خبرگزاری کار ایران

پیامدهای منفی مواجهه رسانه‌ای با بزرگترین صنعت تولیدی و فولادی کشور به سود چه کسانی است؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۵۱۳

صنایع بزرگ و تولیدی، صادراتی کشور طی سالهای اخیر با مشکلات و موانع بزرگ از جمله انواع تحریم‌های اقتصادی و همچنین خودتحریمی های داخلی مواجهند و وجود این چالش‌ها همچنان در راستای اهداف اقتصادی کشور مبتنی بر رشد تولید، بهره‌وری، ارزش آفرینی و کاهش تورم گام برمی‌دارند.

در چنین شرایط بغرنجی، برخی از رسانه‌های داخلی که مدعی حمایت از تولید ملی و منویات رهبر انقلاب هستند، هر بار با شتابزدگی و رفتار غیر حرفه‌ای اقدام به خبرپراکنی‌هایی می‌کنند که کاملا با اهداف عالیه نظام مغایرت دارد.

نمونه مشخص و مصداقی این موضوع را می‌توان به مواجهه اخیر یکی از خبرگزاری‌های کشور با شرکت فولاد مبارکه اصفهان دانست، هرچند این موضوع مسبوق به سابقه است، اما نقدهایی را می‌توان بر آن وارد کرد.

-وظیفه اصلی رسانه‌ها اطلاع‌رسانی درست و انتشار اخبار و گزارش‌های مستند و مبتنی بر واقعیت است حتی اگر به نفع آنها نباشد. منافع ملی باید ارجح بر منافع شخصی و صنفی باشد. در حالی که برخی از اخبار و گزارش‌های چنین رسانه‌هایی نه تنها منافع ملی را دربرنمی‌گیرد بلکه کاملا جانبدارانه است و به اصطلاح جنبه ریپورتاژی بودن آن، بر کسی پوشیده نیست. هرچند تهیه و انتشار ریپورتاژ جزو حقوق رسانه‌هاست اما نباید نافی منافع ملی و به زیان عموم مردم باشد.

-هر رسانه‌ای بر اساس وظیفه ذاتی خود می‌تواند افشاگری‌هایی را انجام دهد اما این افشاگری‌ها باید کاملا مستدل و مبتنی بر آمارهای رسمی و واقعی باشد و جریان‌های حمایتگرانه و پشت پرده در آن نقشی نداشته باشد.

-کلی‌گویی و پاسخگویی به سخنرانی افراد و مدیران شرکت‌ها پس از پایان یک ایونت و نشستی نشان از رفتار غیر حرفه‌ای رسانه‌هایی دارد که قادر به پرسش و پاسخ در زمان برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها را ندارند و پس از پایان این جلسات، متاثر از جریان و یا افراد خاصی اقدام به مچ‌گیری می‌کنند و با ژست روزنامه‌نگاری، اقدام به انتشار مطالبی یک سویه و جانبدارانه می‌کنند که البته گاهی هم منافع مادی خوبی را هم برای‌شان به همراه دارد!

فارع از ایراداتی که می‌توان به انتشار این‌گونه اخبار و گزارش‌های ریپورتاژی گرفت، این پرسش مهم را می‌توان مطرح کرد که در پس پرده تخریب یکی از بزرگترین صنایع تولیدی و صادراتی کشور آن هم در اوج تحریم‌های اقتصادی و تاکیدات موکد حاکمان نظام و مراجع عظام مبنی بر حمایت رسانه‌ها از شرکت‌های بزرگ تولیدی و صنعتی و کمک به رشد تولید و ارزش آفرینی آنها -که متاسفانه طی یکی دو سال اخیر آغاز شده است- کدام جریان قدرتمند یا افراد ذی نفوذ و دارای منافع خاصی وجود دارند که بی محابا صنعت فولاد را سیبل حملات‌شان قرار داده‌اند.

 

انتهای پیام/
مولود غلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز