خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

افزایش نرخ ارز به افزایش صادرات غیر نفتی منجر نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۶۵۵

توسعه پایدار صادرات غیرنفتی مستلزم ثبات نرخ واقعی ارز است که این امر به مفهوم تعدیل متناسب نرخ ارز با تورم و خودداری از تثبیت مصنوعی آن است.

نوسانات نرخ اسمی و واقعی ارز سرمایه‌گذاری و تولید را برای صادرات با نااطمینانی و ریسک رو به رو می‌سازد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افزایش شدید نرخ اسمی در سال‌های ۹۱ و ۹۲ اگرچه نرخ واقعی ارز را در کوتاه مدت افزایش داد اما افزایش قیمت‌های داخلی در این سال‌ها و در نیمه اول سال ۹۳، به سرعت نرخ واقعی ارز را به سطحی کمتر از سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ رساند.

هر چند این موضوع برای صادرات مفید است اما بر اساس تجربه گذشته در سال‌های قبل نمی‌تواند منجر به جهشی بزرگ در صادرات غیرنفتی شود.

بر اساس جدول زیر از نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی و OECD و گمرک ج. ا. ا. ایران به خوبی نشان می‌دهد که ثبات نسبی نرخ اسمی ارز در نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ همراه با تورم داخلی منجر به کاهش تدریجی نرخ واقعی ارز شده است، گرچه هنوز انگیزه برای افزایش صادرات وجود داشته است.

۱۳۸۵

۱۳۸۶

۱۳۸۷

۱۳۸۸

۱۳۸۹

۱۳۹۰

۱۳۹۱

۱۳۹۲

شهریور ۱۳۹۳(برآورد)

نرخ اسمی دلار

۹۲۲۶

۹۳۵۷

۹۶۷۷

۹۹۷۹

۱۰۶۰۱

۱۳۵۶۸

۲۶۰۵۹

۳۱۸۳۹

۳۲۰۰۰

شاخصPPI

۴۲.۸

۴۹.۲

۵۹.۵

۶۳.۹

۷۴.۵

۱۰۰

۱۳۲.۴

۱۷۸.۱

۲۰۶.۱

PPI*امریکا

۸۹.۲

۹۳.۵

۱۰۲.۶

۹۳.۶

۱۰۰

۱۰۸.۸

۱۰۹.۴

۱۱۰.۱

۱۱۱

نرخ واقعی ارز

۱۹۲۲۸

۱۷۷۸۲

۱۶۶۸۶

۱۴۶۱۷

۱۴۲۲۹

۱۴۷۶۱

۲۱۵۳۲

۱۹۶۸۳

۱۷۲۴۲

صادرات غیرنفتی بدون میعانات

۱۳

۱۵.۳

۱۸.۳

۲۱.۳

۲۶.۵

۳۳.۸

۳۲.۵

۳۱.۲

۱۶.۷

همچنین از دیگر دلایلی که می‌توان برای عدم افزایش صادرات غیرنفتی در سال ۹۱ و ۹۲ برشمرد می توان به تحریم‌های بین‌المللی به ویژه در خصوص محصولات پتروشیمی و خودرو، افزایش هزینه مبادله کالاهای صادراتی و نهاده‌های وارداتی مورد استفاده در تولیدات صادراتی، کم کشش بودن عرضه صادرات نسبت به قیمت ارز در کوتاه مدت و کاهش تولیدات صنعتی در ایران و رکود اقتصادی در جهان و کاهش قیمت های جهانی اشاره کرد.

در این میان نوسانات نرخ اسمی و واقعی ارز سرمایه‌گذاری و تولید برای صادرات را با نااطمینانی و ریسک رو به رو می‌سازد و همچنین پنج برابر شدن شاخص قیمت تولیدکننده طی دوره فوق علت اصلی کاهش مزیت رقابتی قیمتی تولیدات کشور است که باید برای توقف رشد آن چاره‌اندیشی کرد.

آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که توسعه پایدار صادرات غیرنفتی مستلزم ثبات نرخ واقعی ارز است که این امر به مفهوم تعدیل متناسب نرخ ارز با تورم و خودداری از تثبیت مصنوعی آن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز