خبرگزاری کار ایران

ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

امیدوارم با الهام از رهنمودهای رهبر انقلاب در وقایع اخیر نقشه‌های شوم دشمنان را نقش بر آب کنیم/ آحاد مردم با هر عقیده‌ای باید مورد لطف باشند/ اصلاح قیمت حامل‌های انرژی یک ضرورت اقتصادی اجتناب‌ناپذیر است

asdasd
کد خبر : ۸۴۳۰۴۷

خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: امیدوارم با الهام از رهنمودهای حیات بخش رهبر انقلاب در وقایع اخیر، راه را برای تحکیم وحدت ملی و انسجام صفوف ملت ایران هموار و بر اقتدار ملی بیفزاییم و نقشه‌های شوم دشمنان را نقش بر آب کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: در خصوص وقایع اخیر و دیدگاه رهبر انقلاب نامه امیرالمونین(ع) به مالک اشتر را مورد بحث قرار می‌دهم؛ توجه به کلمات امیر بیان علی بن ابی طالب(ع) و تلاش برای آراستگی به آن بلندترین گام برای آراستگی به سعادت و حرکت جامعه به سمت عدالت و پیشرفت و اقتدار است. این نامه حاوی اندیشه و رویکرد سیستمی برای تجزیه و تحلیل دقیق فرصت‌ها و تهدیدها، محدودیت‌های بیرونی و نقاط ضعف و قوت درون سازمان است. در فرازی امیرالمومنین در توصیف مالک اشتر می‌گوید مالک تو شخصیتی هستی که من برای اقامه دین از تو یاری می‌طلبم. خوشا به حال کسانی که بازوی رهبر انقلاب برای اقامه دین هستند و نمی‌توان به این جایگاه دست یافت، مگر اینکه انسان دین را در جان خود اقامه کند تا بازوی نظام اسلامی برای اقدامه دین شود. ما در نظام اسلامی نیازمند مدیرانی هستیم که دین‌مدار باشند تا برای اقامه دین نقش ایفا کنند.

وی افزود: علی(ع) خطاب به مردم مصر می‌نویسد مردی را برای شما برگزیده‌ام که در دوران سخت در دوران ناامنی و در شرایط تهدیدهای اقتصادی خواب دیدگان او را نمی‌رباید. کجا هستند مدیرانی که نخوابند تا مردم آسوده بخوابند. اقتدارآفرینان دفاع مقدس خواب را بر دیدگان خود حرام کردند. برای این مرد شجاع و دلیر علی ابن ابی طالب(ع) می‌نویسد مالک رحمت و محبت و لطف به مردم تار و پود وجود تو را فراگیرد. کارگزاران نظام اسلامی باید اینگونه باشند. آحاد مردم و آحاد شهروندان با هر عقیده‌ای باید مورد لطف باشند و کارگزاران را خادمان صادق ملت ببینند. امام می‌گویند مالک مردم در جامعه اسلامی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یا مسلمان هستند و برادر دینی تو هستند یا مسلمان نیستند و انسان هستند. حکمرانان مسلمان برای انسان ارزش قائل هستند. انسانیت در نظام اسلامی محترم است.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: افسر عراقی سیدآزادگان را شکنجه کرد و وقتی نماینده صلیب سرخ آمد اخوی بزرگوار تمجید نمودند و بعد که نماینده صلیب سرخ رفت، آن افسر آمد نزد ابوترابی گفت ما تو را شکنجه می‌دهیم چرا از زشتی‌ها نگفتید؟ گفت ما و شما مسلمان هستیم و شکایت برادر مسلمان را نزد کافر نمی‌بریم. ما باید کرامت انسان‌ها را ارج بنهیم. بعد می‌فرماید مالک از مردم گاهی لغزش سر می‌زند و ناملایمات عارض می‌گردد. می‌فرماید مالک مردم گاهی با عمد و گاهی به اشتباه گرفتار خطا می‌شوند آن جا که عامدا دچار خطا شدند آنها را تا می‌توانی دچار عفو قرار بده و این را ما در کلمات رهبر عالیقدر دیدیم.

وی ادامه داد: این شاگرد برگزیده مدرسه نهج البلاغه مرقوم می‌دارند شهروندان عادی که بدون داشتن نقشی در اعتراضات در میان درگیری‌ها جان باختند در حکم شهید محسوب بشوند که اندیشه تمدن ساز است. دنیا بداند انقلاب اینگونه به جامعه نگاه می‌کند. در خصوص قربانیانی که در جریان تظاهرات به هر نحو جان خود را از دست داده‌اند موضوع پرداخت دیه و دلجویی از خانواده آنها در دستور کار قرار بگیرد. امت حزب الله، امامان جمعه و مردم متدین شما پیشگام این رهنمود الهام بخش باشید. توجه به آلام خانواده‌های آسیب دیده در اولویت کارهای شما قرار بگیرد و گزارش آسیب‌ها را به هیات تعیینی دولت ارسال بفرمایید. علی (ع) می‌فرماید مالک آنگونه با آنان رفتار کن که دوست داری خدا با تو رفتار کند. مالک از هیچ بخشودگی پشیمان نباش و بر مجازات کاری که راه گریز دارد هرگز شتاب ننما.

وی تاکید کرد: امیدوارم با الهام از این رهنمود حیات بخش راه را برای تحکیم وحدت ملی و انسجام صفوف ملت ایران هموار و بر اقتدار ملی بیفزاییم و نقشه‌های شوم دشمنان را نقش بر آب بنماییم.  

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران ضمن تشکر از ارائه گزارش شهرداری تهران گفت: با توجه به دو موضوع مهم و جدی قیمت سوخت و آلودگی هوا که امروز با آن مواجه هستیم و نقش زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل عمومی در رویارویی با این دو مساله مهم نکاتی را در خصوص قطار شهری اشاره می‌کنم؛ به همت متخصصین کشور، مدیران کارآزموده و تجربه بزرگ و موفق و با همراهی بخش‌های مختلف در حوزه قطار شهری تحول ایجاد شده است و جامعه مهندسی کشور هزینه ساخت هر کیلومتر قطار شهری را به کمتر از ۵۰۰ میلون تومان کاهش داده است و امروز با فاصله، کمترین هزینه ساخت مترو در دنیا در اختیار ملت ایران است.

وی ادامه داد: هنگام پیروزی انقلاب گامی برای ین وسیله حمل و نقل عمومی گره‌گشا برداشته نشده بود اما امروز تهران با ۲۴۰ کیلومتر طول مترو، پانزدهمین شهر دنیا در برخورداری از این وسیه است و به لحاظ خطوط در حال ساخت پنجمین کلانشهر دنیا هستیم. اینها دستاورد جمهوری اسلامی و مدیریت برآمده از دانش و تعهد است. همانطور که شهردار تهران اشاره فرمودند با اجرای طرح اخیر در افزایش نرخ سوخت، حدود ۱۱ درصد افزایش بهره‌برداری از مترو را داشته‌ایم و هر خط مترو تا حدود ۱۰ درصد عوامل تاثیرگذار در آلودگی را کاهش می‌دهد.

وی افزود: طبق گزارشی که اخیرا دیدم، از ابتدای اجرای طرح در همین چند روز، عبور و مرور ۲۰۰ هزار خودروی تک سرنشین کاهش یافته است؛ آثار طرح را ببینید. قدم‌های درست برداریم، کشور با تحول عظیم در همه حوزه‌ها روبرو می‌شود منتها مسئولین بدانند سیاست‌های افزایش قیمت به تنهایی گره‌گشا نیست و باید سیاست‌های غیر قیمتی را در نظر گرفت و باید از درآمد حاصل از اجرای طرح اخیر خصوصا امکان صادرات مازاد بنزین به دست آمده واگن‌های مورد نیاز متروهای کلانشهرهای کشور را در بالاترین سطح ممکن تامین بنمایند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: اگر می‌خواهید مصرف سوخت کاهش پیدا کند. اگر می‌خواهید محیط زیست سالم داشته باشیم باید مردم احساس کنند حمل و نقل عمومی مناسب در دسترس آنها است. البته یکی از انتقادها به این طرح این است که شاهد بسته بزرگ سیاست نیستیم.

وی ادامه داد: در خطبه گذشته اشاره کردم یارانه‌های پنهان و‌ آشکار در بودجه ۱۳۹۸ حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است . مجموع یارانه پنهان پرداختی به فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی از سال ۱۳۸۰ تا پایان ۱۳۹۵ یعنی در ۱۵ سال حدود ۹۰۱ میلیارد دلار برآورد می‌گردد؛ یعنی معاول ۲۰ سال درآمد صادراتی نفت؛ ما منابع خودمان چه می‌کنیم؟ اگر نرخ بنزین تغییر نمی‌کرد از سال ۱۳۹۸ تا پایان ۱۴۱۲ یعنی در طول ۱۴ سال آینده معادل ۴۲۰میلیارد دلار یارانه فقط بنزین محاسبه می‌شود.

وی افزود: عسلویه را می‌شناسید؛ می‌دانید عسلویه در اقتصاد ایران چه نقشی دارد. به قیمت امروز ساخت مجموعه پالایشگاه عسلویه حداکثر ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار منبع می‌خواهد یعنی با یارانه می‌توان ۴ عسلویه ساخت. هزینه ساخت پالایشگاه فوق مدرن ستاره خلیح فارس ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار است و می‌توان ۱۱۰ پالایشگاه فوق مدرن ستاره خلیح فارس ساخت که در طول سه سال بازگشت سودش بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار است. اینکه ایران یک ظرفیت استثنایی است و کشور باید به اقتصاد برتر قاره آسیا تبدیل شود؛ قطعا با مدیریت و هدایت رهبر انقلاب این واقعیت رخ خواهد داد.

ابوترابی‌فرد گفت: این است که از نگاه تمامی صاحب‌نظران، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی البته  براساس مبنا، اصول و مبانی صحیح و جامع یک ضرورت اقتصادی اجتناب‌ناپذیر است که به رشد اقتصاد ملی و بسط عدالت اجتمای می‌انجامد . بهره دهک اول از انرژی بنزین بیش از ۲۳ برابر دهک پایین است یعنی از جیب ملت ایران و فقرا به اغنیا کمک می‌کنید. به خدا سوگند این راه اداره کشور نیست. مفاسد مهمی که امروز از آن یاد می‌شود مهم و جدی است وباید به طور قاطع به آن پرداخت و از ریشه سوزاند اما آنچه از ثروت کشور میسوزد به مراتب مهمتر است.

وی ادامه داد: حقیر در مقام تبیین قصورات احتمالی در جرای این طرح نیستم اما ناچار هستم اشاره کنم که نباید این امر مهم را که می‌توانست با اجماع نخبگان سیاسی و علمی و حمایت ملت بزرگ، تقشه راه وحدت و اقتدار ملی گردد را به بستری براس سوءاستفاده بیگانگان تبدیل کرد. اگر حضور به هنگام برآمده از عقلانیت، شجاعت و دیانت رهبر انقلاب نبود و اجرای این طرح به هر دلیلی با شکست روبرو می‌گردید علاوه بر افزایش معنادار آسیب‌ها و خسارت‌های سیاسی، مفهوم سیاست‌گذاری دولت دوازدهم در حوزه اقتصاد بسته می‌شد و دیگر این دولت از کمترین ظرفیت برای مدیریت اقتصادی بهره‌ای نداشت. درست بیاموزید؛ سران قوا، احزاب و جریان‌های سیاسی کشور سیاست را با دیانت پیوند بزنند.  

وی افزود: شعار آسمانی مرد سیاست و فقاهت آیت‌الله شهید سیدحسن مدرس را که فرمود سیاست ما عین دیانت ماست شعار خود قرار دهید؛ در چهارچوب آموزه‌های قرآن و عترت گام برداریم و انتخابات پیش روی مجلس را به میدان مسابقه برای خدمت و حراست از منافع ملی و ارزش‌های ملی و انقلابی و خلق اقتصاد مقاوم تبدیل کنیم.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران ضمن گرامیداشت روز دانشجو نیز گفت: ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به عنوان روز دانشجو یادآور ایستادگی  و مقاومت جامعه دانشگاهی کشور در برابر دیکتاتوری نظامی وابسته به آمریکا و یادآور آغاز رویارویی خونین دانشجویان با استعمار آمریکا است. همزمان با ورود معاون رئیس‌جمهور آمریکا به تهران برای خضور در جشن پیروزی کودتا در برابر دولت ملی دکتر مصدق، دانشگاه تهران خط ایستادگی در برابر استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا را با تقدیم سه شهید آغاز نمود. در شرایطی شاهد حرکت جنبش دانشجویی بودیم که برژینسکی، مشاور سیاست خارجی پیشین آمریکا می‌نویسد روزولت رئیس‌جمهور وقت آمریکا انگشت خود را روی تقشه خاورمیانه نشانه می‌رود و خطاب به سفیر بریتانیا می‌گوید نفت ایران مال شماست، نفت عراق و کویت را با هم شریک خواهیم بود اما آنچه مربوط به عربستان است مال ماست؛ اینگونه ثروت ملت‌های منطقه را تقسیم کردند. ایستادگی در برابر نظام سلطه ایتادگی در برابر قرن‌ها زیاده‌خواهی است. 

وی ادامه داد: امروز در جامعه علمی و دانشگاهی ایستادگی در برابر آمریکا یعنی حرکت در مسیر دستیابی به دانش و ساختن ایرانی مقدر و مرفه با بالاترین درآمد سرانه ممکن که این مسیر تنها از مسیر روشن دستیابی به دانش و فناوری‌های نوین و تجاری‌سازی علم به دست می‌آید. امروز شرکت‌های دانش‌بنیان جایگاه معناداری در اقتصاد ندارند. این شرکت‌ها باید ستون فقرات اقتصاد را در دست بگیرند. ما امروز در برخی دانش‌ها صاحب نام هستیم.

وی افزود: علاوه بر این در سایه تحریم‌های رئیس‌جمهور آمریکا تراز تجاری ایران تحسین‌برانگیز است و در نه ماهه اول سال ۷۲درصد از درآمدهای حاصل از صادرت غیرنفتی در سایه سیاست‌های درست بانک مرکزی به کشور بازگشته است که عددی حدود ۲۷ میلیارد یورو می‌باشد.  منابع حاصل از فروش نفت باید تدریجی از بودجه کشور فاصله بگیرد. می‌خواهیم دولت و مجلس با جدیت رهنمود رهبر انقلاب را در دستور کار قرار دهند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز