خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

نوع صحبت‌های گروسی درباره فعالیت هسته‌ای ایران غیرمنطقی بود/ آژانس و تروئیکای اروپایی نباید موضوع را به بن‌بست تبدیل کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۳۷۶

عدم همراهی آمریکا با بیانیه تروئیکای اروپا نشان از اختلاف‌نظر میان آنها دارد

تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی گفت: اران و آژانس باید با هم کنار بیایند تا مسئله مشکل‌ساز نشود که به کارهای دیگری که ایران با آژانس دارد یا به مذاکراتی که بین ایران و غرب برقرار است، لطمه نخورد. آقای گروسی یا تروئیکای اروپایی نباید این موضوع را به یک بن‌بست تبدیل کرده یا مسائل را آنقدر تلخ کنند که ایران عقب‌نشینی کند. در واقع موضوعات را باید از راه گفت‌گو و دعوت از کارشناسان آژانس حل کرد.

عبدالرضا فرجی‌راد تحلیل‌گر سیاست خارجی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص ادعای اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم پیشرفت در توافق میان ایران و آژانس گفت: آقای گروسی قبلا در مصاحبه‌ای گفته بود ما از ۴ سایت ایران، در ۲ سایت به توافقاتی رسیدیم. بحثی که وجود دارد در مورد ۲ سایت باقی‌مانده است که آقای اسلامی هم گفتند از ۴ سایت باقی مانده بر روی ۲ سایت توافق کردیم و روی ۲ سایت دیگر هم کار می‌کنیم تا به توافق برسیم. 

وی افزود: این حرف‌ها نشان می‌دهد که هنوز ایران و آژانس هنوز نتوانستند روی ۲ سایت به توافق برسند و حالا آقای گروسی تأکید کرده است که باید گفت‌وگوها را ادامه دهیم. البته آقای اسلامی هم اشاره کردند که قرار است کارشناس‌های آژانس به ایران بیایند و در این‌باره گفت‌وگو کنند. آنچه که از متن صحبت‌های آقای گروسی برمی‌آید این است که ایشان بر ادامه گفت‌وگوها تاکید کرده و راهکار دیگری ارائه نداده است. البته که گفت‌وگو کردن، راهکار خوبی برای توافق روی ۲ سایت باقی مانده است. از طرفی هم ایشان بیشتر روی پادمان تأکید داشتند اما باید در صحبت‌‌های خود اشاره می‌کردند که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصد را متوقف و بخشی از اورانیوم خودش را رقیق کرده است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: طبیعتا نوع صحبت‌های آقای گروسی یک مقدار تلخ است و او می‌توانست بهتر از این صحبت کند. با توجه به اینکه از سوی مقامات رسمی و رسانه‌های خارجی بر رقیق شدن اورانیوم تأکید شد و مقداری خیال غرب راحت شده است، این نوع مصاحبه کردن منطقی به نظر نمی‌رسد. ضمن اینکه آقایان گروسی و اسلامی در گذشته اعلام کردند که این ۲ سایت مورد نظر مسأله‌ای ندارد. حالا چه دلیلی دارد در آستانه نشست آژانس، آقای گروسی این گزارش را بدهد؟ بنابراین باید دید در روزهای آینده چه اتفاقی می‌افتد.

فرجی‌راد در خصوص بیانیه تروئیکای اروپایی علیه ایران و تکرار ادعاهای گذشته در آن گفت: فکر می‌کنم ایران باید اعلام کند ما حاضریم به گفت‌وگوها ادامه دهیم، کارشناسان آژانس به ایران سفر کنند و همان‌طور که روی آن ۲ سایت به توافق رسیدیم، می‌توانیم روی سایت‌های باقی‌مانده هم به توافق برسیم. آنچه مسلم است، پاسخ ایران به آژانس در ارتباط با ۲ سایت باقی‌مانده، مورد تأیید آژانس قرار نگرفته است. بالاخره دو طرف باید با هم کنار بیایند تا مسئله مشکل‌ساز نشود که به کارهای دیگری که ایران با آژانس دارد یا به مذاکراتی که بین ایران و غرب برقرار است، لطمه نخورد. آقای گروسی یا تروئیکای اروپایی نباید این موضوع را به یک بن‌بست تبدیل کرده یا مسائل را آنقدر تلخ کنند که ایران عقب‌نشینی کند. در واقع موضوعات را باید از راه گفت‌گو و دعوت از کارشناسان آژانس حل کرد.

فرجی‌راد در پاسخ به این سوال که طبق شنیده‌ها ایران به طرف مقابل هشدار داد که اگر بیانیه صادر شده همراه با فشار باشد، این موضوع را بی پاسخ نخواهد گذاشت. به نظر شما ایران به چه شکلی مقابله خواهد کرد، آیا امکان افزایش ظرفیت غنی‌سازی وجود دارد یا اقدام دیگری انجام خواهد داد، گفت: ایران و آمریکا درباره غنی‌سازی اورانیوم به این توافق رسیدند که در همان ۶۰ درصد باقی بماند. اما آنچه ایران مدنظر دارد همکاری دوجانبه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. البته آقای گروسی در آستانه نشست مقداری با اروپایی‌ها همراهی کرد و باید دید چرا ایالات متحده آمریکا با بیانیه تروئیکای اروپایی همراهی نکرده و آیا قرار است به شکل مستقل بیانیه بدهد یا خیر. 

وی افزود: همانطور که در دفعات قبل دیدیم اگر آمریکا بیانیه‌ای ندهد و با آن‌ها همکاری نکند، نشان می‌دهد که بین آن‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد. اما اگر ایران بخواهد تلافی کند، تنها کاری که به نظر می‌رسد انجام دهد این است که همکاری خود با آژانس را ضعیف‌تر کند. وقتی این تفاهم ایجاد شد، آمریکا از نظرات آژانس مطلع بود. چون آگاهی داشته آن تفاهم را انجام داده است. بعید می‌دانم این صحبت‌ها تاثیر منفی در تفاهم و ادامه مذاکراتی که میان و آمریکا در جریان است، بگذارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز