خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی:

پاسداشت مشاهیر و احیای اماکن فرهنگی و تاریخی در دستور کار قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۷۱۶

در دیدار دوجانبه رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با مدیریت شهری شیراز، پاسداشت مشاهیر و احیای اماکن فرهنگی و تاریخی در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در دیدار با مدیریت شهری با بیان اینکه خروجی فعالیت‌های این انجمن نیز موجبات تقویت هویت ملی ایرانی و اسلامی ما را فراهم آورده است، اظهار کرد: این انجمن با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و مجلس شورای اسلامی به بحث احداث و احیای آرامگاه‌های مفاخر و مشاهیر فرهنگی ایران ورود کرده است.

محمود شالویی با بیان اینکه در استان فارس نیز بنا داریم تا آرامگاه‌های میر سید شریف جرجانی و شیخ روزبهان را به‌عنوان دو چهره مهم و تأثیرگذار در سپهر فرهنگی کشور احیا و مرمت کنیم، به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر پاسداشت مفاخر برای آشنایی نسل جوان با پیشینه تاریخی، مذهبی، علمی و فرهنگی خود تأکید کرد.

به گفته این مقام فرهنگی؛ با توجه به ظرفیت‌های این خطه نظیر مضجع شریف حضرت شاهچراغ(ع) و حضور مفاخر بزرگی همچون حافظ، سعدی و ملاصدرا که جایگاه ویژه‌ای در شناسنامه فرهنگ کشور دارند، ضرورت دارد توجه به پاسداشت مفاخر فرهنگی و دینی و معرفی دوباره این بزرگان به عموم مردم و جوانان انجام شود.

او  افزود: مفاخر فرهنگی و دینی ما از هم جدا نیستند و در مدیریت فرهنگی کشور نیز به این مهم توجه شده است؛ چراکه ضرورت دارد نسل جوان ما شاهد این پیوستگی باشد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درخواست ما این است که شهردار شیراز با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی و گردشگری استان با محوریت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، فعالیت‌های مرتبط با مفاخر و مشاهیر و احیا و مرمت امکنه تاریخی و فرهنگی استان فارس و شهرستان شیراز را ساماندهی کنند.

احداث پارک مفاخر، اجرای برنامه‌ها و نشست‌های بین‌المللی، استفاده از ظرفیت گردشگران فرهنگی و توجه ویژه به نصب تندیس‌های مفاخر و مشاهیر در ورودی شهر شیراز برای آشنایی بیشتر گردشگران با بزرگان ایران‌زمین از اقداماتی بود که رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از مسئولان اجرایی استان انتظار داشت.

قائم‌مقام شهردار شیراز نیز در این دیدار بر تلاش شهرداری برای پاسداشت مفاخر و احیای آرامگاه‌های فرهنگی تأکید کرد.

آرش فرج زاده از تدوین اطلس فرهنگی شهر شیراز خبر داد و افزود: با توجه ویژه‌ای که به بافت تاریخی و پیرامون حرم‌های مطهری وجود دارد، باید هدف به‌صورت عملیاتی مشخص و مقدمات تفاهم‌نامه بین انجام شود.

معاون فرهنگی شهردار شیراز نیز در این جلسه با ابراز امیدواری از اینکه باید دِین خود را به مشاهیر و مفاخر بی‌مانند شیراز ادا کنیم، گفت: برای ثبت باغ‌موزه مشاهیر دو مکان مطرح و در حال بررسی است که یکی مکان باغ ملی که خود، گذری گردشگری و فرهنگی است و دیگری آرامستان تاریخی دارالسلام است که می‌تواند به‌عنوان باغ مزار مفاخر در نظر گرفته شود.

محمدعلی چوبینی ادامه داد: تدوین دانشنامه شیراز را نیزدر دستور کارداریم که برش جدی آن در حوزه مشاهیر و مفاخر است.

او با توجه به موضوع ساخت سردیس مفاخر تصریح کرد: باید به مفاخر زنده توجه بیشتری کنیم.

شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز نیز در این جلسه اظهار کرد: در بافت تاریخی این کلان‌شهر که مظهر مهم مفاخر فرهنگی استان است، شاهد نوعی انقلاب عمرانی گسترده هستیم که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است.

علی مصلی‌نژاد بیان کرد: در سال جدید نیز بودجه هزار میلیاردی برای آن در نظر گرفته‌شده و بسیاری پروژه‌های عمرانی این بافت نیز مرتبط با مفاخر و مشاهیر فرهنگی است.

او اضافه کرد: حرم‌های مطهر نیز به‌عنوان نمادهای دینی در این بافت حضور دارند و برای مرمت و احیای این بقاع متبرکه نیز باید اقدامات عمرانی صورت بگیرد.

در دیدار دوجانبه رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با مدیریت شهری شیراز، پاسداشت مشاهیر و احیای اماکن فرهنگی و تاریخی در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز