خبرگزاری کار ایران

کمالوندی:

مذاکرات صحنه عقب‌نشینی نیست / توافق هسته‌ای به دنبال ایجاد توازن و امتیازات بوده است

کد خبر : ۱۶۱۵۹۳

امروز جمهوری اسلامی ایران هم‌چون پیشرفته‌ترین کشورهای جهان به دنبال فعالیت در عرصه انرژی‌های از جمله فیوژن است که حیرت غربی‌ها را نیز به دنبال داشته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آن‌هایی که بدون اطلاع از جمیع ابعاد توافق هسته‌ای و شرایط کشور و جهان به تخریب این مذاکرات می‌پردازند، اگر نمی‌دانند، در مقابل خدا و انقلاب و مردم مسوولند و اگر هم می‌دانند که حسابشان مشخص است، زیرا دروغگو هستند.

به گزارش ایلنا، بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی بعدازظهر دوشنبه در نشست بررسی سیاست‌های دولت تدبیر و امید با محوریت مذاکرات هسته‌ای در دانشگاه صنعتی امام(ره) قم گفت: دنیای امروز در حال دگرگونی است و نظام ارزشی، حقوقی، سیاسی و اجتماعی در حال دگرگون شدن است. دنیا از حالت دوقطبی خارج شده و در راستای یافتن نظم جدید دگرگونی‌های زیادی را به خود دیده است. در این راستا آمریکا سعی می‌کند با ایجاد یک وزنه از کشورهای متوسط اروپایی، نظام جدید را شکل بدهد.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران برخلاف این جریان در جامعه جهانی حاضر شد و به همین دلیل این معادله را به هم زد. ایران برای حضور پرقدرت در این جریان هم ایدئولوژی قدرتمندی داشت و هم نیروی انسانی کارآمد.

کمالوندی تصریح کرد: در وضع غیرقابل پیش‌بینی امروز جهان تنها راه موفقیت، ساختن یک سناریو است و بزرگ‌ترین چالشی که در کشور ما در این سال‌ها به وجود آمد، چالش اقتدار بود. زیرا وقتی یک کشور قدرتمند می‌شود، دیگران برای کم کردن قدرت او به تفاهم می‌رسیدند.

وی عنوان کرد: قدرت جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های علمی و فن‌آوری به ویژه در بحثهسته‌ای قابل قیاس با گذشته نیست و غربی‌ها باور نمی‌کردند که ما به این حد از پیشرفت در این علوم فاخر دست یابیم.

کمالوندی عنوان کرد: روزگاری ما بین ۱۴ تا ۱۶ سانتریفیوژ داشتیم و برای داستان ۱۶۴ سانتریفیوژ درخواست‌هایی را مطرح کردیم که با مخالفت غربی‌ها مواجه شد. در حالی که امروز ۲۰ هزار سانتریفیوژ با توانی ۲۰ برابر قبلی داریم که نشان‌دهنده قدرت بالای کشورمان است. به همین دلیل است که غربی‌ها هم می‌دانند که اگر این ظرفیت عظیم از حیطه تحریم‌ها آزاد شود، به راحتی در جمع ۱۰ اقتصاد بر‌تر جهان ظاهر شده و با جمعیت ۵ میلیون نفر دانشگاهی خود حرف‌های بسیاری را در جهان برای گفتن دارد.

سخنگوی انرژی هسته‌ای ایران عنوان کرد: برای هرگونه بحثدر زمینه توافق هسته‌ای باید نگاهی جامع به شرایط کشور، شرایط جهان، مباحثحقوقی، مباحثسیاسی و دیپلماتیک داشت.

او افزود: نفت تا ۵۰ سال دیگر تمام خواهد شد و در ایران تا ۸۰ سال بعد. انرژی هسته‌ای نیز با توجه به میزان اورانیوم موجود در جهان، ۷۰ تا ۸۰ سال بعد، پاسخگوی بشر خواهد بود، ولی امروز جمهوری اسلامی ایران هم‌چون پیشرفته‌ترین کشورهای جهان به دنبال فعالیت در عرصه انرژی‌های از جمله فیوژن است که حیرت غربی‌ها را نیز به دنبال داشته است.

کمالوندی بیان کرد: دوره تثبیت جمهوری اسلامی تمام شده است و ما امروز در شرایطی هستیم که جایگاه خود را در نظام جهانی تعیین می‌کنیم. امروز در بحثهسته‌ای در توافق‌نامه امتیازاتی قید شده است که به راحتی قابل برگشت است. در واقع اگر دو گام به عقب برداشته‌ایم، چیزی را از دست نداده‌ایم، بلکه به راحتی در کوتاه‌ترین فرصت می‌توانیم شش گام دیگر به جلو حرکت کنیم و غربی‌ها نیز به این موضوع واقف هستند. آن‌هایی که بدون اطلاع از جمیع ابعاد توافق هسته‌ای و شرایط کشور و جهان به تخریب این مذاکرات می‌پردازند، اگر نمی‌دانند، در مقابل خدا و انقلاب و مردم مسوولند و اگر هم می‌دانند که حسابشان مشخص است، زیرا دروغگو هستند. باید به همه ابعاد این مذاکرات نگاه کرد و نباید با مطرح کردن برخی مباحثغیرواقعی، اذعان را به جای دیگر سوق داد.

وی اظهار کرد: عده‌ای با مطرح کردن این بحثکه دانشمندان هسته‌ای ما را از سازمان انرژی اتمی بیرون کردند، به دنبال ایجاد بحران در این سازمان بودند در حالی که اینجابه‌جایی‌ها در سطح مدیرانی بود که نمی‌خواستند با شرایط حاکم در نظام مدیریتی سازمان انرژی اتمی کنار بیایند. دکتر صالحی ماه‌ها با رافت و مهربانی از آن‌ها خواهش کرد تا مسائل را درک کنند اما آن‌ها دقیقا برخلاف رویه حرکت کرده و خواستار تغییرات بزرگ در جایی بودند که اصلا در حیطه وظایف آنان نبود.

این مقام سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به بخشی از برنامه اقدام مشترک که بین ایران و ۱ + ۵ مورد توافق قرار گرفت، گفت: معاهده همه یا هیچ به نفع دو طرف است، زیرا جای برخی خلاء‌ها را می‌گیرد و روند عمل به معاهده را سریع‌تر می‌کند. اگر گفته شود این تفاهم‌نامه یا توافق‌نامه نهایی ایده‌آل است چنین نیست؛ زیرا دو قطب متضاد در این جریان در مقابل هم قرار گرفتند و قطعا در این تفاهم‌نامه هر دو طرف می‌بایستی بخشی از آن چیزی که خواسته خود بود را برای رسیدن به توافق‌‌ رها کنند، ولی همان‌گونه که رهبر انقلاب هم اشاره فرمودند، در راستای عزت و مصلحت، حرکت خواهیم کرد و مردم نیز این مساله را بدانند که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای دلسوز‌ترین افراد جامعه نسبت به قوم و ملت ایران هستند و به هیچ عنوان به تضییع حق ملت ایران راضی نخواهند شد.

وی عنوان کرد: دنیا به سرعت در حال تحول است. اگر نگاهی منطقی به سرعت اقدامات کشورهایی چون ترکیه، عربستان و امارات داشته باشیم، می‌بینیم که شاید تا ۴ سال دیگر انرژی هسته‌ای نیز چیزی نیست که به آن ببالیم زیرا کشورهای همسایه ما تا چهار سال آینده صاحب نیروگاه‌های هسته‌ای متعدد خواهند شد. این شرایط فعلی تنها ما را عقب خواهد برد بدون اینکه به جایی ما را برساند؛ پس ما باید در این مذاکرات تا جایی که می‌توانیم به خواسته‌های خود برسیم و رشد کشور را عقب‌ نیندازیم.

معاون سازمان انرژی اتمی کشور گفت: در این مذاکرات هر نتیجه‌ای حاصل شود برای ملت ایران پیروزی است. یا با آن‌ها توافق می‌کنیم و امتیازات بسیاری می‌گیریم و یا اگر این توافق حاصل نشد، به همه دنیا نشان می‌دهیم که ما اهل مذاکره بودیم ولی غربی‌ها نخواستند و در این شکل توپ در زمین آن‌ها خواهد بود. ما توانستیم سازمان تحریم‌ها را برهم بزنیم و قطعا اگر اراده کنیم به سرعت پس از حاصل نشدن توافق، به جاهایی خواهیم رسید که آن‌ها فکر آن را هم نمی‌کردند و به همین دلیل این جریان به سرعت قابل پس‌گیری است. غربی‌ها برای چیدن یک نظام تحریمی علیه ایران مشکلات بسیاری دارند، زیرا اروپایی‌ها امروز از این وضعیت خسته شده‌اند و همواره عنوان می‌کنند که کاری می‌کنیم که این تحریم‌ها به سرعت رفع شده و ما ارتباطات اقتصادی و تعاملات خود را از سر می‌گیریم. مطمئن باشید که کار در برگشت برای آن‌ها سخت‌تر است.

وی گفت: این‌گونه نیست که هرچه آن‌ها بگویند مذاکره‌کنندگان ما گوش بدهند. مذاکرات صحنه عقب‌نشینی نیست و حرکت رو به جلوست. همه امتیازات داده شده و گرفته شده روی حساب دقیق انجام می‌شوند ولی افرادی که از بیرون به این مباحثنگاه می‌کنند ممکن است دچار اشتباه شوند و برخی عقب‌نشینی‌های تاکتیکی درست را نیز یک شکست فاجعه‌آمیز عنوان کنند. ایران دارای ظرفیت سازندگی بسیار بالایی است برعکس آمریکایی‌ها که قدرت تخریب بالایی دارند ولی توان سازندگی بالایی ندارند و به همین دلیل انتقادی که به آمریکایی‌ها وارد می‌شود این است که می‌گویند شما خراب می‌کنید و ایرانی‌ها بر روی خرابه‌هایی که شما ساخته‌اید جریان را به دست می‌گیرند.

کمالوندی اظهار کرد: بخش مهمی از دیپلماسی پنهان است و عده‌ای به اشتباه عنوان می‌کنند که مجلس در جریان مذاکرات نیست زیرا امروز به جرات می‌گویم که آقای بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطلع‌ترین فرد در بین مجلسیان است و هیچ چیز از ایشان پنهان نیست. توافق هسته‌ای به دنبال ایجاد توازن و امتیازات بوده که این امر نیز لحاظ شده است. غنی‌سازی حق حیات است که این حیات حق محفوظ شده است. غنای پنج درصد کار اصلی ماست و ۲۰ درصد به بالا جزو کارهای فرعی است که ما امروز کار اصلی خود را حفظ کرده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز