خبرگزاری کار ایران

اشرف بروجردی مطرح کرد؛

رعایت حقوق دیگران با نگاهی به رویکرد امام سجاد (ع)

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۰۰۱

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران به بررسی رعایت حقوق دیگران با نگاهی به رویکرد امام سجاد(ع) پرداخت.

به گزارش ایلنا، اشرف بروجردی در همایش ملی رساله الحقوق امام سجاد (ع) که در شهرستان مهر برگزار شد، در خصوص رعایت حقوق دیگران با نگاهی به رویکرد امام سجاد (ع)، اظهار کرد: جامعه ما بیشتر مناسک زده است تا اینکه بخواهد معارف اصیل اسلام را در بطن جامعه در اذهان مردم شاهد باشیم.

وی در خصوص حق اعضای خانواده از نگاه حضرت سجاد(ع) را مورد توجه قرار داد و افزود: تا خانواده را نتوانیم متعالی کنیم نمی توانیم جامعه را متعالی کنیم، 50 حق را حضرت سجاد(ع) در رساله الحقوق می‌شمارند.

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران عنوان کرد: دریافت و خوب زیستن را باید بر اساس معرفت و معرفت را بر اساس حقیقت تجربه کرد، اما حقیقت چیست.

وی خاطرنشان کرد: حضرت سجاد(ع) در آموزه های خود 50 حق را بر می شمارد که در خوب زیستن شکل می‌گیرد، نخست در حق خداوند سخن می‌گوید و شان او را تکریم می‌کند، چنین خدایی را چگونه باید پاسداشت و چه رابطه ای را باید با او برقرار کرد حضرت نخستن آن را پرستش خداوند می داند.

بروجردی در خصوص حقوق اعضای خانواده ابراز کرد: کسی که غیر خدا را شریک خدا قرار می دهد خوب تربیت نیافته است و کودکان اگر درون خانواده برخورد با یکدیگر را نیاموزند تربیت را فرا نخواهند آموخت،

وی حق مادر را یکی دیگر از موارد برشمرد و گفت: حق مادر این است که بدانی او تو را حمل کرده است و از میوه دلش به تو خورانده است او همه اعضای خود را با شادمانی سپر جان تو ساخت و همه درد ها و سختی ها را به جان تحمل کرد.

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران به حق پدر اشاره و بیان کرد: پدر ریشه است و تو شاخه، حقی که پدر از تو دارد باید از او سپاس گذاری کرد، والدین واسطه فیض الهی بر فرزندان هستند، احسان به والدین به عبادت خداوند شمرده شده است.

وی حقوق فرزند بر والدین را مورد توجه قرار داد و افزود: دعا یکی از حقوق فرزند بر والدین است، عمده مباحث حضرت ابراهیم دعا است، هنگامی بررسی می کنیم مشاهده می کنیم که آموزه های حضرت جنبه مناسکی ندارند بلکه جنبه معرفتی و شناخت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز