خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

ابعاد جنگ قدرت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با محوریت دیوان عالی/ پیامد لغو قانون سقط جنین توسط محافظه‌کاران بر جامعه آمریکا

asdasd
کد خبر : ۹۷۲۶۲۸

کارشناس مسائل آمریکا گفت: آرایش فعلی دیوان عالی آمریکا به صورتی است که سه قاضی لیبرال در مقابل شش قاضی محافظه‌کار قرار دارند و با انتصاب مهره مورد نظر رئیس‌جمهوری آمریکا اوضاع به نفع جمهوری‌خواهان رقم خواهد خورد.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل درگیری میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای انتخاب و جایگزینی قاضی دیوان عالی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از سال‌های گذشته تاکنون بحث پُر کردن کرسی خالی دیوان عالی آمریکا مناقشه برانگیز‌ترین موضوع در سطح سران دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بوده است؛ چراکه جایگاه دیوان عالی ایالات متحده به حدی مهم و کلیدی است که نگاه تمام نخبگان و عوام به سمت این نهاد حقوقی معطوف است. باید توجه داشته باشید که احکام حقوقی صادر شده از سوی این نهاد لازم‌الاجرا است و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند حکم دیوان عالی آمریکا را تغییر دهد. احکام آن صرفاً توسط خودِ دیوان می‌تواند شکسته شود و این نشان از استقلال قضایی و همچنین جایگاه مهم این نهادِ بالادستیِ حقوقی در آ‌مریکا دارد. شیوه انتخاب رئیس آن هم با پیشنهاد رییس جمهور انجام می‌شود و هیچ ارگان یا شخص حقیقی و حقوقی نمی‌‌تواند رئیس دیوان  عالی آمریکا را عزل کند مگر آن‌که علیه اعلام جرم شود.

وی ادامه داد: جایگاه این دیوان در ادبیات حقوقی و ساختار سیاسی واشنگتن تا حدی مهم و با اهیمت است که حتی رئیس جمهور پس از انتصابِ رییس یا سایر قضاتِ حاضر در آن نمی‌تواند وی را عزل کند. به همین دلیل شاهد آن هستیم که حالا یک درگیری سیاسی میان جناح دموکرات و جمهوری‌خواهان ایالات متحده در مورد انتخاب جایگرین «روث بیدر گینزبرگ»، قاضی متوفی دیوان عالی به راه افتاده است. بحث اصلی در این خصوص این است که ترامپ به دنبال آن است تا بتواند جای خالی قاضی پیشین دیوان را با انتخاب گزینه‌ای از حزب خود یعنی جمهوری‌خواهان پر کند و حالا که گینزبرگ فوت شده، شاهد آن هستیم که ترامپ به دنبال جایگزینِ محافظه‌کار برای او می‌گردد. کارنامه گینزبرگ نشان می‌دهد که او یک قاضی لیبرال و منتسب به حزب دموکرات است و حالا که او در قید حیات نیست، ترامپ به دنبال آ‌ن است تا بتواند با به راه انداختن یک جدال سیاسی، مهره خود را در این ساختار بر سر کار بگذارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به یاد داریم که در سال ۲۰۱۶ و زمانی که پیروزی ترامپ تثبیت شد، قرار بر این بود تا یکی از قضات دیوان عالی توسط اوباما انتخاب شود اما ترامپ نگذاشت این مساله توسط دموکرات‌ها به سرانجام برسد. او تمام سعی خود را بر این گذاشت که با اتلاف وقت، وارد کاخ‌سفید شود و موفق شد تا قاضی مذکور را خودش انتخاب کند. همین موضوع باعث اعتراض بسیاری از دموکرات‌ها شد؛ چراکه به هم خودرن توازن مهره‌های لیبرال و محافظه‌کار در دیوان عالی به ضرر رقبای ترامپ بود و حالا همه شاهد رخ دادن نزاع مشابه با سال ۲۰۱۶ هستیم. آرایش فعلی دیوان عالی ایالات متحده به صورتی است که سه قاضی لیبرال در مقابل شش قاضی محافظه‌کار قرار دارند و این به خوبی نشان می‌دهد که اگر ترامپ پیروز شود و نفر مورد نظرش را به جای گینزبرگ منتصب کند، اوضاع به صورت کلی به نفع جمهوری‌خواهان رقم خواهد خورد. توجه داشته باشید آثار احکامی که از سوی دیوان عالی ایالات متحده صادر می‌شود، می‌تواند تا ۵۰ سال بر ساختار سیاسی، اجتماعی و قضایی آمریکا باقی بماند و به همین دلیل نگرانی دموکرات‌ها بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که اگر ترامپ پیروز شود و مهره مورد نظرش را در دیوان عالی بگذارد و می‌تواند باعث ایجاد یک خیزش اجتماعی و اعتراضی شود، مساله سقط جنین است. همه می‌دانند که جمهوری‌خواهان با سقط جنین مخالف هستند و حتی آن را در حکم مقابله با خداوند می‌دانند. در مقابل دموکرات‌ها چنین نظری ندارند و به همین دلیل اگر ترامپ انتخاب شود و نفر خود را در دیوان عالی بگذارد، بدون تردید قانون سقط جنین که در سال ۱۹۷۳ تصویب شده بود را لغو خواهد کرد که آثار مخربی بر جامعه آمریکا خواهد داشت. در کنار این وضعیت شاهد آن هستیم که «نانسی پلوسی» به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با ترامپ وارد یک درگیری سیاسی شده و تهدید کرده که او را برای بار دوم استیضاح خواهند کرد. به رغم آنکه ترامپ معتقد است استیضاح او می‌تواند وی را به پیروزی نزدیک کند، بر این عقیده‌ام که اگر او در انتخابات پیروز شود و مجلس سنا و مجلس نمایندگان به دست دموکرات‌ها بیفتد، این جناح مجدداً به صورت سخت‌تر استیضاح را کلید خواهند زد. آنها تا  جایی پیش می‌روند که او را از ریاست جمهوری خلع کنند. بنابراین مولفه‌های مذکور نشان می‌دهد که جایگاه دیوان عالی آمریکا تا چه حد برای هر دو حزب و کسانی که در ساختار قدرت آ‌مریکا حضور دارند، مهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز