خبرگزاری کار ایران

صالحی در مرکز آموزش هوایی شهید خضرایی: / ۲ /

بر حق غنی سازی به هر میزان و هر سطح تاکید داریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۱۳

ما چیزی درفن آوری هسته‌ای از دست نخواهیم داد و اگر بحثتعلیق است با اشراف و آگاهی صورت گرفته است و عقب گردی نسبت به مسئله هسته‌ای نخواهیم داشت.

رییس سازمان انرژی اتمی باتاکید بر اینکه رهبری برمسائل هسته‌ای اشراف دارند در باره تعلیق بیست درصد دریک دوره شش ماه اظهار داشت: ما این تعلیق را پذیرفتیم اما بر حق غنی سازی در هر میزان و درهر سطحی تاکید کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود در مراسم گرامی داشت دهه فجر و سالروز ۱۹ بهمن درفرماندهی آموزش هوایی شهید خضرایی که صبح امروز برگزار شد، با بیان اینکه سنگینی اقتصاد از امریکا و اروپا به سمت اسیا است، گفت: این حرکت همراه با مشکلات زیادی است.

وی ادامه داد: در این شرایط می‌توان چند جور سیاست درپیش گرفت؛ یک سیاست ارعاب است که نیاز به قدرت زیادی داردوخودرا تحمیل می‌کنند. در سیاست بعدی ترغیب است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه یک قدرت بلامنازع است، خاطر نشان کرد: ایران نمی‌خواهد قدرتش را از طریق ارعاب اعمال کند، چون ما دارای تمدن و فرهنگ هستیم ومی دانیم چگونه رفتار کنیم تا همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشیم وسیاست ما ترغیب است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید برا ینکه ما از مردم سوریه درمقابل تکفیری‌های خدا ن‌شناس و حیوان صفت حمایت می‌کنیم، اذعان داشت: حمایت ما در راستای اهداف و ارمانهای ما درسوریه است. سه سال و اندی است که می‌خواهند نظامش را به هم بریزند ودر این مدت سوریه را شخم زدند و هیچ برایش باقی نمانده است و براساس نظریات باید نظام سوریه فرو می‌پاشید، اما برخلاف نظرات آن‌ها نظام سوریه باقی مانده است.

صالحی در ادامه به خاطره‌ای از زمان صدارتش بر وزارت خارجه پرداخت و اظهار داشت: یکی از امرای کشورهای خلیج فارس سه سال پیش به ایران آمد و به ما گفت من به عنوان یک دوست توصیه می‌کنم استراتژی خود را در قبال سوریه عوض کنید، اما آقای احمدی‌نژاد با تامنینه خاص خودگفت بایدصبر کنید. آن‌ها یک سال بعد گفتند که سوریه درحالفروپاشی است ومار ابه بی‌تدبیری متهم کردند، اما از آن ماجراچندسال گذشت و می‌بیینیم نظام سوریه پا برجاست.

وی ادامه داد: منطقه درحال آشوب است، اما جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر انسجام اقتدار بیشتری دارد.

صالحی با تاکید بر اینکه دستاوردهای هسته‌ای ما وصف نشدنی است، ابراز داشت: قبلا تصور نمی‌کردیم قلب راکتور را طراحی کنیم و آنرا بسازیم. من سال‌ها ی خیلی دور به پاکستان و ارژانتین رفتم و غبطه می‌خوردم، اما چند روزپیش مقاله‌ای از یک آرژانیتنی می‌خواندم که می‌گفت یک زمانی ایرانی‌ها از ما می‌آموختند ما حالا ما باید از آن‌ها بیاموزیم و این توفیقی بوده که خدا به ما داده است.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: وقتی بعد از جنگ، نظام تصمیم جدی برای ورود به عرصه هسته‌ای گرفت، نمی‌دانستیم در غنی سازی و آب سنگین موفق می‌شویم و هیچ کشوری نیز به ما کمک نمی‌کرد. اما ما درهر دو عرصه وارد شدیم و به موفقیت دست یافیتم، الان ایراد می‌گیرند که چراهم غنی سازی و هم آب سنگین داریدومی گویند باید یکی از این دو راه را کنار بگذارید، اما ما می‌گوییم چرا بایددستاورد‌هایمان راکنار بگذاریم، چون شما صرفا نگرانید؟ درحالیکه ما در این باره فتوا و حکم رهبری داریم وکاری را می‌کنیم که خطوطش را رهبری مشخص کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی باتاکید بر اینکه رهبری برمسائل هسته‌ای اشراف دارند در باره تعلیق بیست درصد دریک دوره شش ماه اظهار داشت: ما این تعلیق را پذیرفتیم اما بر حق غنی سازی در هر میزان و درهر سطحی تاکید کردیم.

صالحی با بیان اینکه ما معاهده ان پی تی را امضا کرده‌ایم براساس این معاهده تعهداتی را پذیرفته‌ایم اما حقوقی را نیز داریم، خاطرنشان کرد: ما گفته‌ایم تعهداتمان را رعایت می‌کنیم، اما از حقوقمان نیزنمی گذریم.

وی در ادامه گفت: ما غنی سازی را برای سوخت راکتور‌ها می‌خواهیم. وقتی چند سال پیش سوختمان تمام شد، خواستیم آن رابخریم، ولی برای ما شروطی گذاشتندوما گفتیم با این حساب خودمان این سوخت را تهیه می‌کنیم و حالا اگرغنی سازی بیست درصد را تعلیق کرده‌ایم به خاطر این است که از ابتدا هم به این بیست درصد نیازی نداشته‌ایم و حالا هم نمی‌خواهیم این بیست درصد راانباشت کنیم. هر چند غنی سازی بیست درصد از حقوق ماست وا گرغربی‌ها بخواهند درکا رما اخلالی ایجادکنند باز آن غنی سازی بیست درصد را آغاز می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به بهانه گیریهای غرب درخصوص نیروگاههای آب سنگین اراک گفت: می‌گویند آب سنگین خودرا تعطیل کنید؛ چون آب سنگین پلوتونیوم ایجاد می‌کند، اما می‌گوییم هر پلوتونیومی برای ساخت سلاح هسته‌ای به کار نمی‌رود و این پلوتونیوم ایجاد شده نیاز به باز فراوری دارد که ما هر چند دانشش راداریم این کار را انجام نمی‌دهیم چون نیازی نداریم.

صالحی بابیان اینکه ما درعرصه هسته‌ای شفاف هستیم، تاکید کرد: راکتور آب سنگین باقی می‌ماندو ماهیتش را حفظ می‌کند، ولی من چندروز پیش گفتم که تغییرات فنی می‌دهیم تا پلوتونیوم کمتر ی ایجادشودوه این مسئله موجب جنجالهای مثبتی در غرب شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درادامه به توافق نامه ژنو اشاره کرد وگفت: نقدهایی به توافق ژنووارد شده است وهمانطور که رهبری گفته‌اند دولت باید در شنیدن انتقادات سعه صدر داشته باشدوطرف مقابل نیز دربرابر این توافق نیز سعه صدر به خرج دهد.

وی ادامه داد: در این توافقنامه نکات مثبت و ارزشمندی وجود داردر البته نکات قابل تفسیری هم است.
صالحی حق تحقیق و توسعه فن آوری را از توفقیات توافق نامه ژنو خواند وافزود: چندی پیش سانتریفیوژجدیدی رونمایی شد که ۱۶ برابر سانتریفیوژ نسل اول کار می‌کند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: قسمت قابل نقد توافق نامه ژنو در غنی سازی است. عزیزانی که درمذاکرات حضور داشتند می‌گویند آن‌ها به حق ما اعتراف کرده‌اند اما درتوافق نامه امده است که برای غنی سازی برای اینکه در چه حدودر چه سطحی باش، بایدبه نتیجه مشترکی برسیم که این چالش پیش رو است والبته ما با منطق از این چالش عبور می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی به مذاکرات سازمان متبوع خویش با آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کردو خاطر نشان کرد: دیروز جلسه موفقیت آمیزی داشتیم. درسه ماه قبل من قرار دادی امضا کردم که سه ماه بودوبه خوبی پیش رفت وا ین مذاکرات هم به خوبی جلو می‌رود و تلطیف فضا می‌کند و برمذاکرات ۵ + ۱ سایه می‌اندازد.

صالحی با بیان اینکه آمریکا پا را از گلیم خودفرا‌تر گذاشته است، بیان کرد: آن‌ها درخفا یک چیز می‌گویند و در مباحثعلنی نیز یک چیز دیگر. هرچند مادر خفا مکتوب صحبت‌هایشان را داریم.

وی هدف امریکا از تناقض گویی‌هایش را قطب بندی دانست، و گفت: آن‌ها اجماع ما را هدف قرار داده اندومی خواهند اختلاف انگیزی کنند ولی نمی‌فه‌مند که چگونه با ایران برخورد کنند. چراکه ما قطعا هوشیار‌تر یم و نسبت به آن‌ها منسجم‌تر هستیم و وقتی بحثمنافع ملی وسط بیاید همه دنبال آن هستیم و مهم‌تر از آن هدفمندیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما چیزی درفن آوری هسته‌ای از دست نخواهیم داد و اگر بحثتعلیق است با اشراف و آگاهی صورت گرفته است و عقب گردی نسبت به مسئله هسته‌ای نخواهیم داشت.

معاون رئیس جمهور استراتژی جدید سازمان انرژی اتمی مسئله کیفیت دانست و ادامه داد: قبلا ما برکمیت توجه داشتیم، اما حالا به مسئله کیفیت توجه بیشتری خواهیم نمود ودر کاربرد فن آوری هسته‌ای درمسائل دیگر نیز نشاط بیشتری خواهیم بخشید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز