خبرگزاری کار ایران

سجادپور در در نشست «اعتدال و افراط؛ ایران در منطقه»:

مدیریت پرونده هسته‌ای موجب تغییر شرایط به نفع ما شده است

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۳۶۳

عقاید افراطی هیچ نسبتی با اسلام ندارند که این عقاید افراطی با تروریسم هم همراه شده و اصولا تروریسم به بخشی از ایدئولوژی افراط گرایان مبدل شده است.

مشاور وزیر امورخارجه با با بیان اینکه نگرش گروه های تکفیری به دین، انسان‌ها و عرصه‌های زندگی بسیار خطرناک است، یادآور شد: عقاید افراطی هیچ نسبتی با اسلام ندارند که این عقاید افراطی با تروریسم هم همراه شده و اصولا تروریسم به بخشی از ایدئولوژی افراط گرایان مبدل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد کاظم سجادپور در نشست «اعتدال و افراط؛ ایران در منطقه» که عصر امروز توسط انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه برگزار شد، در خصوص نسبت داعش با ایران گفت: بزرگترین دشمن داعش از نظرخودشان ایرانی‌ها و دنیای تشیِع است.

وی در تشریح چگونگی شکل‌گیری جریان‌های افراطی تندرو بالاخص داعش اظهار داشت: پس از پایان جنگ سرد به نوعی قفل منطقه باز شد به این معنا که فقط بازیگران بلوک شرق یا غرب تنها در منطقه نیستند بلکه ما شاهد ظهور بازیگران بزرگ هستیم که الزاما دولتی و دست‌نشانده نیستند هر چند که نقش بازیگران دولتی هم مهم و موثر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این قدرتهای خرد که به نوعی قدرت‌های منطقه‌ای هستند، از قدرت‌های جهانی قدرتمندتر است و البته هنوز قدرت‌های جهانی منطقه را ترک نکرده اند و در منطقه خاورمیانه حضور دارند که ترکیب این مسائل موجب شده که منطقه خاورمیانه شاهد حضور بازیگران فراملی باشند به طوری که شاهد هستیم که از کشورهای غربی اتباع آنها در سوریه و عراق حضور دارند.

مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه در دنیای عرب ۴ قدرت بزرگ و موثر حضور داشته و نقش‌آفرین بوده‌اند، یادآور شد: این قدرته‌ا شامل مصر، عراق، سوریه و عربستان است و تنها از میان آنها فقط قدرت عربستان باقی مانده که نسبت به بقیه فراملی‌تر و فرامنطقه‌ای‌تر بازی می کند.

سجادپور افزود: دنیای عرب دچار خلاء و اختلالاتی شده که موجب بروز آمدن جنگ‌های داخلی و چند پارگی‌هایی در میان آنها هستیم اما برخلاف آنچه در دنیای عرب رخ داده که دچار رخوت استراتژیک هستند، ایران در منطقه نقش‌آفرین بوده و تبدیل به یک قدرت مهم منطقه‌ای شده است.

این استاد روابط بین الملل در تشریح چگونگی برآمدگی و قدرت گرفتن ایران در منطقه تصریح کرد: ایران از نظر ساختاری یک قدرت منطقه‌ای است و چند موج مانند فروپاشی شوروی، فروپاشی طالبان و فروپاشب رژیم صدام به این قدرت گرفتن کمک کرده است.

مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری ابراز داشت: در تحول سال گذشته شاهد گردش مسالمت‌آمیز قدرت و دگرگونی فضا بودیم که مدیریت پرونده هسته‌ای هم در تغییر شرایط به نفع ما شده است.

وی با بیان اینکه میان بازیگران دولتی و غیردولتی منطقه‌ای یک هم‌پوشانی منفعتی در خصوص مسائل سوریه و عراق پیش آمده است، خاطر نشان کرد: شما اگر به جنایات داعش در عراق نگاه کنید حتی یک محکومیت در رسانه‌های عربستانی نمی‌بینید و ما شاهد نوعی از همکاری میان جریان‌های غیردولتی منطقه‌ای با بازیگران دولتی هستیم که تحلیل مسئله را سخت و پیچیده کرده است.

سجادپور با تاکید بر اینکه نگرش گروه‌های تکفیری به دین، انسان‌ها و عرصه‌های زندگی بسیار خطرناک است یادآور شد: عقاید افراطی هیچ نسبتی با اسلام ندارند که این عقاید افراطی با تروریسم هم همراه شده و اصولا تروریسم به بخشی از ایدئولوژی افراطگرایان مبدل شده است.

مشاور وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه افراط‌گرایان با مسئله مردمسالاری و دموکراسی دشمنی دارند بیان کرد: به هر حال نوری المالکی از یک انتخابات دموکراتیک بیرون آمده است و کشور ایران هم از نظر آنها کشور دموکراتیکی است باید به عنوان چالش به آنها نگریسته شود و قدرت ایران مهار شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز