خبرگزاری کار ایران

کارشناس علوم سیاسی در گفت و گو با ایلنا:

پاسخ سریع رهبری به نامه روحانی، تدبیری در مقابله با تندروهای داخلی بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۳۱

در ۸ سال گذشته طیف متحدان ما از اروپا به آمریکای لاتین نزول کرد و حالا با توافق ژنو نه تنها به دوران قبل از ۸ سال بازمی‌گردیم بلکه برای حفاظت از منافع ملی می‌توانیم بازیگر موثرتری در عرصه بین‌المللی باشیم.

محمد مبین(کارشناس علوم سیاسی) معتقد است که همسویی اپوزیسیون خارج از کشور، رژیم صهیونیستی و تندروهای داخلی در زیر سوال بردن توافق هسته‌ای که مورد تایید همه ارکان نظام بود، نشان می‌دهد هدفی که دولت در پی آن بود محقق شده است.

این کارشناس علوم سیاسی و روزنامه نگار در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان این مطلب افزود: آنچه که در توافق هسته‌ای آمده نه تنها نافی منافع ملی نیست، بلکه ایران را در موضع بالاتر نسبت به مخالفان بین المللی قرار می‌دهد. تاکید توافق بر ادامه غنی سازی در داخل کشور پس از گام نهایی و تعهد غرب به ارائه امکانات مدرن و پیشرفته ایران را نه تنها در بحثهسته‌ای صاحب حق می‌کند بلکه گسترش آن را نیز تسهیل خواهد کرد.

وی افزود: مخالفت‌ها با توافق ژنو طبیعی بود به هر حال عده‌ای در ۸ سال گذشته پشت بحثهسته‌ای سنگر گرفته بودند و اقدامات خود را با تکیه براین بحثتوجیه می‌کردند. تندروها معمولا برای توجیه عملکرد خود نیاز به تنش دارند، این تنش را هم خودشان درست می‌کنند و از آن بهره می‌برند. سعی در نشان دادن شرایط کشور در حالت ویژه یکی از این اقداماتی بود که در ۸ سال گذشته انجام می‌گرفت و حالا دولت این شرایط ویژه را رفع کرده است، طبیعی است تندروها از وضعیت فعلی کشور ناراضی باشند و لب به انتقاد بگشایند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به مخالفت‌های اپوزیسیون خارج از کشور، رژیم صهیونیستی و تندروهای داخلی افزود: اگر چه هر کدام از این مخالفان برای خود دلیلی دارند ولی اکثرا یک حرف را دنبال می‌کنند و آن شکست هسته‌ای ایران است. البته بحثرژیم صهیونیستی جداست ولی همسویی تندروهای داخلی و اپوزیسیون خارج از کشور به ویژه سلطنت‌ها در شکست تیم هسته‌ای نشان می‌دهد منافع تندروها در نقطه‌ای به هم گره می‌خورد و طرفین حتی اگر با هم مخالف باشند ولی در یک نقطه یک حرف را تکرار می‌کنند. این مخالفان از تعلیقی حرف می‌زنند که در متن توافق وجود ندارد.

وی ادامه داد: طرف غربی هم چندین بار تکرار کرده که مانع گسترش فناوری هسته‌ای ایران شده نه عامل توقف آن، در واقع ایران چیزی از دست نداده است چراکه در شرایط عادی هم شاید تمایل زیادی به غنی سازی ۲۰ درصدی نداشت و حتی آقای جلیلی هم در مذاکراتش از طرف غربی درخواست ارائه سوخت ۲۰ درصدی را کرده بود نه غنی سازی آن در داخل کشور، ولی طرف غربی چنین امکانی را فراهم نکرد ایران مجبور شد چنین کاری را انجام دهد. در واقع امروز ما برگشتیم به همان هدفی که از ابتدا داشتیم و اینبار نه تنها چیزی از دست ندادیم، بلکه غرب را بر ادامه غنی سازی در داخل کشور هم مجاب کردیم.

عضو رسانه‌ای ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی؛ مخالفت‌های تندروها را قابل پیش بینی دانست و ادامه داد: پاسخ سریع رهبری به نامه آقای روحانی در واقع تدبیری بود برای جلوگیری از حرف‌های بی‌اساسی که تندروهای داخلی می‌زنند، البته طبیعی است تندروها حتی با این حمایت رسمی رهبری نیز قانع نمی‌شوند و به دنبال نیت خوانی هستند، ولی واقعیت این است که قاطبه مردم، کارشناسان و کسانی که درک صحیح از منافع ملی دارند نسبت به توافق ژنو نگاه درستی دارند و آن را همگام با پیشرفت هسته‌ای کشور، بهبود شرایط داخلی و ایجاد وضعیت بهتر در روابط بین‌المللی می‌دانند. فراموش نکنید که در ۸ سال گذشته طیف متحدان ما از اروپا به آمریکای لاتین نزول کرد و حالا با توافق ژنو نه تنها به دوران قبل از ۸ سال باز می‌گردیم بلکه برای حفاظت از منافع ملی می‌توانیم بازیگر موثرتری در عرصه بین المللی باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز