خبرگزاری کار ایران

یک فعال تئاتر در زنجان:

هنرمندان زنجانی از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان طرد شدند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۶۹

یک کارگردان سینما و تلویزیون در زنجان با اشاره به وجود پتانسیل های مطلوب هنری در استان زنجان گفت: ‌ هنرمندان مطرح استان زنجان از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناسان امور هنری و رئیس انجمن هنری و تئاتر استان ترد شدند.

ایلنا: یک کارگردان سینما و فعال عرصه تئاتر گفت: سال‌های اخیر در استان زنجان شاهد انهدام هنر تئا‌تر و نمایش بودیم.

احسان صادقی‌جهانی، کارگردان سینما و تلویزیون و فعال تئا‌تر و نمایش اهل زنجان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در زنجان گفت: کار‌شناسان و عوامل هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در تلاش برای تبدیل حوزه تئا‌تر و نمایش استان زنجان به حیاط خلوت خود هستند.

این فعال عرصه تئاتر با بیان اینکه هنرمندان استان زنجان در سال‌های نه چندان دور همیشه حائز مقام‌ها و جزء برترین‌های جشنواره‌های استانی و کشوری بودند افزود: در سال‌ ۸۷ حدود ۸۰ درصد جوایز از آن هنرمندان تئا‌تر و نمایش استان زنجان بوده است.

صادقی جهانی با اشاره به مدیریت ضعیف و بی‌مسئولیتی کار‌شناسان و عدم تخصص برخی کار‌شناسان، جایگزینی روابط به جای ضوابط و تخصص‌ها در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در سال‌های اخیر به‌دلیل عدم مدیریت صحیح و عدم تخصص و ضعف رسیدگی مسئولین به امور هنری استان زنجان در عقب ماندگی‌های سال‌های اخیر امور هنری نقش مهم و اساسی داشته است.

وی در ادامه محوریت و سیاست‌های غلط انجمن نمایش استان زنجان را مواجه با تکروی این انجمن و تبدیل انجمن نمایش و تئا‌تر استان به حیاط خلوت برخی از عوامل عنوان کرد و افزود: از قابلیت‌های هنرمندان و تخصص آن‌ها در استان استفاده نشده است.

این فعال تئاتر اظهار داشت: اکثر کار‌شناسان، اساتید، مدرسان، مدیریت و سیاستگذاران حوزه تئا‌تر و نمایش استان زنجان در بازبینی و تدریس در حوزه نمایش و تئا‌تر نیازمند تخصص و کارنامه و رزومه قابل قبول از طرف افراد فعال در این حوزه هستند.

صادقی جهانی همچنین گفت: افراد بدون تخصص با شرکت در جشنواره‌ها در گلوگاه‌های تئا‌تر استان قرار گرفته‌اند و جلوی پیشرفت فعالان واقعی این عرصه را مسدود کردند.

این فعال تئاتر با بیان اینکه کار‌شناسان تئا‌تر و مدیر امور هنری و سرپرست امور مالی در وظایف خود تخصص ندارند گفت: هیچکدام از افراد فعال در این راستا متخصص این کارهای هنری در زنجان نیستند.

وی افزود: به دلیل احساس وظیفه به کشور و استان و جامعه هنرمندان از برخی گزینش‌های سلیقه‌ای در استان راضی نیستیم.

این کارگردان زنجانی با بیان اینکه مدیر مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست باید موثر در امور هنر و فرهنگی باشد خاطرنشان کرد: مستنداتی برای تخلف برخی از افراد در حوزه هنر زنجان وجود دارد.

صادقی جهانی با اشاره به برگزاری جشنواره بیست و پنجم تئا‌تر استان زنجان گفت: برای بازبینی این تئا‌تر ۹ روز زمان اختصاص داده شده است و دقیقا یک ساعت قبل از افتتاح این جشنواره افراد فعال در این عرصه به افراد دارای اثر پاسخگو شدند که دیگر زمان گذشته و کاری از دست کسی بر نمی‌آمد.

وی ادامه داد: برای بازبینی آثار در جشنواره‌ها هیئت بازبینی نباید وابسته به گروه خاص باشند.

صادقی جهانی همچنین گفت: متاسفانه هر سه بازبین این جشنواره همه عضو گروه نمایشی هستند و این بر خلاف نظر مرکز هنرهای نمایشی کشور است و تخلف محسوب می‌شود.

به گفته وی این افراد نباید برای بازبینی ذینفع باشند، در صورتیکه این افراد ذینفع برای جشنواره انتخاب شدند فاقد این شرایط هستند.

کارگردان زنجانی با بیان اینکه افراد اصلی تئا‌تر و نمایش زنجان در این زمینه کاملا طرد شدند افزود: من به عنوان کسی در این زمینه سخن می‌گویم که در این انجمن تئا‌تر هیچ منفعتی ندارم و سال‌هاست در این عرصه کار نمی‌کنم.

وی افراد منتخب برای این کار را فاقد کارنامه و سوابق کاری قابل قبول دانست و افزود: من به عنوان هنرمند زنجانی متاسف و متاثرم از اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به جای هموار و تسهیل کردن مسیر امور هنری استان و رایزنی و تبلیغات با سازمان‌ها و نهاد‌های نظیر صدا و سیما و غیره سعی در کنار گذاشتن افراد دارای ظرفیت هنری و مطرح استان اقدام می‌کند.

وی در ادامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را در زمینه اداره امور هنری فاقد توانایی لازم و کارهای غیرقابل قبول در استان ارزیابی کرد و گفت: استاندار استان زنجان، نماینده دولت تدبیر و امید در زنجان باید امید را به دل هنرمندان استان زنجان به ارمغان بیاورد تا هنرمندان استان زنجان در عرصه‌های مختلف هنری بدرخشند.

صادقی جهانی استان زنجان را دارای هنرمندان فاخر ملی دانست و گفت: ‌ فضای لازم و مطلوب برای فعالیت هنرمندان زنجان وجود ندارد.

وی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارای رسوم غلط و فعال در برکناری هنرمندان برجسته و اصیل دانست و افزود: تخلفات در این زمینه باید مشخص شود.

این کارگردان در این زمینه از متولیان امور هنری استان زنجان خواست که نفرات متخصص را در راس امور قرار دهند تا با شناسایی دغدغه‌های هنرمندان باعثسرافرازی بیش از پیش در فضای آرام هنرمندان به فعالیت بپردازند.

وی در ادامه پرهیز از حاشیه‌سازی در این زمینه را مهم دانست و گفت: ایجاد حاشیه و فضا سازی در استان زنجان مناسب استان نیست.

صادقی جهانی وجود فضای هنری پویا و رقابتی در استان را برای پیشرفت و توسعه هنرمندان استان مهم عنوان کرد و گفت: هنرمندان استان زنجان باید در فضای سالم به دور از حسادت با رقابت به فعالیت هنری بپردازند.

این کارگردان در پایان مطالعه، تخصص و کار و تبحر را در عرصه هنری مهم ارزیابی کرد و افزود: در استان زنجان در سال‌های اخیر شاهد انهدام هنر تئا‌تر و نمایش بودیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز