خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل و پیامدهای موج استعفای نظامیان ارشد اسرائیل/ تبعات سیاسی و میدانی حمله احتمالی به رفح

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۳۶۷

کارشناس مسائل منطقه گفت: دستگاه‌های امنیتی اسرائیل به فرماندهان ارتش دستور داده‌اند که به هیچ وجه در مورد استعفای خود با رسانه‌ها صحبت نکنند که دلیل آن جلوگیری از تخریب روحیه سربازان است.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به موج استعفای مقام‌های ارشد نظامی اسرائیل، در تشریح ابعاد این واقعه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: زمزمه‌هایی که پس از شکست اسرائیل در عملیات طوفان‌الاقصی و وعده صادق به گوش می‌رسد نشان از آن دارد که رژیم صهیونیستی نه تنها به اهداف میدانی خود در خصوص غزه دست پیدا نکرده بلکه حالا در حال پرداخت هزینه‌های سنگین سیاسی و نظامی در سطوح مختلف و به خصوص ارتش و نیروهای نظامی خود است. در بعضی موارد شاهد آن هستیم که استعفاهای زیادی از سوی مقامات سطح بالا و میانی ارتش اسرائیل طی شش ماه اخیر رخ داده است. به عنوان مثال اخیراً فرماندهان ارشد و دو تن از مسئولان اصلی واحد اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی استعفا دادند و به نوعی با پذیرش شکست هفتم اکتبر خود را به حاشیه راندند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از سربازها در صفوف مختلف ارتش اسرائیل هم به صورت علنی از خدمت آن هم در شرایط فعلی جنگ فرار کردند و حتی از بازگشت به صفوف ارتش رژیم صهیونیستی سر باز می‌زنند. این روند حالا به جایی رسیده است که کاهش ورودی سرباز و جذب نیروهای نظامی به ارتش اسرائیل را هم شاهد هستیم و در این راستا به نوعی می‌توان دید که رژیم صهیونیستی به دنبال بایکوت این اخبار است و یا اینکه کمتر به آن اشاره می‌کند که در گذشته هم همین اقدام بارها از سوی تل‌آویو در این محور دیده شده است. بسیاری از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی اسرائیل به فرماندهان ارتش این رژیم دستور داده‌اند که به هیچ وجه در مورد دلایل و ابعاد استعفای خود حتی پس از کناره‌گیری از سمت خود با رسانه‌های داخلی و خارجی صحبت نکنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: همین موضوع نشان می‌دهد تل‌آویو به صورت علنی از وضعیت فعلی ترس دارد و نمی‌خواهد روحیه سربازان در صفوف مختلف ارتش و حتی فرماندهان رده‌ بالای ارتش تخریب شود. در این راستا باید توجه شود که احتمال حمله به رفح هیچگاه از دستور کار اسرائیل خارج نشده است اما شرایط حاکم بر ارتش اسرائیل در نهایت باعث شد تا نتانیاهو مجبور به عقب انداختن عملیات‌های مذکور به خصوص عملیات رفح شود. طی چند روز گذشته رژیم صهیونیستی نظامیان خود را به حالت آماده‌باش درآورده‌ تا حمله زمینی گسترده به رفح را آغاز کند ولی باید دانست که در طول بیش از ۲۰۰ روز گذشته نه تنها نتانیاهو، بلکه سایر مقام‌های سیاسی و نظامی اسرائیل هم هیچ دستاوردی را بر اساس هدف‌گذاری خود به دست نیاوردند و حالا تنها گزینه پیش‌روی خود برای فرار از این شکست را حمله به رفح می‌دانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا بسیاری از کشورهای غربی و حتی دولت‌های منطقه‌ای نسبت به پیامد خطرناک حمله ارتش رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داده‌اند و اعتقاد دارند که این موضوع نه تنها پیامدهای سیاسی مخرب خواهد داشت بلکه می‌تواند مجدداً شرایط منطقه را با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌رو کند. این در حالیست که مقاومت فلسطین در بالاترین حد آمادگی خود قرار دارد  به نوعی معتقدم که می‌توانند در هر صورت علیه تل‌آویو اقدام کنند و پاسخ حملات ارتش اسرائیل را بدهند. لذا می‌توان گفت هر زمان که عملیات علیه رفح آغاز شود بسیاری از معادلات تغییر خواهد کرد که بخشی از آن نظامی و  قسمتی دیگر درون مایه سیاسی خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز