خبرگزاری کار ایران

«فرجی‌راد» در گفت‌وگو با ایلنا:

نگرانی‌های ترامپ زیادتر شده است/ برکناری «برایان هوک» چراغ سبز ترامپ به ایران برای مذاکره پیش از انتخابات بود/ بایدن دوره ریاست جمهوری راحتی نخواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۰۸۶

تحلیل‌گر مسائل آمریکا ضمن تحلیل سخان اخیر ترامپ مبنی بر مذاکره با ایران و دخالت دول خارجی در انتخابات آمریکا به آثار این سخنان در انتخابات آمریکا و روابطش با ایران پرداخت.

«دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در نشست خبری اخیر خود با بیان اینکه در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو، خیلی سریع با ایران به توافق خواهد رسید، ادعا کرد: «ایران برای توافق خود را به آب و آتش می‌زند ولی آنها منتظر هستند ببینند چه پیش می‌آید چراکه تمایل بیشتری دارند که با بایدن معامله کنند.»

وی همچنین در واکنش به گزارش ادعایی مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در خصوص تلاش ایران، روسیه و چین برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور گفت: «معتقدم که آخرین فردی که روسیه خواستار روی کار آمدن او خواهد بود، دونالد ترامپ است چرا که هیچ‌کس به اندازه من در برابر روسیه سخت‌گیر نبوده است».

«عبدالرضا فرجی‌راد» تحلیلگر مسائل سیاست خارجه درباره سخنان اخیر ترامپ و موضوع توافق با ایران اظهار داشت: با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا نگرانی‌های ترامپ زیادتر شده است و این موضوع از چهره و حالات عصبی او کاملا مشخص است. او حدود ده درصد از بایدن عقب است و این نگرانی را دارد که کشورهای خارجی ممکن است ضرر بیشتری به وی به برساند و آنقدر این موضوع را تکرار کرده است که خودش هم باورش شده این مسئله جدی است، لذا در حال حاضر ترامپ به دنبال این است که ایران را به گونه‌ای آرام کند که به خیال خودش در انتخابات تاثیرگذار نباشد.

وی افزود: ترامپ تلاش دارد این پیام را به ایران بدهد که علیرغم اینکه ایرانی‌ها منتظر هستند تا با جو بایدن به توافق برسند، اما اگر او نیز رئیس‌جمهور شود به سرعت با ایرانی‌ها به توافق خواهد رسید. همچنین می‌خواهد شایعاتی که در مورد برخورد تند ترامپ در دور دوم علیه ایران مطرح است را خنثی کند؛ کنار گذاشتن برایان هوک نیز در همین ارتباط است. 

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: یعنی اگر سخنانش را چراغ سبز آرام‌کننده اوضاع تلقی کنیم، رفتن برایان هوک و انتخاب جانشین او که کارش مسائل ونزوئلا بوده و ایران را نیز به او محول کرده‌اند، این پیام را دارد که نمی‌خواهد تا انتخابات اوضاع را متشنج و ایران را عصبانی کند؛ یا اینکه ایران هم دخالت ادعایی آنها در انتخابات آمریکا با چینی‌ها همکاری کند.

وی تصریح کرد: چین به صورت جدی با ترامپ در افتاده است و تلاش می‌کند روی انتخابات آمریکا اثر بگذارد، برخلاف روسیه که روی رای بایدن اثر منفی می‌گذارد. لذا ترامپ نگران است که ایرانی‌ها دست به اقداماتی بزنند که میزان رای او بیش از آنچه که پایین است، ریزش کند.

سفیر پیشین ایران در نروژ با بیان اینکه برآیند ترامپ این است که با انجام این کارها در این سه ماه باقی مانده تا انتخابات، ایرانی‌ها وارد مذاکره با او شوند، بیان داشت: ترامپ معتقد است که اگر قدم‌هایی بردارد و صحبت‌های مثبتی انجام دهد، از سویی برایان هوک را هم عزل کند شاید ایرانی‌ها ترغیب به مذاکره شوند. آمریکای ترامپ در سیاست خارجی خود دستاوردی نداشته و بسیار نیازمند مذاکره با ایران است، هر چند که هدف اصلی ترامپ بر اساس آنچه که در نظر اوست کاهش دخالت خارجی در انتخابات آمریکا است که در این میان نیز ایران یا دخالت نکرده و دخالتی هم انجام نمی‌دهد، اما هدف او کاهش یا از بین بردن دخالت‌های خارجی است.

وی ادامه داد: ترامپ تلاش دارد با تغییراتی که در میز مربوط به ایران در وزارت خارجه انجام داده، امیدهایی را ایجاد کند. از سویی آقای آبرامز جانشین برایان هوک، هنوز هیچ صحبت منفی راجع به ایران نداشته و ممکن است تا انتخابات نیز او را کنترل کنند.

سفیر پیشین ایران در نروژ  درباره اینکه به نظر می‌رسد ایران بیشتر تمایل دارد بایدن روی کار بیاید، آیا بایدن برای ایران بهتر خواهد بود، گفت: ایرانی‌ها علاوه بر این که اذیت شده‌اند، اعتماد خودشان را نسبت به ترامپ از دست داده‌اند؛ چراکه کنش‌ها و رفتارهای احمقانه ترامپ باعث شده بسیاری از مردم زیر خط فقر بروند و دلار ۳۸۰۰ تومانی تبدیل به ۲۵ هزار تومان شود. طبیعتاً کینه تهران نسبت به آمریکا وجود دارد.

این تحلیل‌گر مسائل ژئوپلیتیک اضافه کرد: ترامپ می‌خواهد بگوید ایران که می‌خواهد بعد از انتخابات با جو بایدن که احتمالاً در انتخابات موفق می‌شود مذاکره کند، خب همین حالا بیاید با من مذاکره کند، چرا که من بعد از انتخابات هم می‌خواهم مذاکره کنم. از سویی نیز می‌خواهد القا کند که در انتخابات پیروز می‌شود، بنابراین این فرصت سه ماه تا انتخابات را نیز از دست ندهیم. ترامپ تاکید دارد بگوید چه جو بایدن، چه ترامپ قبل از انتخابات و چه ترامپ بعد از انتخابات همه یکی هستند بنابراین بیایید پیش از انتخابات مذاکره کنیم تا ما نیز از آن در تبلیغات انتخابات بهره ببرم.

وی درباره اینکه برخی معتقدند بایدن بهتر از ترامپ خواهد بود، اظهار داشت: بایدن راه ترامپ را نمی‌رود چرا که آنها اعلام کردند به برجام بازمی‌گردند، البته ممکن است که شروطی را آن‌زمان اعلام کنند اما بایدن تاکید کرده است که به برجام باز می‌گردد.

فرجی‌راد تاکید کرد: ممکن است شروطی بگذارند، اما ایران مقاومت می‌کند و در نهایت این تحریم‌ها نمی‌تواند ادامه داشته باشد چراکه اگر آمریکا چیزی بیشتر از برجام بخواهند دوباره روابطشان با اروپا، چین و روسیه دچار تنش می‌شود  و یا اگر بخواهند خواسته دیگری، مانند مسائل موشکی ایران را زیر مجموعه برجام قرار دهند، ایران قبول نکرده و زیر بار نمی‌رود و در نهایت اوضاع متشنج می‌شود.

وی یادآور شد: با این وضعیت اقتصادی که آمریکا ۴۵ تا ۵۰ میلیون بیکار دارد، هیچ درگیری به نفعش نیست.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی با بیان اینکه حتی اگر بایدن رئیس‌جمهور شود دوره ریاست جمهوری راحتی نخواهد داشت، بیان کرد: هر چند که ممکن است از برنده شدن خوشحال شود، اما بعد از خوشحالی روزهای اول، دوره‌ای سخت خواهد آمد، چرا که حداقل در دوره بایدن آمریکا از رکود بیرون نخواهد آمد و آمریکا گرفتاری بزرگ خواهد داشت.

وی افزود: یعنی نقطه ضعف‌های دوره ترامپ‌ برای دوره بایدن می‌ماند که در طول چهار سال خیلی می‌توان روی این نقطه ضعف‌ها کار کرد. همچنین  بایدن اگر بخواهد در بیرون از مرزها با چین، ایران و دیگر کشورها هم دعوایی داشته باشد، کار بسیار سخت می‌شود.

فرجی‌راد گفت: دموکرات ها به صورت استراتژیک با چین برخورد می‌کنند و در دوره اوباما دموکرات‌ها از خاورمیانه در حال جمع کردن و کوچ به سمت شرق دور بودند، لذا با چین مشکل خواهند داشت که البته مسئله قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین نیز یک بخشی از آن خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز