خبرگزاری کار ایران

سیاری در جمع خبرنگاران:

باید بتوانیم توسعه دریامحور را جلو ببریم/ مشکل کم‌آبی ایران به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی بزرگتر شده است

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۰۲۵

معاون هماهنگ‌کننده ارتش تاکید کرد: با دیپلماسی آبی می‌توان کاری کرد که هر کشوری در منطقه از حق‌آبه خود استفاده کند تا در این زمینه تنشی به وجود نیاید.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در حاشیه همایش دیپلماسی آب و فرصت‌های هیدروپلتیک غرب آسیا در دانشگاه خوارزمی، در جمع خبرنگاران درخصوص هیدروپلتیک جمهوری اسلامی و فرصت ایران گفت: موضوع دیپلماسی آب است و معنای خودش را دارد. اینکه چطور از آب‌های داخل استفاده کنیم و از آب‌هایی مشترک با همسایه بهره ببریم؛ این دیپلماسی آب است.

وی با بیان اینکه مشکل کم‌آبی ایران به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی بزرگتر شده است، اظهار داشت: توجه به این مسئله به نظر می‌رسد دیر شده باشد اما باید توجه خاص داشته باشیم. 

معاون هماهنگ‌کننده ارتش افزود: دیپلماسی آب یعنی چطور از آب بهره ببریم تا بتوانیم توسعه دریامحور را جلو ببریم و خیلی از این مشکلات غلبه کنیم. این امکاناتی خدادادی است. توسعه سواحل مکران یکی از این روش‌هاست. 

سیاری با بیان اینکه ما باید بتوانیم از منابع خدادادی برای پیشرفت کشور استفاده کنیم، تصریح کرد: ما باید کار ایجاد کنیم و استقرار جمعیت داشته باشیم. باید کار ایجاد شود. شهرها باید توسعه پیدا کنند و بتوانیم تمدن ایجاد کنیم. تمدن دریایی باید به وجود بیاید. رهبری هم به شدت تاکید دارد. ما امیدواریم حرف‌‌ها به اقدام و عمل نزدیک باشد وگرنه در این مشکلات کم‌‌‌آبی می‌مانیم و این جدی است. 

وی در مورد تنش آبی بین ایران و همسایگان خاطرنشان کرد: معنای دیپلماسی آب این است که با طراحی برنامه‌های مناسب به مرحله تنش آبی نرسیم. باید قاعده و قانون مشخصی برای آب‌های مرزی تعریف کنیم. به طور مثال چقدر حق‌آبه ما از رود هیرمند وارد کشور می‌شود؟ باید به گونه‌ای عمل شود که بتوانیم از حق‌آبه خود بهره ببریم و قاعده‌ای باید گذاشته شود تا هر کشوری در منطقه از حق‌‌آبه خود بهره ببرد که این کار با دیپلماسی آبی می‌تواند پیش برود.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان با پروژه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد تنش آبی در منطقه مقابله کرد، ابراز داشت: امیدواریم این جلسات و همایش‌ها این آمادگی را برای ما ایجاد کند که بتوانیم کمبودهای خود در این زمینه را رفع کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز