خبرگزاری کار ایران

محبی‌نیا:

منورهای نظارتی باید از روز اول تا روز آخر دولت‌ها کار کند/ هیچ دولتی مقدس نیست/ ۵ تا ۶ نفر از اعضای کابینه پتانسیل به چالش کشیدن کل دولت را دارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۲۵۶

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: توان خدمت به دولت از مجلس گرفته شد و امروز مجلس زیر سایه سنگین حمایت از دولت قرار گرفته و به عنوان ابزاری برای بسترسازی حرکت مجلس در اذهان متجلی شده و نمی‌توان توقع چندانی از مجلس برای کمک به دولت داشت.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال با توجه به اینکه صحبت از ترمیم کابینه سیزدهم مطرح می‌شود، مجلس شورای اسلامی تا چه میزان می‌تواند در ارتباط با تغییرات کابینه به دولت کمک کند، گفت: در حال حاضر توان خدمت به دولت از مجلس گرفته شده است. چون امروز مجلس زیر سایه سنگین حمایت از دولت قرار گرفته و به عنوان ابزاری برای بسترسازی حرکت مجلس در اذهان متجلی شده است، بنابراین نباید توقع آنچنانی از این مجلس داشت. در همین حد که برخی از نمایندگان به شکل انفرادی گفتمان تغییر، ترمیم و تقویت کابینه را مطرح می‌کنند، این خود بیشترین فرآوری این دستگاه‌های حقوق سیاسی می‌تواند باشد.

محبی‌نیا مطرح کرد: صحن مجلس، کمیسیون‌ها و هیئت رئیسه مجلس بابت کمک عالمانه و واقعی به دولت بازمانده و متوقف شدند و به طور کلی زیر سلسله مراتب اداری قرار گرفتند. با وضعیت موجود سوال پارلمان چه کمکی می‌تواند به دولت انجام دهد از موضوعیت ساقط است و شاید از منظر واقع‌بینی قابل دفاع نباشد.

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مجلس با دولت بر سر استیضاح وزرا تعاملی دارد یا خیر، گفت: خیر. به طور کلی دیگر تعامل، نظارت، هیبت، شاکله و پیکربندی پارلمان با گفتمان افراطی برای تقویت دولت گم شده و بر همین اساس از مجلس توقع و تقاضای نظارت موثر برای کمک به دولت تا ریل خود را پیدا کند و تحت عنوان اصلاحات اقتصادی کشور را با انفجار قیمت‌ها مواجه نکند، ساخته نیست.

محبی‌نیا در پاسخ به این سوال که با توجه به گذشت یکسال از عمر دولت آیا فکر می‌کنید مجلس زمان کافی به دولت برای استیضاح داده یا باید زمان بیشتری به دولت بدهد، گفت: استیضاح یعنی محدود و محبوس کردن. اینکه بازه زمانی استیضاح زود یا دیر شده اصلا خلاف منطق است.

وی مطرح کرد: استیضاح فرآیندی است که از روز اول باید به عنوان نیروی بازدارنده تخلف، فساد و تشویق به کارهای درست فعال شده و تا آخرین روز دولت هم باید همراه باشد. چه بسا دولت‌هایی که در آخرین هفته‌های منتهی به اتمام دوره چهارساله خود مرتکب بزرگترین تخلف‌ها و فساد باشند و تحت عنوان مصلحت‌سنجی غیرواقعی که دیر شده ابزار نهاد نظارتی را متوقف کنیم یا دولت در هفته‌های اول خدمت خود است چه بسا بزرگترین انحراف‌ها آن زمان به وجود بیاید و ما ابزارهای نظارتی را تحت عنوان آنکه هنوز زود است، از کارایی بیندازیم.

محبی‌نیا افزود: این نوع توسل‌ها، توسل‌هایی است که کارایی و کارآمدی را از یک جامعه می‌گیرد. بنابراین ابزارهای نظارتی باید از روز اول تا پایان روز آخر دولت، منورهایشان کار کند، واقعیت‌ها را ببیند و نسبت به هر نوع انحراف، فساد، کم‌کاری و برخی مواقع گنده‌گویی‌ها برخورد کند.

محبی‌نیا در پاسخ به این سوال که راهکار برای حل مشکل چیست تا مجلس بتواند نظارت بیشتری بر عملکرد دولت داشته باشد، گفت: باید نهادهای مستقلی مانند مجلس،‌ قوه قضائیه و دولت در گفتمان‌های سلیقه‌ای غرق نشوند. گاهی ما متاسفانه بر اساس مصالح جناحی و گروهی وظایف دستگاه‌های قوا را مصادره به مطلوب می‌کنیم، برای آن‌ها فراتر از قانون اساسی نقش تعریف می‌کنیم یا نقش‌های آن‌ها را کمرنگ می‌کنیم. اگر اجازه دهیم هر نهادی کار خود را مطابق با وظیفه‌ای که دارد انجام دهد و نسبت به افکار عمومی جوابگو باشد، بسیاری از نواقص از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: هیچ دولتی مقدس نیست و هیچ دولتی هم از سر تا پا فاسد نیست. نحوه نظارت نهادهای نظارتی و جوابگویی به افکار عمومی و مصالح ملی جامعه بیانگر سلامت یک دولت و یا نهاد رسمی است.

محبی‌نیا در پاسخ به این سوال که وزرای دولت آقای رئیسی بعد از معرفی به مجلس با رای اعتماد بالایی وارد هیئت دولت شدند، در حال حاضر چه اتفاقی افتاده که برخی از وزرا، زیر تیغ انتقادات شدید مجلس قرار گرفتند. آیا مجلس نمی‌توانست در آن زمان تحقیق و بررسی بیشتری در مورد برنامه وزرای پیشنهادی انجام دهد تا این اتفاقات رخ ندهد، گفت: وقتی گفتمان حمایت از هر دولتی رنگ افراطی، جناحی و غیرمنطقی به خود بگیرد، نهادهای دیگر هم حاتم‌بخشی می‌کنند.

وی تصریح کرد: پارلمان در رای اعتماد به وزرای دولت رئیسی حاتم بخشی و گشاده دستی کرد و به صورت افراطی و کریمانه برخورد کرد که نتیجه آن رفتار این شد که برخی از افرادی که به سطح وزارت رسیدند نه شایستگی این کار را داشتند، نه جنم آن، نه جوابگوی نیازهای مردم، انقلاب و جمهوری اسلامی می‌توانند باشند. امروز نزدیک به پنچ تا شش نفر از اعضای کابینه به جز سرباز فایده‌ دیگری به دولت نمی‌رسانند و می‌توانند کل دولت را به مرافعه و موقعیت نامناسبی بکشانند و وارد چالش کنند.

محبی‌نیا در پاسخ به این سوال که آیا در ادامه بین دولت و مجلس روابط مثل قبل خواهد بود یا دچار چالش می‌شوند، گفت: جرائت از مجلس گرفته شده و مجلس نمی‌تواند با دولت مجادله داشته باشد و افکار عمومی این وظیفه را بر عهده می‌گیرد و در انتخابات آتی پارلمان نارضایتی خود را نشان خواهد داد.

وی تصریح کرد: ما باید حواسمان باشد که معیارهای انقلاب، جمهوری اسلامی، تمامیت ارضی جزو منافع و آوردگاه‌هایی است که نارضایتی از یک دولت و نهاد نباید دلیلی برای عدم توجه به این حوزه‌ها شود. ما بدون شک در حوزه اقتصاد، تعلیم و تربیت، صنعت و همچنین علوم و فناوری نیاز به ترمیم داریم. البته هم باید از رئیس‌جمهور بابت قبول استعفای وزیر کار و رفاه اجتماعی تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز