خبرگزاری کار ایران

آینده شستا در بورس امروز

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۶۷۴

در این مقاله به تحلیل بنیادی سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد شستا شناخته می‌شود پرداخته شده است. بررسی سهامداران و جایگاه شرکت در صنعت، ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی و غیربورسی آن و همچنین میزان سود نقدی تقسیمی شستا از دیگر موارد مطرح شده در این مطلب است.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی یا همان شستا، به‌عنوان یک شرکت زیرمجموعۀ سازمان تامین‌اجتماعی، درزمینه‌های مختلفی فعالیت دارد. این شرکت به‌عنوان یک مؤسسۀ مالی و اعتباری، درزمینه‌هایی مانند مدیریت سرمایه‌گذاری؛ تجارت و بازرگانی؛ مدیریت دارایی‌ها و... فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد. تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی به سال ۱۳۶۵ برمی‌گردد. این شرکت در ابتدا فعالیت خود را با سرمایۀ اولیه‌ای به ارزش دو میلیارد تومان از دارایی‌های سازمان تامین‌اجتماعی شروع کرد. در فروردین سال ۱۳۹۹ ، ده درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی، در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد. در حال حاضر نیز شرکت‌های تابعۀ شستا به‌طور متوسط حدود ده درصد از کل ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران را در اختیار دارند.

آینده شستا در بورس امروز

​جایگاه شستا در صنایع مختلف و مقدار ارزش آن

شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی یا همان شستا، هم‌اکنون ۱۷۵ شرکت مدیریتی و ۹۰ شرکت غیرمدیریتی را در زیرمجموعهٔ خود دارد. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت کارخانه‌جات داروپخش؛ داروسازی اکسیر؛ داروسازی فارابی؛ شرکت کشت و دامداری فکا؛ شرکت داروسازی زهراوی؛ داروسازی ابوریحان؛ داروسازی کاسپین تامین؛ لابرتوارهای رازک؛ پارس دارو و شرکت ژلاتین کپسول ایران اشاره کرد. این شرکت هم‌اکنون در قالب ۹ هلدینگ در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت است. این هلدینگ‌ها عبارت‌اند از:

  • هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین؛

  • هلدینگ دارویی تامین؛

  • هلدینگ صدر تامین؛

  • هلدینگ صنایع عمومی تامین؛

  • هلدینگ سیمان تامین؛

  • هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران؛

  • هلدینگ مدیریت توسعهٔ انرژی تامین؛

  • هلدینگ صبا تامین؛

  • خدمات ارتباطی رایتل.

سهام شستا جزو دسته‌ای از سهام‌ها است که حتی اگر تاکنون در بازار بورس فعالیت نکرده باشید نیز حتماً نام آن را از سرمایه‌گذاران بورسی و حتی در شبکه‌های اجتماعی شنیده‌اید. درصورتی‌که تمایل به خرید این سهام پرشهرت و پرسود دارید، ابتدا باید مهارت‌های تحلیل شستا، مانند تحلیل بنیادی را یاد بگیرید تا بتوانید تحلیل بهتری بر روی این سهم و سایر سهام‌های آن داشته باشید و برای آن می‌توانید مقاله آموزش تحلیل بنیادی را مطالعه کنید.

​تحلیل شستا و خالص ارزش دارایی‌های آن در سال ۱۴۰۲

همان‌طورکه گفتیم، نمادهای تاپیکو، صبا، حکشتی، سیتا، تاصیکو و تیپیکو ازجمله سهام مهمی هستند که در پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) جای دارند. همچنین شرکت‌های خدمات ارتباطی رایتل؛ شرکت مدیریت توسعهٔ انرژی تامین و سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین نیز به‌عنوان شرکت‌های غیربورسی، مهم‌ترین عناصر در نمایندگی شرکت شستا در بازار سهام هستند. برای به‌روزرسانی ارزش دارایی‌های معاملات بورسی و تحلیل شستا، از قیمت پایانی نمادها در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ بهره گرفته شده‌است. به‌علاوه برای به‌روزرسانی ارزش دارایی‌های غیربورسی، از روش p/e (میانگین صنعت و تخمین سود شرکت‌ها) استفاده شده‌است.

آینده شستا در بورس امروز

ارزش دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی با نماد شستا، در سال ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است:

ارزش روز پرتفوی بورسی

2,479,348,556

بهای تمام‌شدهٔ پرتفوی بورسی

1,488,443,487

مازاد ارزش پرتفوی بورسی

990,905,069

ارزش روز پرتفوی غیربورسی

361,764,576

بهای تمام‌شدهٔ پرتفوی غیربورسی

320,271,056

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی

41,493,520

حقوق صاحبان سهام

1,772,130,250

سودهای نقدی زیرمجموعه

0

سود نقدی شرکت اصلی

0

سود و زیان واگذاری

0

ارزش خالص دارایی‌های شرکت

2,804,528,839

nav براساس آخرین سرمایهٔ شرکت

1,714

​بررسی مجمع سالانهٔ شستا در سال ۱۴۰۲

با این‌که مجمع سالانهٔ ۱۴۰۲ شستا هنوز برگزار نشده‌است، اما از بین زیرمجموعه‌های مهم شستا، تقسیم سود زیرمجموعه‌های مهم تاپیکو و تاصیکو مشخص شده‌است. همچنین برای تحلیل شستا نیز می‌توانید از اطلاعات زیرمجموعه‌های آن استفاده کنید.

هیچ سود فروش سرمایه‌گذاری‌ای در زیرمجموعه‌ها برای سال مالیِ آتی در نظر گرفته نشده‌است. در تحلیل پیش‌بینی زیرمجموعه‌ها، از نرخ‌های فعلی (دلار، نفت، فولاد، مس و ...) استفاده شده‌است.

شستا در حالی ۱۲۸۳ روی تابلو قیمت خورده است که در مجمع پیش‌ِرو و سال بعد، ۲۱۷ و ۲۵۷  ریال سود تقسیم خواهد کرد و پی به ایی (p/e) بعد از مجمع نیز ۴٫۱ خواهد بود. تحلیل بنیادی بورس یکی از دقیق‌ترین روش‌های بررسی ارزش یک سهم است. بنابراین در ادامه برای ارزش‌گذاری سهام شستا به بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی و تحلیل بنیادی شستا پرداخته شده است. 

​ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل شستا

مازاد ارزش پرتفوی بورسی شستا در مرداد ماه ۱۴۰۲، حدود ۷۰ هزار و ۹۰۹ میلیارد تومان تخمین زده شده‌است. براساس گزارش پرتفوی بورسی این شرکت، شستا  هشتاد و نه درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین (تحلیل سیتا) را در اختیار دارد. بخشی از پرتفوی بورسی تحلیل شستا به شرح زیر است:

نام شرکت

تعداد سهام

ارزش بازار

سود و زیان

هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین

71,153,386,120

1,189,684,616 M

366,563,621M

سرمایه‌گذاری صبا تامین

79,814,112,182

258,118,839 M

7,206,698 M

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

14,206,910,377

199,180,883 M

158,695,085M

سرمایه‌گذاری سیمان تامین

9,842,665,772

176,675,851 M

76,543,260 M

سرمایه‌گذاری دارویی تامین

3,867,671,312

138,462,633 M

63,944,208M

سرمایه‌گذاری صدر تامین

15,317,089,963

127,131,847 M

9,619,855 M

​تخمین ارزش پرتفوی غیربورسی شستا

با بهره‌گیری از اطلاعات و داده‌های منتشرشده تا تاریخ ۱۴۰۲/۵/۸ انتظار می‌رود که ارزش مازاد پرتفوی غیربورسی شرکت شستا، حدود ۳۱ هزار و ۷۹۴ میلیارد تومان باشد. این ارزش با پرتفوی بورسی شستا تفاوت قابل توجهی دارد؛ دسترسی به اطلاعات دقیق پرتفوی غیربورسی، بسیار سخت بوده و اغلب تحلیل‌گران معمولاً ارزش آن را برابر بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند که ممکن است دقت تحلیل‌ها را کاهش دهد.

آینده شستا در بورس امروز

​آیندهٔ شستا در بورس امروز با توجه به ارزش این سهام

شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی با نماد شستا، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های چندرشته‌ای بورسی کشور است. این شرکت با تنوع بالا در پرتفوی سرمایه‌گذاری‌اش، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و به سرمایه‌گذاران امکان انتخاب بیشتری ارائه می‌دهد. این شرکت سیاست تقسیم سود حداکثری برای خود و زیرمجموعه‌های خود را رعایت می‌کند و در صورت نیاز به منابع مالی در زیرمجموعه‌های خود، با افزایش سرمایه، به تامین منابع مالی می‌پردازد. پرتفوی متنوع این شرکت به همراه طرح‌های توسعه‌ای در زیرمجموعه‌ها، به بازدهی قابل‌قبولی اشاره می‌کند. ارزش سهم و نسبت P/NAV نیز در حد مقبولی واقع شده‌است و به نظر نمی‌آید تغییرات آن تأثیر زیادی داشته باشد. شما می‌توانید در سامانه تحلیل بنیادی انیگما تحلیل به‌روز این سهم را مشاهده کنید.

توجه کنید که این مطلب به هیچ عنوان افراد را تشویق و ترغیب به خرید این سهام بورسی نمی‌کند. افرادی که در بورس ایران فعالیت دارند، باید در ابتدا با تحلیل شستا، اطلاعات کاملی دربارهٔ آن به‌دست بیاورند و با آگاهی بر آیندهٔ شستا در بورس امروز، نسبت‌به خرید سهام این شرکت اقدام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز