خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

اصلاحات لبنان می‌تواند به دست «مصطفی ادیب» رقم بخورد/ پاریس اجازه مانع‌تراشی در تشکیل کابینه را نمی‌دهد/ آمریکا فعلاً گوشه‌نشین است

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۲۹۶

کارشناس مسائل منطقه گفت: تایید سفیر لبنان در آلمان از سوی حزب‌الله و حمایت پاریس و سایر قوای سیاسی لبنان از او نشان می‌دهد که به احتمال زیاد مشکلی در تشکیل کابینه وجود نخواهد داشت.

«مصدق‌ مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به انتخاب نخست‌وزیر جدید لبنان در تشریح دلایل گزینش او برای تشکیل کابینه این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از برگزاری جلسه روز گذشتة پارلمان لبنان، یک‌باره رسانه‌های این کشور خبر دادند که «مصطفی ادیب» با ۹۰ رای موافق مامور به تشکیل کابینه لبنان شده است. میزان آرای مثبتی که به نفع او داده شد به خوبی نشان می‌دهد که اکثر جریان‌های سیاسی لبنان با انتخاب او برای تشکیل کابینه این کشور موافق هستند و به این ترتیب او می‌تواند پُستِ نخست وزیری را از آن خود کند. حزب‌الله لبنان هم مواضع خاصی در مخالفت با او اتخاذ نکرده است، بلکه با انتخاب ادیب موافق بوده است و به همین دلیل معتقدم که او گزینه مورد تایید این جریان بوده است. نکته مهم این است که وفاق ملی بر سر انتخاب وی وجود دارد و همین موضوع می‌تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع کند.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته هر زمان که قرار بود یک نفر مامور تشکیل کابینه لبنان شود، شاهد آن بودیم که عربستان سعودی و ایالات متحده اقدام به خط‌دهیِ تخریبی می‌کردند و نمی‌گذاشتند که روال عادی و آرام در این خصوص جاری شود، اما در این دوره کاملا شاهد اتفاق‌های متفاوت بودیم؛ به گونه‌ای که سعودی‌ها و آمریکا هیچ اقدامی علیه مصطفی ادیب انجام ندادند که بخشی از این اقدام به دلیل حضور فرانسه در معادلات امروزِ لبنان است. باید به این درک برسیم که لبنانِ امروز همانند گذشته نیست؛ چراکه اوضاع این کشور بسیار پیچیده‌تر از گذشته است و تغییر و تحولات به سمت و سویی رفته که بسیاری بر این عقیده هستند که در لبنان شکل‌گیری جمهوری چهارم متصور است. در این میان باید توجه کرد که مصطفی ادیب به فرانسه نزدیک است. او دارای شناسنامه فرانسوی بوده و همسرش هم فرانسوی الاصل است. از سوی دیگر گفته می‌شود که پدر همسر او نزدیک به کاخ الیزه است و این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که او تحت حمایت پاریس قرار دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: تایید مصطفی ادیب از سوی حزب‌الله و همچنین حمایت او از سوی پاریس و سایر قوای سیاسی لبنان نشان می‌دهد که او به احتمال زیاد مشکلی در تعیین کابینه نخواهد داشت. او پس از آنکه مامور تشکیل کابینه شد خطاب به مردم اعلام کرد که این روزها فرصت برای اختلاف و سخن‌پراکنی نیست و باید تمام قوای خود را بر روی کار کردن و رفع مشکلات معطوف کنیم. این اظهارات نشان می‌دهد که او یک گزینه عملگرا به حساب می‌آید. سوالی که در این میان ذهن بسیاری از عوام و خواص را به خود مشغول کرده این است که آیا مصطفی ادیب توان حل و فصل مشکلات را دارد و می‌تواند زیر فشار احتمالی کشورهای غربی و منطقه‌ای دوام بیاورد یا خیر؟ پاسخ به این سوال کمی سخت است؛ چراکه او تازه در اول راه قرار دارد اما از استقبال رسانه‌ای که در قبال او انجام شد به خوبی می‌توان فهمید که فضای عمومی به نفع مصطفی ادیب رقم خورده است اما نمی‌دانیم که در آینده نزدیک چه اتفاقی برای او و کابینه‌اش رقم خواهد خورد.

مصدق‌پور در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که در پشت‌پرده سکوت آمریکا در قبال مصطفی ادیب، یک هماهنگی کامل با فرانسه وجود دارد و حتی می‌توان گفت که یک توافق منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در این میان وجود دارد. او حالا باید اقدام به حل و فصل مشکلاتی مانند کرونا، مسائل اقتصادی، بهداشت و غیره کند اما به نظرم مهم‌تر از آن اصلاحات در ساختار خرد و کلانِ لبنان است. توجه داشته باشید که ساختار سیاسی این کشور به صورت طائفه‌ای و بر اساس سهم‌بندی قومی صورت می‌گیرد و همین مساله باعث شد تا چند روز پیش میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در این مورد سخنرانی کرده و دوباره نیاز به اصلاحات را گوشزد کند. در تازیخ لبنان هر دولتی که روی کار آمده قول اصلاحات را داده است اما هیچگونه همکاری مثبتی از سوی جناح‌های لبنان با آنها صورت نگرفته است. به همین دلیل با توجه به شرایط نامناسب و پیچیده لبنان و نفوذ فرانسه در این کشور، و خط و نشان‌هایی که مکرون کشیده، به نظر می‌رسد که مصطفی ادیب تا حد زیادی می‌تواند شروع‌کننده این اصلاحات باشد و جریان‌های داخلی هم با او همراهی خواهند کرد. این در حالیست آمریکایی‌ها درگیر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هستند و فکر می‌کنم که پاریس آنها را در جریان اقدام‌های خود می‌گذارد. لذا باید گفت که موازنه در لبنان تغییر کرده و فشارهای واشنگتن تا حدودی کم شده که می‌تواند به گوشه‌نشینی آمریکایی‌ها در میان مدت و کوتاه مدت بدل شود و اوضاع را از سوی فرانسه پیگیری خواهند کرد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز