خبرگزاری کار ایران

مدیران انجمن تولیدکننده سم و کودهای کشاورزی در پاسخ مشترک و مشابه به پرسش ایلنا:

دولت دست و پای صادرات آفتکش و کودهای پایه را می‌بندد/ صادرات 1300 تن آفت‌کش در 4 ماه اخیر

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۵۴۳

نمایندگان تشکل‌های تولیدکننده سم و کود در نشستی خبری در ‌آستانه نهمین نمایشگاه جامع کشاورزی از رفع نشدن موانع صادرات به عنوان یکی از چالش‌های مهم صنایع تامین‌کننده نهاده‌های کشاورزی گلایه کردند.

به گزارش ایلنا، «مسعود گیل‌آبادی» و «صیاد فرهادی» روسای هیات مدیره تشکل‌های تولیدکننده سم و کود کشور امروز شنبه در نشست خبری نهمین نمایشگاه جامع کشاورزی که قرار است در مورخ 19 تا 22 دی ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شود؛ در پاسخ به دو پرسش از سوی دو مدیر یاد شده عنوان شده بود در موضعی مشترک و مشابه گفتند: «متاسفانه همان دغدغه مطرح شده در پرسش خبرگزاری شما مطالبه ما نیز هست و در این خصوص دولت با توجیهات مختلف از صادرات سموم و کودهایی که با کیفیت مطابق استانداردهای سازمان خواربار جهانی ملل متحد (فائو) تولید شده است، مخالفت کرده و می‌کند.»

صادرات 1300 تن ‌آفتکش طی 4 ماهه اخیر به محض رفع مانع صادرات

گیل‌آبادی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم در پاسخ به پرسش ایلنا مبنی بر چرایی قرار نگرفتن برندهای تولیدکندده داخلی در بازار کشاورزی جهان با توجه به ادعای کیفیت بالای آن در سخنان آغازین نشست خبری گفت: طی سال‌های اخیر در سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها محدودیت صادرات داشتیم، اما خوشبختانه از 4 ماه پیش وزارت جهادکشاورزی با صادرات موافقت کرد و سازمان حفظ نباتات کشور نیز مجوز صادرات آن را صادر کرد.

وی در خصوص تاثیر مثبت رفع این محدودیت صادراتی برای شرکت‌های داخلی اعلام کرد: «در همین مدت بیش از ۱۳۰۰ تن آفت‌کش تولیدی کشورمان به مقصد کشورهای منطقه مانند ارمنستان، ازبکستان، قزاقستان، و ... حتی کشوری در سطح ترکیه با استناد به برخورداری از استانداردهای فائو صادر شده است.»

گیل‌آبادی با بیان اینکه ظرفیت تولید آفت‌کش در ایران از ۸۰ کارخانه تولیدکننده بیش از ۴۰۰ هزار تن در سال است اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ هزارتن آفت کش در داخل تولید می‌شود.

ایجاد تعادل در بازار آفتکش‌ها، پس از تبدیل ارز ترجیحی به نیمایی

گیل‌آبادی با اعلام اینکه در سال‌های قبل عرضه ارز ترجیحی به سموم تکنیکال (ماده اولیه) و سموم آماده رانت به آماده به مصرف‌ها بود، دلیل این موضوع را چنین تشریح کرد: وقتی به سم تکنیکال ارز تخصیص می‌یابد، تولیدکننده باید برای تامین مواد اولیه دیگر با ارز آزاد هزینه کند، اما برای همه سموم آماده به مصرف‌ها ارز تخصیص داده می‌شد؛ اما هنگامی‌که ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شد، به دلیل فاصله کم نرخ ارز نیمایی با ارز آزاد، تعادل در بازار برقرار شد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم به طور تلویحی گران شدن آفتکش‌ها را در کنترل مصرف آن از سوی کشاورزان مثبت ارزیابی کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید درست سموم و آفتکش‌ها بین کشاورزان، به تولید محصولات کشاورزی با حداقل میزان مورد نیاز سموم کمک موثر کند.

درخواست حذف یا کاهش مالیات بر ارزش افزوده سم از ۹ درصد به یک درصد برای مساعدت به کشاورزان

وی در عین حال در خصوص پیامد منفی افزایش قیمت سموم نیز گفت: در این رابطه انجمن تولیدکنندگان سموم از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرده تا مالیات بر ارزش افزوده سم از ۹ درصد به یک درصد تقلیل داده شود یا حذف گردد.

گیل‌آبادی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۳۶ قلم سم ثبت شده در کشور داریم که ۲۱۵ قلم‌ آن در حال مصرف است، تصریح کرد: کمتر از ۱۰ درصد این سموم پرخطر و مابقی کم‌خطر است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۸ درصد تکنیکال سموم جهان در چین و هند تولید می‌شود، گفت: «وقتی سموم تکنیکال با خلوص مشخصی وارد می‌شود، ناخالصی آن هم مشخص می‌گردد و سازمان حفظ نباتات از ابتدای کار بر روند واردات آن توسط صنایع تولیدکننده سموم در کشور نظارت دارد. کارخانه‌های تولیدی نیز بر تکنیکال‌های وارد شده نظارت می‌کنند و پس از انجام آزمایش‌های لازم. سازمان حفظ نباتات از کارخانه‌ها برای اطمینان از کیفیت سموم نمونه‌برداری می‌کند.»

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم یکی از مشکلات را در این خصوص این برشمرد که در آفت‌کش‌های وارداتی هیچ اطلاعاتی از کیفیت و میزان خلوص وجود ندارد و به همن دلیل نیز تولید داخل از سموم و آفتکش‌های چینی و هندی بهتر است.

دولت با توجیه پرداخت یارانه از صادرات کودهای پایه ایرانی ممانعت می‌کند

«صیاد فرهادی»، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی کشور نیز در این نشست ضمن توضیح مشابه مسعود گیل‌آبادی به خبرنگار خبرگزاری ایلنا در خصوص چرایی ممانعت بدون عذر موجه دولت از صادرات کودهای کشاورزی تولید داخل کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد کود کشاورزی در کشور تولید می‌شود که فقط کمتر از ۵ درصد آن وارداتی است. در حال حاضر از ۸ میلیون تن کود اوره تولیدی سالانه در کشور ۳ میلیون تن به مصرف کشاورزان داخلی رسیده و حدود ۵ میلیون تن نیز صادر می‌شود، اما متاسفانه دولت به دلیل اینکه به کودهای پایه از جمله اوره، یارانه تعلق می‌گیرد، اجازه صادرات به بخش خصوصی نمی‌دهد. در حالی که بسیاری از کشورهای جهان برای حمایت از تولیدکنندگان به آنها بصورت مستقیم یا غیرمستقیم یارانه می‌دهند.

دولت دست و پای صادرات آفتکش و کودهای پایه را می‌بندد/ صادرات 1300 تن آفت‌کش در 4 ماه اخیر

وی در پاسخ به پرسش چالشی دیگر ایلنا مبنی بر تفاوت 10 برابری اوره با کود اوره کشاورزی که به نوعی اجحاف به صنایع پتروشیمی و واحدهای داخلی تولیدکننده کود است و نقد انفعال انجمن تولیدکنندگان کود در دفاع از واحدهای تولیدی عضو انجمن گفت: متاسفانه اوره مورد نیاز تولید کود اوره بخش کشاورزی که بخشی از آن نیز به سایر صنایع همچون چسب شیمیایی اختصاص داده می‌شود به طور ۱۰۰ درصدی از سوی دولت تامین و قیمت آن هم ثابت تعیین شده است. ضمن اینکه انجمن مکاتبات لازم را داشته است و همچنان پیگیر این مطالبه واحدهای تحت پوشش انجمن هست.

برگزاری نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی بصورت جامع از ۱۹ تا ۲۲ دی ماه

نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از ساعت ۹ تا ۱۵ و با حضور 320 شرکت داخلی و خارجی (کشورهای هند و چین) در سالن‌های 5، 6، 7، 8-9؛ 10-11؛ 31؛ 47 و 35 برگزار می‌شود.

 بر اساس اظهارات عنوان شده از سوی گردانندگان این نشست و از جمله « علیرضا صدرزاده» مدیراجرایی نمایشگاه؛ قرار است تا ضمن اختصاص سالن‌هایی به نهاده‌های کشاورزی و ماشین‌آلات، یک سالن به وزارت جهادکشاورزی، یک سالن نیز به کشاورزی هوشمند و معرفی ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی اختصاص داده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز