خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان تاکید کرد:

ضرورت استفاده صحیح از وسایل گرمایشی استاندارد

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۵۳۹

مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان گفت: استفاده نادرست از وسایل گرمازا و همچنین استفاده از وسایل غیر استاندارد، باعث بروز مسمومیت با گاز منو کسید کربن می شود.

 به گزارش ایلنا از زنجان، موسی احمدلو گفت: صرفه جویی منطقی در مصرف گاز، همچنین رعایت توصیه‌های ایمنی و استفاده از وسایل گازسوزِ استاندارد در اولویت شهروندان باشد.

مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان با بیان این که در فصول سرد سال استفاده از وسایل گازسوز و مصرف گاز افزایش می یابد، افزود: اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش بخاری؛ همچنین دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز؛ در پیشگیری از خطر نشت گاز بسیار موثر است.

احمدلو تصریح داشت: انتشار گاز سمی منواکسید کربن در فضای مسکونی و غیرمسکونی؛ مهم ترین عامل منجر به مرگ خاموش است که به دلیل استفاده نادرست از دودکشِ وسایل گازسوز یا نداشتن دودکش اتفاق می افتد.

وی با اشاره اینکه انتشار این گاز سمی علائم خاص و آشکاری ندارد و بیشتر حوادث و مرگ و میرها بر اثر استنشاق آن صورت می گیرد؛ اظهار داشت: چنانچه فردی به مدت طولانی گاز منوکسید کربن استنشاق کند، دچار کاهش سطح هوشیاری، اغماء و متاسفانه مرگ خواهد شد.

مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان با بیان اینکه برای جلوگیری از گاز گرفتگی باید به استفاده مناسب از وسایل گازسوز، نصب استاندارد تاسیسات و بازبینی تجهیزات توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ ابراز داشت: مونوکسید کربن که به نام "قاتل خاموش" شهرت دارد، ترکیب یک گاز سمی است و حتی مقدار کمی از آن می‌تواند کشنده باشد.

احمدلو با اشاره به اینکه مسمومیت با مونوکسید کربن و تشخیص دادن پیامد‌های حاصل از گاز گرفتگی مشکل است و اغلب علائم آن با علائم بیماری سرماخوردگی یا التهاب روده و معده اشتباه گرفته می‌شود؛ افزود: گاز مونوکسید کربن رنگ، طعم و بو ندارد بنابراین ممکن است به صورت ناگهانی به شما آسیب برساند که هنگام وقوع حادثه باید خود را به هوای تازه برسانیم.

وی؛ توجه مردم را به شباهت علائم گازگرفتگی با سرماخوردگی جلب کرد و با بیان اینکه آبریزش بینی و چشم، خشکی تنفس و سرفه، تنگی نفس، احساس سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، سوزش چشم، تهوع و استفراغ از علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن است، تاکید کرد: حتماً با مشاهده این علائم نسبت به عدم وجود هوای کافی یا عملکرد صحیح وسایل گاز سوز و یا دودکش ها شک کرده و حتماً دوباره آنها را بررسی کنید.

مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان بهترین وسیله دفاعی در برابر این گاز سمی را جلوگیری از پخش آن در محل زندگی و محیط پیرامون عنوان کرده و تصریح داشت: از این رو، رعایت چند نکته مهم برای حفظ ایمنی محل زندگی ضرورت دارد.

در ادامه احمدلو توجه مردم را به دستگاه تهویه مناسب جلب و با تاکید بر اینکه هرگز با وسایل اشتعال زا در محیط‌های بسته نباید کار کرد؛ ابراز داشت: مشترکین محترم به هیچ وجه راه ورود جریان هوا به بخاری یا شومینه را مسدود نکرده و در صورت استفاده از بخاری برقی، حتماً از وجود فضای کافی برای تهویه هوا اطمینان حاصل کنند.

وی بازبینی و مراقبت از تجهیزات را از دیگر موارد مهم برای حفظ ایمنی محل زندگی دانست و گفت: اگر هر کدام از وسایل یا تجهیزات به درستی کار نمی‌کند؛ فوراً استفاده از آن ‌را متوقف کرده و برای تعمیر یا تعویض آن‌ها اقدام کنید.

احمدلو افزود: به کمک یک متخصص مجاز؛ شومینه، دودکش‌ها و حتی بخاری برقی را به صورت سالیانه بازدید و بررسی کنید و این اطمینان را حاصل کنید که هواکش‌ها و دودکش‌ها خالی از هر گونه دوده و رسوبات گچ مانند باشد.

مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان سومین اقدام مورد تاکید را نصب تاسیسات به صورت استاندارد عنوان کرد و گفت: بخاری گازی را به دقت و با رعایت استاندارد‌های موجود نصب کنید چرا که نصب نادرست تجهیزات قابل اشتعال می‌تواند نتایج ناگواری به بار آورد.

احمدلو تاکید کرد: تمامی وسایل گازسوز موجود در خانه باید دودکش مجزا و مخصوص خود را داشته و تمام طول مسیر دودکش باید بررسی شده تا در صورت مشاهده نشتی از خطرات احتمالی پیشگیری به عمل آید.

وی همچنین با اشاره به اینکه لوله دودکش وسایل گازسوز زمانی که این وسایل روشن هستند، باید داغ باشد، تصریح داشت: با لمس دودکش از گرم بودن آن اطمینان حاصل کنیم و در صورت سرد بودن دودکش فوراً برای خاموش کردن وسیله اقدام شود و نصب صحیح دودکش مورد توجه باشد چرا که  احتمال خروج گاز کربن مونوکسید زیاد است.

مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان در ادامه به توصیه های مهم و کاربردی دیگر پرداخت و گفت: دودکش بخاری گازی باید به صورت قائم از پشت بخاری و به صورت عمودی از اتاق شود، بر روی پشت باید حتما باید از لوله‌های H شکل استفاده کنید و این دودکش باید نسبت به سطح پشت بام حداقل 70 سانتی متر بالاتر نصب شده باشد، هیچ گاه لوله بخاری گازی را درون آب قرار دهید، هیچ گاه آب‌گرم‌کن دیواری یا بشگه‌ای را در حمام نصب نکنید، هیچ‌گاه اجاق گاز روشن را برای مدت طولانی بدون مصرف رها نکنید، رنگ شعله وسایل گازسوز باید آبی باشد، اگر رنگ شعله قرمز یا نارنجی شود، قطعا با کمبود اکسیژن و سوختن ناقص گاز مواجه هستید، هر یک از وسایل گازسوز باید شلنگ گاز مجزایی داشته باشد و در مسیر شلنگ انشعاباتی به سایر وسایل داده نشود.

احمدلو ابراز داشت: با افزایش توجه مردم به نکات ایمنی امیدواریم روز به روز شاهد حوادث کمتری باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز