خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

شرمن، رایس و برنز از گزینه‌های تصدی وزارت خارجه بایدن هستند/ احتمال تصدی وزارت دفاع توسط یک زن/ طرفداران ترامپ همه را به چشم یک «شیطان مسجل» می‌بینند

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۲۰۵

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اولویت اصلی رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا انتصاب گزینه‌های وزارت خارجه، مسئول دفتر کاخ‌ سفید و آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) است که در خصوص برخی از آنها رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح آرایش کابینه احتمالی دموکرات‌ها در دولت جدید ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: با توجه به وضعیتی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده رخ داده، شاهد آن هستیم که «دونالد ترامپ» همچنان در حالِ اظهارنظرهای مختص به خود پیرامون اعمال تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ است و همین مساله به ما نشان می‌دهد که آمریکا در شرایط فعلی درگیری نوعی بحران داخلی است که نظیر آن فقط یک بار در سال ۲۰۰۰ میلادی دیده شده و می‌توان گفت این دوره با آن زمان کاملاً تفاوت‌های فاحش دارد. ترامپ در حال سم‌پاشی علیه دموکرات‌ها در افکار عمومی است و همین مسأله موجب شده تا «جو بایدن» هم به سَبک خود اقدام به مانور قدرت کند؛ تا جایی که اخیراً او اعلام کرده که تیم انتقال قدرت خود را آماده جابه‌جایی دولت کرده است.

وی ادامه داد: روزهای اخیر شنیده شده که مسئول انتقال و جابه‌جایی ساختمان‌های فدرال که توسط ترامپ در سال ۲۰۱۶ انتخاب شده، از امضای برخی اسناد و حتی پاسخگویی و همکاری با دموکرات‌ها سرباز زده است و به همین ترتیب دموکرات‌ها در حال تنظیم شکایت از تیم ترامپ با موضوعیت انتقال قدرت هستند. در این راستا اما اقدام مهمتری صورت گرفته که آن انتشار برخی از اخبار در مورد کابینه احتمالی بایدن برای دولت آینده ایالات متحده است. باید توجه داشته باشید که بایدن یک تیم مشاوره بسیار قوی و مهم متشکل از «باراک اوباما»، «برنی سندرز» و «هیلاری کلینتون» دارد و این افراد نظرات بسیار مهمی را به او در خصوص تشکیل کابینه خواهند داد. شکی وجود ندارد که او بر خلاف منش و رفتار جمهوری‌خواهان و ترامپ، از خانم‌ها برای استقرار در پست‌های مهم و کلیدی (خصوص سیاست خارجی و سطوح امنیتی) استفاده خواهد کرد. بر این اساس معتقدم که دستگاه دیپلماسی برای دموکرات‌ها، اولویت زیادی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مهمترین مساله در داخلِ ایالات متحده، بحث مهار و کنترل پاندمی کرونا است و به همین دلیل وزارت بهداشت و درمان برای بایدن بسیار مهم خواهد بود. او احتمالاً آنتونی فائوچی را که از سوی ترامپ بارها تهدید به اخراج شده را برای راهبری امور ابقاء خواهد کرد. توجه داشته باشید که یکی از ناراحتی‌های ترامپ در وضعیت فعلی این است که چرا واکسن کرونا قبل از انتخابات توسط او به مردم معرفی نشد و حتی به نظرم امکان دارد که این واکسن تا زمانی که بایدن وارد کاخ‌ سفید نشده، در دسترس عموم قرار نگیرد. لذا اگر کرونا و مسائل اقتصادی را کنار بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که اولویت دموکرات‌ها، سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی خواهد بود؛ چراکه دموکرات‌ها بر خلاف جمهوری‌خواهان، سیاستِ برون‌گرایی و اقتصاد آزاد را دنبال می‌کنند و در این مسیر نیازمند ارتباط با کشورهای دیگر هستند و به همین دلیل در وزارت خارجه آنها باید یک پوست‌اندازی صورت بگیرد. بر این اساس با افراد زیادی برای تصدی این وزارتخانه رایزنی صورت گرفته است.

بیگدلی افزود: برخی از رسانه‌ها در گمانه‌زنی‌های خود اعلام کرده‌اند که «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی سابق باراک اوباما، «آنتونی بلینکن» معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا، از گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت خارجه دولت بایدن هستند. برخی دیگر سناتورهایی مانند «کریس کونز» و «کریس مورفی» و  عده‌ای دیگر «ویلیام برنز» معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا و سفیر سابق واشنگتن در مسکو را گزینه تصدی دستگاه دیپلماسی اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر سامانتا پاور (سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد)، تام دانیلون (مشاور امنیت ملی سابق) و وندی شرمن که همه او را به عنوان یک سدِ مستحکم در مذاکرات هسته‌ای ایران می‌شناختند هم گزینه‌های بعدی برای تصدی این مقام است. برخی دیگر از رسانه‌های آمریکا، خانم‌ها «میشل فلورنوی» معاون سابق وزیر دفاع و «تمی داکورث» و «جک رید» که سناتورهای کهنه‌کار به حساب می‌آیند را برای تصدی احتمال پست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) معرفی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد تصدی وزارت خزانه‌داری هم «سارا راسکین» معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا، خانم «لایل براینارد»  عضو هیات بانک مرکزی آمریکا و سناتور «الیزابت وارن» که در دور مقدماتی انتخابات امسال ریاست جمهوری هم حضور داشت، از سوی رسانه‌ها به عنوان گزینه‌های احتمالی معرفی شده‌اند. توجه داشته باشید که دادستانی کل، وزارت امنیت داخلی و همچنین سفیر آمریکا در سازمان ملل متحده از جمله سطوحی است که بسیاری از تحلیلگرانِ‌ آمریکایی بدان چشم دوخته‌اند اما به نظر من بایدن و تیم او سعی می‌کنند که در وهله اول برای سه جای مهمتر گزینه‌های خود را آماده کنند. این سه سطح عبارت است از وزارت خارجه، مسئول دفتر کاخ‌ سفید و آژانس اطلاعات مرکزی (سیا). همانگونه که گفتم، نگاه دموکرات‌ها به بیرون از مرزهای ایالات متحده است و به همین دلیل معتقدم سازمان سیا نسبت به گذشته، فعالیتش بیشتر خواهد شد و به موازات آن دستگاه دیپلماسی بایدن هم فعال‌تر خواهد بود. در این میان یکی دیگر از چالش‌های مهم بایدن، طرفداران ترامپ خواهد بود. آنها از حیث عاطفی به ترامپ وابسته شده‌اند؛ چراکه او را هم‌ایدئولوژی می‌دانند. طرفداران او از طیف اِوانجلیست‌هایی هستند که ترامپ را منجی می‌پندارند و تفکرات آخرالزمانی دارند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان گفت: طرفداران ترامپ همه را به چشم یک شیطانِ مسجل می‌بینند و حالا پس از شنیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری بسیار عصبانی هستند. بر این اساس، ترامپ حتی اگر از کاخ‌سفید به هر روشی خارج شود، شک نکنید که طرفداران خودش را خواهد داشت و این جماعت به هر ترتیب شیفته او هستند. پرسش در اینجا این است که آیا جامعه آمریکا، با وضعیت کنونی و با همراهی ترامپ در طول چهار سال آینده بایدن را مورد هدف قرار می‌دهد یا خیر؟ به نظرم پاسخِ این سوال منفی است؛ چراکه ترامپ اگر بخواهد در طول چهار سال آینده به گونه‌ای رفتار کند که بتواند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ میلادی مجدداً پیروز میدان شود، باید موافقت حزب جمهوری‌خواه را جلب کند. به همین دلیل معتقدم او هرچقدر که در سال‌های آینده رادیکال‌تر عمل کند، بازهم نمی‌تواند مجدداً بدون حمایت حزب متبوعش وارد عرصه انتخابات شود. در این مسیر دموکرات‌ها هم در حال تاخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات هستند تا خشمِ طرفداران ترامپ فروکش کند و از هرگونه بحران جلوگیری کنند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز