خبرگزاری کار ایران

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان:

انجمن کلیوی زنجان در جهت خودکفایی بیماران حرکت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۶۴

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان گفت: انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان با همکاری مراکز خود اشتغالی در جهت خودکفایی بیماران کلیوی حرکت می‌کند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان گفت: انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان با همکاری مراکز خود اشتغالی در جهت خودکفایی بیماران کلیوی حرکت می‌کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، محمدرضا طهماسبی روز دیروز شنبه(۱۹ بهمن) در مراسم جشن ویژه بیماران کلیوی افزود: برنامه‌های متعددی به ویژه در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و تبلیغاتی در جهت توانمندسازی بیماران انجام می‌شود.
وی ورزش را عاملی موثر در افزایش سلامت جسمی و روحی بیماران دانست و تاکید کرد: آموزش و توزیع کارت رایگان شنا از برنامه‌های ورزشی برای بیماران کلیوی زنجان است.
مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان تصریح کرد: این انجمن از برنامه‌های پیشنهادی بیماران کلیوی استقبال می‌کند.
در ادامه این برنامه ایوب پزشکی و بهاره حاجی سلیمی از متخصصان کلیه، به پرسش‌های بیماران پاسخ دادند.
فوق تخصص کلیه با اشاره به اینکه بیماران مزمن کلیوی که هنوز به مرحله دیالیز نرسیده‌اند باید رژیم غذایی خود را کنترل کنند گفت: بیماران کلیوی در مصرف پروتئین به ویژه گوشت، لبنیات و تخم مرغ محدودیت دارند.
بهاره حاجی سلیمی گفت: مصرف ناصحیح نمک می‌تواند باعثافزایش مایع در بدن شده و ورم و فشار خون را بالا برده و پیشرفت بیماری‌های کلیوی را تسریع کند.
وی مرکبات، موز، هندوانه و گوجه فرنگی را حاوی پتاسیم دانست و افزود: سیب زمینی ۲۴ ساعت در آب خیسانده شود و یا ۲۰ دقیقه بجوشد تا پتاسیم آن کاهش یابد و بیماران کلیوی در مصرف میوه جاتی که حاوی پتاسیم هستند محتاط باشند.
حاجی سلیمی قطع دیالیز را بستگی به شرایط بیمار عنوان کرد و گفت: کاهش دیالیز در هفته با توجه به برخی شرایط از جمله عدم تورم، داشتن حجم ۲ لیتر ادرار در روز، عدم تهوع و استفراغ و تغذیه مناسب امکان پذیر است.
ایوب پزشکی در پاسخ به یک بیمار کلیوی که از بزرگ شدن تک کلیه خود ابراز نگرانی کرد، گفت: بزرگی آن دلیل بر سالم بودن آن است تا نبود کلیه دیگر را جبران کند.
فوق تخصص کلیه، ۹۰ درصد سنگ‌هایی را که در سونوگرافی مشاهده می‌شود را نیاز به دستکاری ندانست و یادآور شد: حرکت سنگ از کلیه و گیر کردن آن در حالب و مسیر ادرار، افتادن عفونت بر روی سنگ کلیه و تکرر عفونت ادراری و رشد سنگ‌های شاخه گوزنی در لگنچه و افتادن آن در داخل کلیه از مواردی است که در آن سنگ نیاز به دستکاری دارد.
وی سوء تغذیه را تهدیدی برای نارسایی کلیه دانست و گفت: بیماران کلیوی اعتدال در تغذیه به ویژه مصرف پروتئین‌ها را رعایت کنند تا دچار سوء تغذیه که عفونت، عدم تعادل، سرماخوردگی و درد در بدن را تشدید می‌کند، نشوند.
در این مراسم روان‌شناس انجمن کلیوی زنجان گفت: امید به زندگی در بیماران، استرس و اضطراب آنان را کاهش می‌دهد.
رقیه فاضلی افزود: عدم آگاهی و شناخت بیماران از بیماری، آنان را از فعالیت‌های اجتماعی بازمی دارد.
وی با اشاره به اینکه برخی از بیماران کلیوی در صحنه‌های جهانی مدال آور هستند، ادامه داد: مثبت اندیشی در بیماران باعثپیشرفت آنان در زمینه مختلف است.
روان‌شناس انجمن کلیوی تاکید کرد: حضور خانواده‌ها در کنار بیماران، تحمل رنج بیماری را بر آنان آسان می‌کند.
گفتنی است مسعود ودیعی، محمدرضا امیر احمدی، وثیقی، مجتبی شکیب و اسداله نصیری با اجرای موسیقی دلنشین، فضای شادی را برای بیماران بخشیدند و از همیاران انجمن کلیوی با اهداء لوحی تقدیر شد.
همچنین شرکت پارس سوئیچ و شیر پاستوریزه پگاه زنجان پذیرایی از این مراسم و جوایز مسابقات اجرا شده را بر عهده داشتند و مجری توانمند این برنامه محمد حسن سروش نیا بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز