خبرگزاری کار ایران

مقام سابق کاخ سفید در گفت‌وگو با ایلنا:

بایدن به اتحاد و مذاکره اعتقاد دارد/ برجام توافقی بنیادی است/ با حرف‌های ظریف درباره لغو تحریم‌ها موافقم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۵۹۲

مقام سابق کاخ سفید با تاکید بر بهبود اوضاع در دوران بایدن، او را فردی دانست که معتقد به اتحاد و مذاکره است.

فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد افزایش تنش‌ها در منطقه بیان کرده است:

بایدن به اتحاد و مذاکره اعتقاد دارد

فرانک هیپل در ابتدا در مورد پیش‌بینی خود از شرایط دوران بایدن گفت: تغییرات عمده‌ای ایجاد خواهد شد. بایدن به اتحاد و مذاکره اعتقاد دارد. او آزادی عمل بیشتری در سیاست خارجی دارد اما همچنان باید مراقب کنگره و افکار عمومی باشد.

برجام توافقی بنیادی است

این استاد دانشگاه افزود: در دوران ترامپ تا حد قابل توجهی اعتماد جهان به تعهدات ایالات متحده به طور حتم کاهش یافته است. در حال حاضر بازگشت به برجام  هدف است، اما احتمالاً در دولت بایدن هم بر سر این موضوع بحث‌هایی وجود دارد - همانطور که به اعتقاد من در ایران وجود دارد - در مورد اینکه آیا شرایطی را برای پیوستن دوباره به برجام اضافه کنیم یا خیر. من امیدوارم که هر دو طرف اهمیت پیوستن بدون قید و شرط به این قرارداد را درک کنند چراکه برجام توافقی بنیادی است.

با حرف‌های ظریف درباره لغو تحریم‌ها موافقم 

وی در مورد احتمال لغو تحریم‌ها گفت: من متخصص نیستم اما فکر می‌کنم مسئله این است که کدام تحریم‌ها لغو شود؛ تحریم‌های ذکر شده در برجام و یا تحریم‌های متعددی که دولت ترامپ به بهانه دلایل مختلف از جمله "تروریسم" اضافه کرده است. من بانظر وزیر خارجه ایران، ظریف که در مقاله اخیر خود در مجله فارین افرز خواستار لغو کلیه تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ شد، موافقم، اما نمی‌دانم که این بحث در دولت بایدن چگونه پیش خواهد رفت.

هیپل گفت: جلسه تأیید آنتونی بلینکن برای وزیر امور خارجه را تماشا کردم. در حرف‌های او ایران یک مسئله مهم بود و روشن بود که بسیاری از سناتورها دیدگاه‌های بسیار منفی نسبت به ایران دارند. من تصور می کنم که در مجلس ایران نیز با توجه به دیدگاه‌های ایالات متحده همین مسئله صدق می‌کند.

نجات برجام برای اروپا بسیار مهم است

این مقام پیشین کاخ سفید همچنین گفت: برای اروپا برجام بسیار زیاد مهم است. اما من معتقدم که اروپا، مانند ایالات متحده، مایل است یک توافق بلندمدت درباره برجام منعقد کند. امیدوارم این توافق دوام بیاورد اما همانطور که می‌دانید محدودیت‌های آن منقضی می‌شود و ما باید از زمان باقیمانده برای ساخت رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در اطراف خلیج فارس و جهان استفاده کنیم. همانطور که فکر می‌کنم شما می‌دانید، من تقویت رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با قرار دادن تمام غنی‌سازی تحت کنترل چند ملیتی را ترجیح می‌دهم.

بایدن دوست دارد دنیا برای همه بهتر باشد

ترامپ انسانی فاسد است

وی جهان بدون ترامپ را خیلی بهتر  توصیف کرد و گفت: ترامپ انسانی فاسد و بدون احترام به قانون و دموکراسی است که فقط به فکر خود است. بایدن، مردی شایسته است که دوست دارد دنیا را برای همه بهتر کند. اما من انتظار دارم که او بهترین تلاش خود را برای  ارزش‌هایی انجام دهد که همه ما می‌توانیم به آنها احترام بگذاریم.

هیپل در مورد مهم‌ترین رویداد در سالی که گذشت گفت: برای جهان، همه گیری مهم ترین رویداد است. برای ایالات متحده، شکست رئیس‌جمهور ترامپ.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز