیان اینکه امسال قیمت محصولات لوازم التحریر افزایش داشته، مى‌گوید: در حال حاضر وضع اقتصادى کارگران براى خرید وسایل براى فرزندان دانش‌آموز خود مناسب و مطلوب نیست.

مهرزاد مویدی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه دولت باید برای حمایت از کارگران، یارانه اى را براى خرید لوازم التحریر و وسایل تحصیل فرزندان آنها اختصاص دهد، مى افزاید: در حال حاضر شرایط کارگران براى خرید لوازم تحصیل فرزندان مناسب نیست، چرا که آنها همواره با مسایل و مشکلات مختلفى دست و پنجه نرم مى کنند.

وى با بیان اینکه به تعویق انداختن حقوق کارگران در بعضى از کارخانه هاى استان هم باعث شده که این قشر با مشکلات عدیده اى مواجه شوند و نتوانند لوازم تحصیل فرزندانشان را تهیه کنند، ادامه مى دهد: زمانى که کارگران حقوق خود را کامل دریافت نمى کنند و کارخانه ها تنها 50 الى 60 درصد حقوق کارگران را مى پردازند،  این قشر نمی‌توانند از عهده  خرج  و مخارج  فرزندان دانش آموز خود بر بیایند.

افزایش 8 درصدى قیمت کتب درسى

زعفرانی،نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و کتابفروشان شیراز هم با بیان اینکه قیمت کتب درسى نسبت به پارسال تنها 8 درصد افزایش قیمت داشته، عنوان مى‌کند: اگر دولت یارانه کتب درسى را تامین نمى‌کرد، قیمت‌ها حداقل دو برابر مى‌شد.

گزارش: محمدرضا طاهری

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز