خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

۱ + ۵ باید تصمیم بگیرد که مذاکرات نتیجه‌دار باشد / ایران می‌خواهد مذاکرات به نتیجه برد – برد برسد

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۹۷۶

اگر آمریکا اراده‌ای جدی برای حل پرونده هسته‌ای ایران و اراده‌ای ساده برای احترام به حقوق کشورمان را داشته باشد، سایر کشورها نمی‌توانند خللی در مذاکرات ایفا کنند.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: برآیند دیدار با هیات‌های دیپلماتیک و مواضع اخیر آقای روحانی در نشست خبری‌شان نشان از این دارد که ایران می‌خواهد مذاکرات به یک نتیجه برد – برد برسد و این ۱ + ۵ است که باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد مذاکرات نتیجه‌دار باشد یا نه.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مذاکرات وین۵ گفت: باید در خصوص مذاکرات به دو مسئله اشاره کرد نخست اینکه مذاکرات بسیار سنگین، جدی و سخت است و تعدد موارد اختلافی نیز موجب شده تا مذاکرات طولانی و نفسگیر شود و طرفین با وسواس مذاکرات را دنبال کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی مسئله دیگر عزم طرفین برای به سرانجام رسیدن مذاکرات دانست و افزود: طرفین مذاکره، به یک نتیجه اساسی رسیده‌اند و آن، ادامه دادن مذاکرات برای به سرانجام رسیدن مذاکرات است و برای همین با اینکه موارد اختلافی بالاست، شاهد ادامه یافتن مذاکرات هستیم.

وی با اشاره به دیدار هیات‌های مذاکره‌کننده با یکدیگر پیش از آغاز رسمی مذاکرات وین۵ اظهار داشت: این دیدار‌ها، در رسیدن به تفاهم و اشتراک نظر و حل موارد اختلافی بسیار مهم بودند. مهمترین دیدار نیز، دیدار با هیات آمریکایی بود چراکه نقش اصلی در ۱ + ۵ را آمریکا بازی می‌کند و مابقی کشور در حاشیه این کشور قرار دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برآیند دیدار با هیات‌های دیپلماتیک و مواضع اخیر آقای روحانی در نشست خبری‌شان نشان از این دارد که ایران می‌خواهد مذاکرات به یک نتیجه برد – برد برسد و این ۱ + ۵ است که باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد مذاکرات نتیجه‌دار باشد یا نه.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه رسیدن به توافق نهایی نیز برای دولت اوباما یک دستاورد محسوب می‌شود، یادآور شد: اوباما هم عزم بر حل مسئله هسته‌ای ایران را دارد اما در آمریکا نیز مانند ایران، این مذاکرات منتقدان و مخالفان سرسختی دارد که در لابی‌های صیهونیستی و کنگره حضور دارند و وی را تحت فشار قرار می‌دهند.

این نماینده سابق مجلس درباره صحبت‌های اخیر مقامات فرانسوی در خصوص مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: همانطور که گفتم آمریکا نقش اصلی را در ۱ + ۵ بازی می‌کند و عموما فرانسه در این گروه، در میدانی بازی می‌کند که آمریکا طراحی کرده است و برای همین، اگر آمریکا اراده‌ای جدی برای حل پرونده هسته‌ای ایران و اراده‌ای ساده برای احترام به حقوق کشورمان را داشته باشد، سایر کشورها نمی‌توانند خللی در مذاکرات ایفا کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز