خبرگزاری کار ایران

دبیر مجمع انجمن های ادبی کشوردر زنجان خبر داد ؛

صاحبخانه شدن انجمن‌های ادبی کشور در آینده ای نزدیک

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۴۶۰

دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور با اشاره به اینکه این مجمع در آینده‌ای نزدیک خانه ادبی کشور را تشکیل خواهد داد، گفت: در کشور ۵۰ هزار شاعر،۱۶۰۰ انجمن ادبی و ۸۰۰ نویسنده فعالیت می کنند.

به گزارش ایلنا از زنجان، مهر‌ناز آزاد، در نشست با انجمن‌ها وتشکل‌های ادبی استان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اظهار کرد: ادبیات مادر تمام هنرهاست، خلق دیگر هنرها به واسطه ادبیات است؛ ادبیاتی که مادر همه هنرهاست بدون خانه است و در مجموع به آن بی‌مهری می شود.

دبیر مجمع انجمن‌های ادبی کشور با بیان اینکه مشکل مکان، داور، کمیته های آموزشی وچاپ و نشر و تعامل با شهرستان ها دغدغه همه انجمن های ادبی کشور است، گفت: فعالان این عرصه با درد ادبیات آشنا هستند.

وی با یادآوری اینکه وضعیت اقتصادی ایران وضعیت خوبی نیست و یکی از بحث های کلیدی، وضعیت اقتصادی است که موجب بروز مشکلاتی در حوزه های مختلف شده است، گفت: اگر بودجه ای هم قرار است به این بخش تزریق شود نیمه دوم سال انجام می شود.

آزاد از طراحی چارتی برای انجمن ها و تشکل های ادبی در کشور خبرداد و افزود: بایستی به صورت خودجوش برخی کارها را پیش برد، همانطور که از قرن سوم شعر و ادبیات وارد سرزمین ما شده  و از قرن 6ام مخافل ادبی در کشور به صورت خودجوش پیش رفته است.

وی با بیان اینکه استان زنجان در حوزه کمک به انجمن های ادبی چند گام جلوتر است، گفت: در این استان مسئولان دغدغه بسیاری در حوزه ادبی دارند و حمایت ها در خور توجه انجام می دهند.

دبیرمجمع انجمن های ادبی کشور با اشاره به اینکه این انجمن کمیته آموزش و پژوهش را در چارت انجمن ها راه اندازی خواهد کرد، گفت: راه اندازی مجمع ادبی کشور یکی از اتفاقات خوب در حوزه ادبیات کشور بوده است.

آزاد با اشاره به اینکه این مجمع در آینده خانه ادبی کشور را تشکیل خواهد داد، گفت: در کشور 50 هزار شاعر،1600 انجمن ادبی و 800 نویسنده فعالیت می کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید از توانمندی های یکدیگر استفاده کنیم چرا که توانایی ارائه متخصص برای داوری خواهیم داشت، گفت: در حوزه پژوهش می توانیم با تشکیل تیم های کارآمد، قبل از چاپ کتاب، ادبیات آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

آزاد با بیان اینکه آثار بسیاری از پیشکسوتان ادبی برای چاپ نیازمند ویراستاری هستند گفت: کمیته پژوهشی انجمن های ادبی می تواند در این حوزه هم ورود پیدا کند.

دبیرمجمع انجمن های ادبی کشور به انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش و نهادهای نیازمند به متخصصین ادبی اشاره کرد و گفت: در کمیته آموزش این انجمن، مدرسینی برای تدریس در مدارس تربیت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هزینه بخشی از بودجه فرهنگ و هنر کشور در حوزه ادبیات، حق ماست، گفت: حالا که به هردلیلی نمی توانیم این بودجه را کسب کنیم باید از توانمندی های خود استفاده کنیم.

به گفته آزاد ادبیات تاریح هر مملکتی را می سازد اگر تاریح ادبیات را از کشوری حذف کنیم چیزی از آن کشور باقی نمی ماند؛ انجمن های ادبی سربازانی هستند که ادبیات کشور را پیش می برند.

وی با بیان اینکه درجه هنری در شعر و داستان جزو پیشنهاداتی است که اجرایی خواهد شد، گفت: تعامل با انجمن های ادبی استان ها در قالب کمیته شهرستان ها ایجاد خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان هم در سخنانی گفت: تاریخ تمدن هر جامعه ای در قالب ادبیات نمود پیدا می کند.

فاطمه کرباسی ادامه داد: جلسات متعددی با انجمن های ادبی استان تشکیل شده است، انجمن ها زمانی ماندگار می شود تا به صورت خودجوش فعالیت کند و به نهاد و ارگان دولتی وابسته نشود.

وی با اشاره به اینکه حراست وصیانت از زبان فارسی و ادبیات ملی کشور باید در دستور کار ما قرار گیرد، گفت: زبان و ادبیات فارسی هویت ماست که باید از آن حراست کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخلاف آموزشگاه های زبان های خارجی، هیچ مجموعه و انجمن ادبی آموزش زبان فارسی را به طول کامل و تضمین شده انجام نمی دهد، گفت: فرهنگستان زبان و ادب فارسی در کشور وجود دارد که صیانت از زبان فارسی باید از سوی فرهنگ دوستان و انجمن های ادبی مورد توجه قرار گیرد و در قالب شب ها و عصرهای شعر نمود پیدا می کند.

کرباسی با اشاره به اینکه در قرن حاضر می توان از فضای مجازی برای ارائه هر مطلبی بهره مند شد، گفت: مادران از طریق ضرب المثل ادبیات کهن را به کودکان منتقل کنند و دوستداران زبان و ادب فارسی، مطالب ادبی را در فضای مجازی منتشر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز