خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می‌دهد؛

نزدیک شدن تعداد فوتی‌های کرونا در خوزستان به مرز ۱۰ هزار نفر/ بالا بودن آمار مرگ و میر و ابتلا در استان نسبت به میانگین کشوری

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۲۲۵

از ابتدای شیوع کرونا در خوزستان تاکنون بیش از ۵۹۵ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و ۹ هزار و ۹۶۸ نفر فوت شدند، این در حالی است که آمار استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده و میزان واکسیناسیون از نظر مسئولین رضایت‌بخش نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، همیشه تعداد روزانه و کلی فوت‌شدگان و مبتلایان به کرونا در خوزستان مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و شهروندان بوده، موضوعی که همواره از مجرای دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای اطلاع‌رسانی‌های بعدی عبور می‌کرد.

این موضوع در زمان فرهاد ابول نژادیان ریاست قبلی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و غلامرضا شریعتی استاندار سابق خوزستان همیشه مورد انتقاد رسانه‌ها بود که چرا آمار روزانه و کلی فوت‌شدگان و مبتلایان استان اطلاع‌رسانی نمی‌شود و بارها نیز خبرنگار ایلنا در آن زمان خواستار ارائه آمار کلی از مسئولان مربوطه می‌شد که پاسخی دریافت نمی‌کرد.

انتقاد رسانه‌ها از عدم ارائه آمار در گذشته

در آن زمان مسئولین به‌خصوص رئیس دانشگاه علوم پزشکی وقت اهواز و همچنین معاونانش بار منفی خبر، اثرات سوء، ناامیدی بر جامعه و آمار ندادن دیگر استان‌ها را بهانه عدم ارائه آمار کلی و روزانه فوت و ابتلا می‌کردند، این در حالی بود که دیگر استان‌های کشور مرتب آن را ارائه می‌کردند و در این بین رسانه‌های خوزستان نیز نسبت به شفافیت موضوع و اطلاع‌رسانی دقیق‌تر به مردم و خطرات ناشی از آن تاکید داشتند.

البته در زمان قاسم سلیمانی دشتکی که چند ماه به‌عنوان استاندار خوزستان فعالیت کرد چندین بار آمار کلی فوت‌شدگان و مبتلایان توسط وی تشریح شد.

حالا با روی کار آمدن محمدحسین سرمست سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی اهواز علاوه بر ارائه آمار روزانه، برای چندمین بار است که خود و معاونینش آمار کلی کرونا در خوزستان را تشریح و در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار می‌دهند.

سید محمد علوی شامگاه ۲ شب پیش در یک برنامه تلویزیونی در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا و آمار این بیماری در استان، اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته ۱۰ نفر از استان به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند که با احتساب این تعداد، کل فوتی‌های کرونا در خوزستان به ۹ هزار و ۹۶۸ نفر رسید.

وی با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته پنج هزار و ۴۶ نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند که نسبت به روز گذشته ۵۳ نفر بیشتر است، افزود: ۳۶۹ نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا در همین مدت شناسایی شد که ۹۲ نفر کمتر از روز قبل است، همچنین ۲۷۸ نفر در بخش عادی بیمارستان‌های استان و ۱۹۸ نفر در بخش ویژه بستری هستند.

بهبودی ۵۷۴ هزار و ۲۳۲ نفر در خوزستان

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: از ابتدای شیوع کرونا ۵۹۵ هزار و ۱۷۵ خوزستانی به کرونا مبتلا شده‌اند و حدود ۵۷۴ هزار و ۲۳۲ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

تاکنون هفت میلیون ۱۱۷ هزار و ۵۵۴ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند، ۶ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۲۷۱ نفر بهبود یافتند و ۱۳۸ هزار و ۷۱۱ نفر نیز فوت شدند.

با احتساب موارد بالا و مقایسه اعداد استان و کشور با یکدیگر، تاکنون خوزستان ۸.۳۶ درصد از مبتلایان کل کشور، ۷.۱۹ درصد مرگ و میر کرونا و ۸.۴۹ درصد بهبودیافتگان کل کشور را به خود اختصاص داده؛ این در حالی است که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ کشور، خوزستان جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۵۰۶ نفر داشت که اگر حتی یک میلیون نفر به این تعداد اضافه کنیم خوزستان تنها ۶.۷ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است که اعداد فوق نشان از بالا بودن آمار استان بیشتر از میانگین کشوری است و این اختلافات ناچیز درصدها در مقیاس و جمعیت بالا تعداد بالایی را شامل می‌شود. (درصدها تقریبی است)

کمتر بودن درصد کشندگی نسبت به میانگین کشوری

البته گفتن این نکته نیز حائز اهمیت است که درصد کشندگی کرونا در خوزستان ۱.۶ درصد بوده که از متوسط کشوری یعنی ۲.۲ درصد کمتر است.

همچنین بارها مسئولین از جمله استاندار خوزستان و مدیران مراکز علمی، درمانی و علوم پزشکی‌ها در استان نسبت به میزان واکسیناسیون ابراز نارضایتی کرده بودند.

یک شهرستان به وضعیت آبی برگشت

در حال حاضر شهرستان‌های اهواز، امیدیه، آغاجاری، بهبهان، خرمشهر، کارون و مسجدسلیمان در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های آبادان، ایذه، باغملک، اندیکا، اندیمشک، بندر ماهشهر، حمیدیه، دزفول، دشت آزادگان، رامشیر، شادگان، شوش، شوشتر، گتوند، لالی، هفتکل، هندیجان و هویزه در وضعیت زرد و شهرستان باوی در وضعیت آبی قرار گرفتند.

حالا با گذشت بیش از ۲ سال از شیوع کرونا و عدم ارائه آمار شفاف این بیماری توسط مسئولین خوزستان در گذشته هنوز تردیدهایی برای مردم و فعالین حوزه‌های مختلف مبنی بر بالاتر بودن آمار واقعی و غیر رسمی استان در این بیماری را زنده نگه داشته است.

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز